Julkaistu: 10.12.2017 14:30

Oliko tässä Suomen kapein pyörätie? - Rakennusyhtiö aitasi Vanajantien luvatta

  • Vanajantieltä luvatta aidattu alue supisti kevyen liikenteen väylän äärimmäisen kapeaksi. Kuva: Jani Suhonen / HäSa
    Vanajantieltä luvatta aidattu alue supisti kevyen liikenteen väylän äärimmäisen kapeaksi. Kuva: Jani Suhonen / HäSa
  • Kapeimmillaan jalkakäytävälle ja pyörätielle jäi vain kaistale työmaan aidan ja kadun reunakiven väliin. Kuva: Jani Suhonen / HäSa
    Kapeimmillaan jalkakäytävälle ja pyörätielle jäi vain kaistale työmaan aidan ja kadun reunakiven väliin. Kuva: Jani Suhonen / HäSa

Rakennusyhtiö Peabin työmaa Vanajantien keskustan puoleisessa päässä Hämeenlinnassa on syksyn ja alkutalven aikana ajanut kevyen liikenteen ahtaalle hivuttautumalla yhä lähemmäs ajoradan reunaa.

Paikalla on toisistaan erotetut pyörätie ja jalkakäytävä, joiden alueelle työmaa levittäytyi kuukausien ajaksi ilman lupaa.

Hämeenlinnan kaupungin työmaalle antama kaivuulupa päättyi 31. heinäkuuta, jonka jälkeen koko tie olisi pitänyt palauttaa kevyen liikenteen käyttöön. Aidat kuitenkin pysyivät luvatta tiellä yli neljän kuukauden ajan. 


Tällä viikolla työmaa vei jo niin suuren osan kevyen liikenteen väylistä, että kaksi jalankulkijaa ei käytännössä mahtunut kohtaamaan toisiaan. Kaksostenrattaat tuskin olisivat päässeet paikan ohi renkaiden putoamatta ajoradan puolelle. 

Leveyttä - tai oikeammin kapeutta - tiellä oli jäljellä enää 78 senttiä työmaan aidan jalasta ajoradan reunakiveen. 

Hämeenlinnan kaupungin katutyöohjeiden mukaan leveyttä olisi pitänyt olla vähintään 1,5 metriä.

Jos tien leveydestä oli tingitty, niin sama säästölinja jatkui muussakin toiminnassa. Aidoissa ei ollut kaupungin ohjeiden vaatimia heijastimia tai tietyömerkkejä liikennettä varoittamassa.


Hämeen Sanomien yhteydenoton jälkeen Hämeenlinnan kaupungin katuluvista vastaava lupatarkastaja Miia Metsäalho antoi työmaan vastaavalle työnjohtajalle määräyksen aitojen välittömästä poistamisesta.

Metsäalhon mukaan kaupungin kunnossapitomestarit ottavat alueen jatkossa tarkempaan valvontaan.

Katualueen luvatta käyttöönottaneelta kaupunki perii 400 euron tarkastus- ja valvontamaksun sekä alueen käyttömaksun koko luvatta käytetyltä ajalta.

Vanajantien varren lukuisilla työmailla on aiemminkin ollut puutteita jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden huomioimisessa. Alkusyksystä jalankulkijat joutuivat toisen työmaan kohdalla väistämään autoliikenteen sekaan, kun liikkuvaa henkilönostinta käytettiin jalkakäytävällä ilman valvontaa tai liikenteenohjausta. HäSa

 Suomenkasarmin porteille on tarkoitus pystyttää opaskartat. Turuntien puoleisella portilla sijaitseva ajokieltomerkki on saanut myös jotkut jalankulkijat luulemaan, ettei alueelle ole mitään asiaa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Suomenkasarmin alueelle johtava portti Turuntiellä herättää hämmennystä.Näyttävä ajokielto on saanut ainakin jotkut jalankulkijatkin luulemaan, ettei alueelle sovi mennä, vaikka se on nykyään avoinna kaikelle kansalle.Kasarmialueen reilut kaksi vuotta sitten ostanut Petri Yrjö-Koskinen kertoo, että

Sohvapöytä on Anni Nupposen kodissa varattu palapelien teolle. Palapelien kokoamista yrittää monesti estää Miisu-kissa, joka vaatii omistajansa huomiota itselleen. Kuva: Sini Laitinen

Kirjailija Anni Nupposen sohvapöydälle eivät juuri teekupposet tai hellyyttä kerjäävät kissat mahdu, sillä pöytä on varattu muuhun käyttöön.– Tein lapsena mielelläni palapelejä, ja viitisen vuotta sitten aloin tehdä niitä taas uudelleen. Suosikkipalapeleissäni on 1 000–2 000 palaa.

Amerikkalainen jalkapallo toi Lontoosta kotoisin olevan James Perrineaun Suomeen ensimmäisen kerran jo vuonna 2009. Hämeenlinnassa hän on asunut noin vuoden.

"Hämeenlinnassa on kaikki mitä tarvitsen, vaikka tätä ei voikaan verrata Lontooseen. Sukuni on kotoisin Karibialta, mutta kaikki asuvat Etelä-Lontoossa.Olen oppinut nauttimaan Hämeenlinnan rauhallisuudesta, ehkä olen kasvamassa aikuiseksi. Minusta tuntuu, että saattaisin asettua Hämeenlinnaan.