Julkaistu: 22.12.2017 10:37
-
Päivitetty: 22.12.2017 14:39

Uusi sairaala sittenkin Ahvenistolle - nykyistä sairaalaa ei peruskorjata

  • Nykyinen keskussairaala Ahvenistolla.
    Nykyinen keskussairaala Ahvenistolla.
  • Harvialantielle suunnitellun uuden sairaalan havainnekuva.
    Harvialantielle suunnitellun uuden sairaalan havainnekuva.

Aikataulu tuli vastaan, kun sairaanhoitopiiri neuvotteli Liikenneviraston ja Senaatti-kiinteistöjen kanssa uutta sairaalanpaikkaa Harvialantien varteen.

– Meillä on allianssikilpailutus jo meneillään ja poikkeuslupahakemus STM:ssä. Emme enää pysty pitkittämään neuvotteluja, sairaanhoitopiirin johtaja Hannu Juvonen toteaa.

Sairaanhoitopiirin valtuusto valitsi yksimielisesti kesäkuussa 2016 konsulttien tutkimista useista vaihtoehdoista parhaaksi sairaalan paikaksi Harvialantien ja Viipurintien risteyksessä olevan alueen.

Taloudellisesti ja saavutettavuuden kannalta paikka katsottiin parhaaksi. Keskikaupungilla erikoissairaanhoidon yhteyteen olisi myös ollut helppo integroida perusterveydenhuolto.

– Jo tuolloin todettiin, että maanomistus ja neuvottelujen venyminen on riski. Nyt se on ammattilaisarvioiden mukaan käynyt liian suureksi. Tällä viikolla liikenneviraston kanssa käymiemme neuvottelujen jälkeen päätimme lopettaa ne ja jatkaa hankkeen suunnittelua omalle tontille Ahvenistolle.

 

Seuraavaksi kaavoittajat ja suunnittelijat alkavat sovitella uutta keskussairaalaa Ahvenistolle, jossa sairaanhoitopiirillä on yli 30 hehtaaria maata. Juvonen ei vielä halua ottaa kantaa, mille puolelle nykyistä sairaalaa uusi rakennus tulee.

– Se on kuitenkin varmaa, ettei vanhaa ryhdytä peruskorjaamaan. Se on taloudellisesti heikoin vaihtoehto. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan keskussairaalassa tehtiin iso peruskorjaus. Kokemusten perusteella sikäläisen sairaanhoitopiirin johtaja varoittaa tekemästä samaa virhettä.

Allianssikilpailutuksen pitäisi ratketa tammikuun loppupuolella. Ehkä jo ennen sitä odotetaan STM:stä poikkeuslupaa. Sote-uudistuksen vuoksi kaikki yli 5 miljoonan euron hankkeet tarvitsevat ministeriön luvan. Lainsäädäntö tiukentuu vuodenvaihteessa entisestään.

– Meidän hakemuksemme käsitellä kuitenkin nyt voimassa olevan lain mukaisesti, Juvonen kertoo.

 

Neuvotteluissa mukana ollut Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo sanoo, että kaupunki jatkaa niitä.

– Yleiskaavaluonnoksessa, joka keväällä tulee päätöksentekoon, radanvarsi on varattu keskustatoiminnoille, erityisesti asumiselle. Puunlastaus on nyt täysin väärässä paikassa. Tavoitteenamme on, että se ja talousvarikko siirtyvät muualle.

Isosuo harmittelee, että radanvarsi olisi ollut erinomainen paikka sairaalalle sekä keskustatoimintojen kannalta että erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon kannalta.

– Ymmärrän, että aikataulun vuoksi tätä ei voinut pitkittää enää. Saattaa silti olla, että asia vielä nousee myöhemmin esiin, kun kaupunki jatkaa neuvotteluja, Isosuo jättää takaportin auki. HÄSA

Kommentit

Onko Etelä-Pohjanmaan vanhan sairaalan peruskorjausremontti vertailukelpoinen Ahveniston hyväkuntoisen sairaalan kanssa?

Juha voit olla pahoillasi , mutta väitän me maksajat olemme tyytyväisiä päätökseen ilmeisesti järki tuli jollain olisi luullut että autotalo case olisi opettanut siitä huolimatta hyvää joulua minulle paras joululahja tämä sairaanlan paikan muutos

Kuten Aalto Yliopiston arvostettu professori Vauramo tänään 16.1.2018 kirjoittaa Hämeen Sanomien mielipidepalstalla, että olisi valtava vahinko Kanta-Hämeelle ja Hämeenlinnalle, jos uutta modernia sairaalaa ei rakenneta Rautatieaseman viereen. Ehdotan, että sairaalan rakentamisaikataulussa ei kiirehditä ennen kuin radanvarsimuuttoasiat on saatu varmistettua valtion viranomaisten kanssa, missä sairaala rakennetaan suunnitellusti radan varteen. Tämä on myös valtion edunmukaista. Toivottavasti myös maakunnan kansanedustajat ymmärtävät nyt edistää tätä hanketta professori Vauramon esityksen mukaisesti. Hämeenlinnan kaupungin johto toivottavasti myös toimii tässä aktiivisesti ja eikä jätä tätä ainutlaatuista tilaisuutta hyödyntämättä.

Vauramon mukaan Ahveniston tontti on 10 km päässä rautatieasemalta. Katsoinpa Google Mapsista; rautatieasemalta sairaalalle on matkaa 5,1 km ja aikaa kuluu noin 12-13 minuuttia. Tahallinen erhe matkassa jotta näyttää 'huonommalta'?

Seinäjoen keskussairaala on rakennettu 1970-luvulla eli samaan aikaan kuin Hämeenlinnan vastaava laitos, siis vertailukelpoinen.

Paljonko rahaa on kulunut tässä vaiheessa turhaan suunnitteluun, mikä on pois laadukkaasta hoidosta? Miksi yksityinen puoli keskittyy kehittämään hoitoa sisällöllisesti, kustannustehokkaaksi ja laadukkaaksi potilaan tarpeita kunnioittavaksi ja julkinen puoli jatkaa ”norsunluutorni hoitoa” ja seinien rakentamista. Lääketiede kehittyy ja 70-luvun ajatteluun pohjautuvaa hoitoa ja hoitoympäristöä ei tarvita. Pitäisikö keskittyä työn sisältöön ja tehottomuuden karsimiseen, eikä seiniin?

Järki alkaa palata kuin roudan runtelema possu. Pakko rauhoittua, oli kokkari tai sossu. Kuin pyytäisi kaivosta kuhaa, on kun kuuntelee kaupungin Juhaa. On siinä poika huoleton, ei häntä murheet paina. Hän ystävä on Tapion nyt ja varmaan aina.

Hyvinkään sairaala-alueella on myös uudisrakentaminen ja vanhan peruskorjaaminen menossa. Peruskorjattava osa valmistunut 1975. https://kuntalehti.fi/uutiset/peab-oy-urakoi-hyvinkaan-sairaalan-laajennusosan/

Onnittelut Hannu Juvoselle hyvä valinta, niin vaikka se tehtiinkin pakon sanelemana. Kaupunkilaiset tässä tietysti voittivat ensisijaisesti, siitä ei ole epäilystäkään.

Joulurauhan julistukseen vajaa tunti, joten Hyvää Joulua puolestani Hämeen Sanomiinkin. Tämän päivän lehti on näemmä julistanut myöskin Joulurauhan aika omalaatuisella tavalla. Etusivulla haeskellaan jo ennakoiden populismia kelluvista taloista ja antti riitelee yksinään persujen hampaista. No jokainen tyylillään, mutta minusta nämä olisi voinut siirtää vaikka vuoden vaihteen yli.

Hyvää Joulua kaikille, myös eri mieltä oleville! Hyvinkään sairaalaremonttia voisi seurata vaikkapa joulun jälkeen. -Ei tarvitsisi Seinäjoelle mennä katselemaan vaikeaselkoista remonttia. - selväähän on, että jos vanhaa korjataan, vaivannäkö lisääntyy niillä, jotka sairaalassa työskentelevät, mutta jos remontilla saavutetaan kymmenien miljoonien säästö, asiaa kannattaa harkita.

Liikennevirasto osti puunkuormauspaikan maat vasta pari vuotta sitten ja kysyi Hämeenlinnan kaupungilta onko paikalle mitään muita suunnitelmia. Ei ollut. Toimittajan tärkein tehtävä on totuus mutta Kantasairaalaan liittyvässä tiedottamisessa on jokin muu tavoite.

Olen Tiinan kanssa samaa mieli tuosta tiedottamisesta. Pub papukaijan tiedotustilaisuuta luonnehtisin enemmän valehtelutilaisuudeksi. Herra Kiemunki kun siellä puhui mitä sylki suuhun toi. Ensin valehdeltiin ihan pokkana että liikenneviraston siirto janakkalan puolelle on jo selvä ja sitten herra kiemunki kehtasi valehdella että puolessa Suomen kaupungeissa sairaala sijaitsee radan varressa. Lopulta oli todella vaikea ymmärtää mikä on totta ja mikä valetta. No onni onnettomuudessa sairaalan paikka siirtyi järjelliseen paikkaan

Entäs vanha keuhkotautiparantolan rakennus? Psykiatrian sairaalapalvelut ovat olleet siellä täysin sopimattomissa tiloissa. Potilaita monen hengen huoneissa, riittämättömästi saniteettitiloja, surkeat toimintaterapiatilat. Eduskunnan oikeusasiamies edellyttää yhden hengen huoneita psykiatrialle. Uusissa sairaalarakennuksissa tämä toteutuukin, mutta museoviraston suojelema Ahvenisto- rakennus ei sovi enää sairaalakäyttöön.

Kuka muuten sanoo ettei vanhaa korjata. Rahoittajan eli Valtion sanaa ei ole vielä kuultu, ja jos nyt vanhat merkit paikkansa pitää, niin eli siis kaikkien kaatuneiden hankkeiden Hämeenlinnassa korjataan kohta vanhaa
Liukas ja luminen keli on tuottanut ongelmia raskaan liikenteen kuljettajille kantatie 54:llä etenkin öisin. Kuva: Esko Tuovinen

Aura-autot lähtevät nyt entistä nopeammin kantatie 54:lle, kun keli muuttuu liukkaaksi.Liikennevirasto nosti vuoden 2018 alusta tieosuuksien hoitoluokkaa yhteensä yli 600 kilometriltä. Siitä reilut 30 kilometriä on Kanta-Hämeessä, Lopen ja Hausjärven kirkonkylien välissä tiellä 54.

Anneli Suusaaren esikoisromaanissa esiintyvät sekä Hämeenlinna että Pikkunalle Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnalaisella Anneli Suusaarella on vapautunut olo.Tällä viikolla on julkaistu hänen esikoisromaaninsa Ei sinne yllä myrskysää, jota hän on tavallaan kantanut sisällään parikymmentä vuotta.Romaani kertoo naisesta, joka hoitaa muistisairasta äitiään yhdessä isänsä kanssa.

Marko Högstedt ja Harri Uschanov selittivät maanantaina sarjapaikasta luopumisen syitä. Kuva: Tomi Vesaharju

Hämeenlinnan Härmän päätös luopua miesten Kolmosen sarjapaikasta on erittäin valitettava ja sillä saattaa olla kauaskantoisiakin seurauksia. Perinteikkään seuran ratkaisu on myös hämmentävä, sillä vielä vuosi sitten vihreällä toimistolla puhkuttiin intoa ja uskoa ainakin seuraaviin kahteen kauteen.

Hattulalaiset jonottivat äänestämään sulassa sovussa. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Jono ulottuu melkein Juteinitalon ulko-ovelle saakka presidentinvaalien ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä keskiviikkona. Samanlaiset jonot ovat tuttu näky myös muilla ennakkoäänestyspaikoilla Hämeenlinnan seudulla.Suurin osa äänestyspaikoista on kouluissa, kirjastoissa ja kauppakeskuksissa.

Hämeenlinnan vankilan tontille nousee lähivuosina uudisrakennus, jonka sisällä toimii uuden toimintafilosofian vankila. Uudessa vankilassa vangeille ja henkilökunnalle luodaan enemmän aikaa vuorovaikuttamiseen. Arkistokuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnaan suunniteltu uusi naisten vankila valmistuu aikaisintaan loppuvuodesta 2020.Näin arvioi oikeusministeriön kriminaalipoliittisen osaston päällikkö Arto Kujala.Rikosseuraamuslaitokselle (Rise) myönnettiin rahoitus vankilaa varten jo vuonna 2012 valtion budjetin kehyspäätöksessä, mutta van