Julkaistu: 30.01.2018 22:30
-
Päivitetty: 30.01.2018 23:01

VR hidastaa junamatkoja maaliskuussa – pääradan aikatauluihin merkittäviä muutoksia

VR hidastaa merkittävästi pääradalla kulkevien junien matka-aikoja.

25.3. voimaan astuvat aikataulumuutokset johtuvat pääosin useista samanaikaisista liikennettä hidastavista rataremonteista, joita on osunut varsinkin Riihimäen ja Tampereen välille.

– Kaikkia ratatöitä ei pystytty ottamaan huomioon aikataulusuunnittelussa, koska osa niistä ei ollut vielä tiedossa aikatauluja tehtäessä, kertoo VR:n täsmällisyyspäällikkö Juha Skyttä.

Tampereen ja Helsingin välisten kaukojunien matka-aika pitenee keskimäärin yhdeksän minuuttia.

 

Esimerkiksi IC162 kello 6.48 Hämeenlinnasta Helsinkiin hidastuu neljällä minuutilla, tuntiin ja kymmeneen minuuttiin. Vuoron lähtöaikaa siirretään kello 6.59:ään. Jatkossa juna on siis Helsingissä vasta kello 8.09, 15 minuuttia myöhemmin kuin tällä hetkellä. Useiden muidenkin aamujunien lähtöä myöhäistetään.

Paluulähdöt Helsingistä puolestaan aikaistuvat. Tällä hetkellä IC:t lähtevät Helsingistä neljä minuuttia yli tasatuntien, jatkossa jo yksitoista minuuttia ennen tasatunteja.

Hämeenlinnassa pysähtyvien ja ylipäätään pääradan junien määrä säilyy ennallaan, eli kyse on vain aikataulumuutoksista. Niitä voi tutkia ja vertailla VR:n sivuilla normaalin aikatauluhaun avulla.

 

Matkustajien hermoja pääradalla koetellut myöhästely jatkuu maaliskuun aikataulumuutoksiin asti. Junien täsmällisyys heikkeni rumasti viime syksynä, kaikkein pahiten Hämeenlinnasta Helsinkiin lähtevien junien kohdalla.

– Tammikuu on ollut hyvin samankaltainen kuin joulukuu. Pääradan tilanne pysyy ennallaan läpi talven, koska maa on jäässä eikä ratatöitä pystytä silloin tekemään, VR:n Skyttä sanoo.

Hämeenlinnassa pysähtyvien junien täsmällisyysprosentti romahti lokakuussa vain 60 prosenttiin ja on pysynyt kehnona siitä asti.

Junakohtainen vaihtelu on suurta. Ratatöiden sijainnista johtuen nimenomaan Helsingin suuntaan lähtevät junat ovat olleet systemaattisesti myöhässä – joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Myöhästymiseksi lasketaan virallisesti yli viiden minuutin myöhästyminen.

Skytän mukaan kaikki tiedossa olevat ratatyöt huomioidaan aina VR:n aikataulusuunnittelussa. Riihimäki–Tampere-välille alkoi tulla työmaista johtuvia nopeusrajoituksia jo syyskuussa 2016.

Junien kulkua hidastavat ratahankkeet jatkuvat edelleen. Tämän vuoden isoja työmaita pääradalla ovat Riihimäen ratapiha ja Tampereen Kansi.

Ratahankkeista vastaa Liikennevirasto. Kunnostustöiden lisääntyminen johtuu valtion myöntämästä korjausvelkarahoituksesta vuosille 2016–2018.

Pääradan Riihimäki–Tampere-osuutta hidastavat tosin muutkin työt kuin korjausvelkaurakat.

– Olemme joutuneet asettamaan nopeusrajoituksia muun muassa osaan vaihteista. Lisäksi osuudella on ollut käynnissä raskaiden junien akselinpainon korottamiseen liittyviä työmaita, joiden kohdalla junien nopeuksia on rajoitettu, kertoo rataverkon käyttöyksikön päällikkö Jukka Ronni Liikennevirastosta. HäSa

Raiteiden vähyys lisää aikatauluongelmia

Junien aikataulurakenteen häiriöherkkyyttä lisää se, että suuressa osassa rataverkkoa on vain yksi raide. Pääradalla on kaksi raidetta, mutta junamäärät ovat niin suuria, että kolmas raide olisi tarpeen. 

Kun yhdelle junalle tulee ongelma, ovat kaikkien muidenkin aikataulut saman tien solmussa.

VR:n täsmällisyyspäällikön Juha Skytän mukaan tilannetta voitaisiin helpottaa sopiviin paikkoihin lisättävillä ohitus- ja kohtauspaikoilla.

Raha on kuitenkin tiukassa, sillä jo olemassaolevan rataverkon kunnossapito on iso ja jatkuva sarka.

- Valitettavasti ratainfran kunto on heikentynyt vuosien mittaan niin paljon, että valtiolta saatu korjausvelkaraha auttaa vain hetkellisesti. Sen jälkeen rahaa pitäisi saada lisää. Muuten korjausvelka lähtee taas nousuun vuonna 2019, Skyttä toteaa.

Kommentit

Kanta-Hämeen kansanedustajia eivät nämä VR:n ja Liikenneviraston Kanta-Hämeen ytimiä vahingoittavat toimet tunnut millään lailla häiritsevän. Kanta-Hämeestä hallituspuolueen kansanedustajat vain levittävät valtioneuvoston valeuutisia hallituksen panoksesta maan talouskasvuun, joka perustuu täysin jälkijättöisenä muun maailman kasvusta. Hämeenlinnan seudun ainoa kansanedustaja Filatov on ollut koko kansanedustajakautensa täysin hiljaa VR:n toimista. Häntä ei näytä kiinnostavan muu kuin populistinen työttömien aseman keskustelu, kun sen sijaan olisi voinut välillisesti vaikuttaa puuttumalla Kanta-Hämeen elinkeinoelämää ja veronmaksajia vahingoittavaan VR:n toimiin, mutta ei. Kanta-Hämeen asukkaiden etuja näyttääkin parhaiten koskien VR:ää ajavan yllättäen Helsingin ja Tampereen kaupunginjohtajat Lentoratahankkeellaan. => Kanta-Hämeen kansanedustajat vaihtoon!. Hämeenlinnan seudulla keskitettävä kaikki äänet Janakkalasta, Hämeenlinnasta ja Hattulasta tuleville uusille ehdokkaille. Riihimäkeläisten kannattaa myös keskittää äänensä uusille riihimäkeläisille ehdokkaille.
Ely-keskusten vastaamilla tieosuuksilla on useita eri luokituksia, ja sivutiet jäävät ammattiautoilijan mukaan liian vähälle huomiolle. Pienillä yksityisteillä hoidon taso vaihtelee paljon. Kuva: Esko Tuovinen

Kulunut talvi on ollut haastava maanteiden kunnossapidon ja liukkauden torjunnan kannalta.Erityisesti loppuvuodesta ja tammikuussa jäätävät sateet saivat paljonkin liikennöidyt väylät ajoittain vaarallisen liukkaiksi.– Nyt helmikuussa sää on onneksi vakiintunut kunnon talveksi, jolloin kunnossapito

Hykin yläkoulu (keltainen rakennus taustalla) on tyhjillään ja koulua käydään tällä hetkellä parakeissa. Kuva: Lassi Puhtimäki / HäSa / arkisto

Kansalaispalaute on nostanut uusia ideoita Hämeenlinnan kouluverkoksi. Toisaalta joitakin vaihtoehtoja on jo pudotettu pois.HYKin suunnitelmissa ei ole mukana peruskorjausta. Yhden lukion vaihtoehdoista on enää mukana lukio Tavastian kampukselle.Kahden lukion pohdintoja on kaksi.

Kuva: Sääksmäen seurakunta

Valkeakosken kirkko saatetaan purkaa. Sääksmäen seurakunnan kirkkoneuvosto on päätynyt esittämään huonokuntoisen kirkon purkamista sen korjaamisen sijaan.Tilalle ei rakennettaisi uutta kirkkoa vaan tontti myytäisiin.Purkupäätöstä käsitellään kirkkovaltuuston kokouksessa torstaina 15.

Ravikadulla vuoden 2016 joulukuussa tapahtunut asuntopalo sai alkunsa tahallaan sytytetystä patjasta. Sytyttäjä ja asunnon asukas loukkaantuivat palossa. Kuva: Markku Tanni

Kerrostaloasunnossa Hämeenlinnan Pullerilla tulipalon vuoden 2016 joulukuussa sytyttäneen miehen tuomio ei muuttunut hovioikeuden käsittelyssä.Sytyttäjän tekemän valituksen mukaan käräjäoikeuden antama puolentoista vuoden ehdollinen vankeustuomio tuhotyöstä oli liian ankara vahinkojen suuruuteen näh