Julkaistu: 12.02.2018 05:00
-
Päivitetty: 12.02.2018 06:08

VR ajaa Hämeenlinnan pendelöijät entistä ahtaammalle - kerro mielipiteesi muutoksesta

  • Johanna Mäkelä kertoo, että hänen käyttämänsä junat Hämeenlinnasta Tampereelle ovat lähes aina myöhässä. -Moni ajattelee, ettei kymmenen minuutin myöhästyminen ole paha, mutta kun se tapahtuu päivittäin molempiin suuntiin, kertyy siitä viikossa jo useampi tunti. Kuva: Pekka Rautiainen
    Johanna Mäkelä kertoo, että hänen käyttämänsä junat Hämeenlinnasta Tampereelle ovat lähes aina myöhässä. -Moni ajattelee, ettei kymmenen minuutin myöhästyminen ole paha, mutta kun se tapahtuu päivittäin molempiin suuntiin, kertyy siitä viikossa jo useampi tunti. Kuva: Pekka Rautiainen

VR muuttaa ratatöiden takia Tampere–Helsinki-välin aikatauluja maaliskuun loppupuolelta alkaen. Helsinkiin meneviä aamujunia myöhäistetään ja iltapäivän paluujunia aikaistetaan.

Muutos on aiheuttanut paljon keskustelua Hämeenlinnassa etenkin päivittäin junaliikennettä käyttävien työmatkalaisten keskuudessa. Töihin ei enää ehdi ajoissa, eikä paluukaan onnistu optimaalisesti.

 

Hämeenlinnalainen Johanna Mäkelä pendelöi työpaikalleen Tampereelle päivittäin.

VR:n muutokset ja junien jatkuva myöhästely hankaloittavat hänen ja hänen perheensä arkea selvästi. Mäkelän mies pendelöi Helsinkiin, jonne yhteydet ovat usein ruuhkaisia.

– Muutimme aikoinaan Hämeenlinnaan osaksi juuri hyvien liikenneyhteyksien vuoksi, jotka heikentyvät koko ajan. Nyt mielessä on käynyt muutto takaisin Tampereelle, Mäkelä kertoo.

Hän ei ole ajatustensa kanssa yksin, vaan on kuullut samaa monilta muiltakin pendelöijiltä.

 

Mäkelä matkustaa suurimman osan työmatkoistaan lähijunilla, koska ne sopivat parhaiten hänen aikatauluunsa. Koska hän toisinaan joutuu kuitenkin käyttämään myös intercity-junia, joutuu hän ostamaan kalliimman kausilipun, joka käy myös niihin.

Lähijunat ovat usein myöhässä, koska ne saattavat odottaa Tampereella yhteysliikennettä ja päästää edelleen kaukojunia. Etenkin ruuhka-aikoina junat ovat usein niin täynnä, että tarjolla on vain seisomapaikkoja.

Työskentely lähijunissa on mahdotonta puuttuvien pistorasioiden ja ahtauden takia. Myös junien turvallisuus herättää kysymyksiä, koska usein ainoa henkilökunta junassa on kuljettaja.

– Välillä tuntuu siltä, että VR arvottaa matkustajia sen mukaan käyttävätkö he lähi- vai kaukojunia. En kuitenkaan ole valinnut lähijunaa, vaan minut on aikatauluin pakotettu käyttämään sitä, Mäkelä toteaa.

Mäkelä huomauttaa, että kaikki tulleet uudistukset vaikuttavat palvelevan ensisijaisesti satunnaisia kaukomatkustajia työmatkalaisten sijaan.

– Emmehän me Hämeenlinnassa edes toivoneet mitään lisävuoroja, vaan että entiset liikenneyhteydet kaukojunilla työaikoihin sopivine aikatauluineen olisi säilytetty.

 

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok) kertoo, että kaupunki on ollut viime viikosta lähtien tiivisti yhteydessä VR:n edustajien kanssa. Hänen mukaansa yhteydenpito aikataulumuutoksista on ollut huomattavasti positiivisempaa kuin aiemmin.

– Kaupunkina ykkösjuttumme on etenkin parin aamuvuoron muuttaminen siten, että Hämeenlinnasta ehtisi kahdeksaksi Helsinkiin töihin.

Radan kunnolle kaupunki ei mitään voi, ja siitä aiheutuvat hidastukset ovat Raution mielestä harmillisia, mutta ymmärrettäviä. Hänestä on hyvä, että korjaustöitä tehdään.

– Kyse ei ole onneksi pysyvistä muutoksista aikatauluissa.

Aikataulumuutokset vaikuttavat myös Hämeenlinnan bussiliikenteeseen, jossa vuoroja on aikataulutettu junien mukaan.

Rautio toivookin pendelöijiltä viestejä siitä, miten aikataulumuutokset konkreettisesti hankaloittavat arkea.

– Teemme kaikkemme, että saamme tilanteeseen muutoksen.

 

VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen kertoo, että töitä pääradalla tullaan tekemään ainakin tämän vuoden ajan, todennäköisesti pidempäänkin.

– Aikatauluja täsmennetään tarpeen vaatiessa vuoden aikana, kun tiedot Liikenneviraston ratatöiden etenemisestä täsmentyvät.

Romanaisen mukaan aikataulumuutoksella vältettiin junavuorojen määrän supistaminen ratatöiden aikana.

– Kun liikennettä sovitetaan ratatöihin, lähtökohtana on ensisijaisesti turvallinen liikennöinti. Sen lisäksi pyritään rakentamaan mahdollisimman täsmällistä ja ennakoitavaa liikennettä.

Hän huomauttaa, että aikataulumuutos ei koske pelkästään Hämeenlinnaa, vaan kaikkia pääradan varren asemia.

– Suhteutettuna tehtäviin töihin yhdeksän minuutin keskimääräistä ajoajan hidastusta on pidettävä varsin kohtuullisena. Vain parantamalla rataverkon kuntoa Suomen junaliikennettä voidaan lisätä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio korostaa myös pidemmän aikajänteen parannuksia radalla.

– Olemme vaatineet, että valtion budjettiin täytyy saada rahaa kolmannelle raiteelle tälle raidevälille, hän sanoo. HÄSA

Matkustajilta kerätään taas palautetta

Hämeen liitto ja Hämeenlinnan kaupunki aikovat esittää Liikennevirastolle yleissuunnitelman laatimista lisäraiteiden rakentamisesta Riihimäki–Tampere-raidevälille.

Esityksessä pidetään välttämättömänä radan kapasiteetin lisäystä jo perusparannuksen yhteydessä. Koska lisäraiteiden suunnittelu ja toteutus vievät useita vuosia, esityksessä vaaditaan aloittamaan niiden suunnittelu viipymättä.


Hämeen liiton maakuntajohtajan Anna-Mari Ahosen mukaan liitto suunnittelee myös välittömämpiä toimenpiteitä.

Tämän takia Hämeen liitto ja Hämeen Sanomat keräävät taas junamatkustajien kokemuksia sekä juna-aikataulujen ja matkustamisen nykyisestä toimivuudesta että ajatuksia maaliskuun lopulla voimaan astuvista aikataulumuutoksista.

Anna palautetta!
sähköposti: haluanjunaan@gmail.com

Voit myös kertoa mielipiteesi julkisena kommenttina tämän jutun alle tai Hämeen Sanomien Facebook-sivulla.

Kommentit

Seuraavissa eduskuntavaaleissa kaikki äänet on keskitettävä Hämeenlinnan, Janakkalan ja Hattulan kunnista tuleville kansanedustajaehdokkaille. Kaikki nykyiset kansanedustajat Kanta-Hämeestä vain vaihtoon. On ollut masentavaa seurattavaa, että ei edes alueemme ainoa kansanedustaja ole julkisuudessa ollut aktiivisesti puolustamassa Hämeenlinnan seudun asukkaille ja kunnille niin tärkeää rautatieliikenteen toimivuutta pendelointiin. Niin, Tarja Filatov, Hämeenlinnan ainoana kansanedustajana on ollut täysin hiljaa tästä. Kyllä se hänen "populistinen aiheensa" työttömyys tällä menolla pysyy korkeana Hämeenlinnan seudulla. ==> Kanta-Hämeen kansanedustajat vaihtoon ja uusille Janakkalan-Hämeenlinnan-Hattulan seudun ehdokkaille äänet, siis niille , jotka lupaavat edistää pendeloinnin toimivuutta.

Tiedän caseja, missä Hämeenlinnan yritykset ja julkisen puolen laitokset ovat menettäneet hyviä työntekijöitä, jotka asuvat pääkaupungiseudulla. Syynä tähän on ollut juuri VR:n toimet, koska Hämeenlinnaan ei pääse enää aamulla järkevällä matkustusajalla tai kotiinmatka pitkittyy töiden jälkeen. Eli tätä pendelointia on ymmärrettävä myös, miten se vahingoittaa Hämeenlinnan alueen elinkeinoelämää ja julkista puolta. Hämeenlinnan alue 100 000 asukkaan keskittymänä (yli puolet maakunnan väestöstä) on Helsingin ja Tampereen välissä puolessa välissä. Se, että Junat eivät jonkun 3 min. takia pysähdy em. suurkaupungien puolessa välissä maan 14. suurimman kunnan kohdalla on kyllä täysi floppi valtion monopoliyhtiöltä. Ja, miten reagoivat tähän floppiin maakunnan kansanedustajat? Ei mitenkään. => Joten miksi äänestää heitä enää uudestaan eduskuntaan. Eli nämä nykyiset maakunnan kansanedustajat eivät halua edistää maakunnan keskustan elinvoimaisuutta, missä asuu yli 50% maakunnan äänestyskelpoisista asukkaista. "Sitä saa, mitä tilaa" ja se muistetaan ja tuntuu pitkään.

Suurin syy etten käytä enää VR:n palveluita on, että en tiedä milloin junat menevät. Aikaisemmin tiesi että etelään lähtee 11 minuuttia vaille ja se tulee takaisin 9 minuuttia yli. Nyt pitäisi jokainen palaveri suunnitella VR:n mukaan.
Hikiältä löydetyt ruumiit saivat kaikki omat kauniinvalkoiset arkkunsa. Heidät haudattiin kuitenkin samaan hautaan. Kuva: Tomi Vesaharju

Hikiältä metsähaudasta vuosi sitten löydetyt ruumiit haudattiin sunnuntaina Hausjärven vanhalle hautausmaalle.Tutkimuksen mukaan ruumiit kuuluivat neljälle nuorelle miehelle, jotka saksalaiset teloittivat sisällissodan aikaan vuonna 1918. Kuolleista tunnistettiin kaksi, 15-vuotias Niilo Johannes Lin

Autohuolto K. Tissarin autokorjaamon ja Kaarlo Tissarin kotitalon välissä aloitti vuonna 1929 jenkkityyliin rakennettu hieno bensiininjakelukioski. 1960-luvulla Kauppakadun tontti muuttui viereen rakennetun Sokoksen parkkipaikaksi. Kuva: Riihimäen kaupunginmuseo

Nenään nousevat bensan ja kermakahveen tuoksut samalla, kun korvissa soivat pajatson ja kassakoneen kilinä.Riihimäen kaupunginmuseossa vaellellaan loppuvuoden ajan nostalgisin tuntein kaupungin huoltoasemilla.– Keräsimme kaupunkilaisilta muistoja vanhoista huoltsikoista ja niitä tuli paljon.

Kimmo Miettinen aikoo täyttää 60 vuotta vähin äänin.

60 vuotta täyttävän sairiolaisen monitoimimiehen ura rönsyilee kuin sukupuu.Yhtä paljon rönsyilee myös syntymäpäivähaastattelu, jossa välillä paikalla on kirjailija Kimmo Miettinen, välillä musiikkitoimittaja, joka tunnetaan lyhyesti nimellä Miettinen.Vihainen nuori mies Miettinen muistetaan musaleh