Julkaistu: 25.02.2018 07:00
-
Päivitetty: 26.02.2018 06:56

VR:n muutokset sekoittavat Hämeenlinnan pendelöijien arjen: lapsia ei ehdi hakea päiväkodista, työt ja vapaa-aika kärsivät – Moni miettii jo muuttoa

  • Kun työmatkan Hämeenlinnasta Helsinkiin taittaa junalla, muihin pendelöijiin tutustuu vuosien aikana kuin huomaamatta. Kello 6.48 Hämeenlinnasta lähtevän IC-junan ravintolavaunussa on syntynyt
    Kun työmatkan Hämeenlinnasta Helsinkiin taittaa junalla, muihin pendelöijiin tutustuu vuosien aikana kuin huomaamatta. Kello 6.48 Hämeenlinnasta lähtevän IC-junan ravintolavaunussa on syntynyt

Helmikuisen kirpeänä pakkasaamuna Hämeenlinnan rautatieaseman ykköslaiturilla värjöttelee kymmeniä työmatkalaisia odottamassa kyytiä.

Kun Inter City 162 vihdoin jarruttaa paikalle kymmenen minuuttia myöhässä sinisen hämärän läpi vähän ennen seitsemää, ravintolavaunuun kipuaa seitsemän hengen seurue.

He ovat "junakavereita", toisiinsa vuosien varrella tutustuneita Helsinkiin töihin pendelöiviä hämeenlinnalaisia. Yli 10 vuoden ajan sama porukka on jakanut aamunsa kahvin äärellä vähän yli tunnin junamatkalla.

Moni tuttu naama on hävinnyt ravintolavaunusta kesän 2016 jälkeen. Silloin Tampereen ja Helsingin väliä suhaavista kaukojunista seitsemän suuntaansa lakkasi pysähtymästä Hämeenlinnassa.

Aamupäivän palavereihin ei enää ehtinyt, ja ilta- ja viikonloppumenoissa käyminen Helsingissä tuli mahdottomaksi. Parikymmentäkin vuotta pendelöineitä muutti pääkaupunkiseudulle parempien liikenneyhteyksien perässä.

Vuosi sitten VR lisäsi keskipäivälle kaksi Hämeenlinnassa pysähtyvää pendolinoa suuntaansa sekä kaksi IC-junaa Helsingistä alkuiltapäivälle ja sunnuntai-illalle. Pendelöijien mukaan puolenpäivän yhteydet ovat silti edelleen heikot, mikä haittaa erityisesti osan päivästä etänä työskenteleviä.

Käytännössä vain muutama juna aamulla ja kolme iltapäivällä toimii työssäkäyville, kertoo päivittäin Pasilaan pendelöivä Kirsi Levä.

– Hämeenlinna oli ennen kuin Kerava, ja täällä oli Helsingin palvelut käytössä. Kaupungin elinvoimaisuuden ja sujuvan arjen kannalta on ensisijaista, että ohi ajavat nopeat junat pysähtyvät täällä.

 

Maaliskuun lopussa junaporukka saattaa pienentyä entisestään. Junien aikatauluja muutetaan ja nopeusrajoituksia lasketaan, koska Liikennevirasto aloittaa suomen vilkkaimman rataosuuden kunnostamisen.

25. maaliskuuta alkaen Tampere–Helsinki-välin aamujunia myöhäistetään ja iltapäivän paluujunia aikaistetaan. Se mutkistaa monen arkea.

Esimerkiksi Suvi Korhonen on joutunut tähän asti lähtemään töistä junien takia vartin aiemmin, mutta kevään aikataulumuutos aikaistaa töistä lähtöä entisestään vartilla.

– Töissä ei ehkä katsota puolta tuntia aiemmin lähtemistä hyvällä. Siitä tulee viikossa jo useita tunteja. VR ei ota huomioon, että liike-elämä elää kahdeksasta neljään.

Korhonen muistuttaa, että työmatkoilla aikaa menee myös juna-asemalle ja sieltä työpaikalle kulkemiseen.

 

Useilla pendelöijillä on pieniä lapsia, jotka on pakko hakea päiväkodista tiettyyn aikaan mennessä. Töistä pitää lähteä aikaisemmin, mutta kaikki työpaikat eivät jousta VR:n mukaan.

Eräs junatuttava joutuu jopa vaihtamaan työtä, koska työaika ei jousta uusiin aikatauluihin.

– Nopeiden junien lisäpysähdys Hämeenlinnassa aamulla ja illalla auttaisi paljon, Kirsi Levä sanoo.

Pendelöijät uskovat, että huononevat junayhteydet voivat lisätä muuttotappiota. Viime vuonna Kanta-Hämeen väkiluku putosi ennätyksellisellä 1 029 asukkaalla, ja sekä Hämeenlinnan että Riihimäen seutukunnat menettivät yli 300 asukasta.

– Väestökatoon eivät auta uudet asunnot vaan sujuvat kulkuyhteydet sekä Helsinkiin että Tampereelle. Siellä on töitä monelle, joille ei löydy töitä Hämeenlinnasta, Levä sanoo.

Katariina Salmisen mielestä on jo nurinkurista, että Hämeenlinnaa markkinoidaan hyvillä kulkuyhteyksillä.

– Se ei enää pidä paikkaansa, ja on kohta vieläkin kauempana totuudesta.

 

Pendelöijien isoin pelko on, että Hämeenlinnasta ollaan tekemässä lähijunapysäkkiä.

Joulukuussa 2016 VR lisäsi runsaan palautteen takia Hämeenlinnassa pysähtyviä lähijunia iltaan ja aamuun. Viime kesänä Helsingin lähijunaliikenne laajeni Tampereelle asti, ja VR on myös laskenut lähijunalippujen hintoja.

VR mainosti viimeksi viime viikolla Facebookissa, miten kätevästi ja halvalla lähijunalla pääsee Hämeenlinnaan. Vihaiset työmatkalaiset täyttivät kommenttikentän.

Ravintolavaunun junaporukalle lähijunat eivät ole vaihtoehto. Päivittäinen junamatka Hämeenlinnasta Helsinkiin ja takaisin tekee viikossa 1000 kilometriä.

Ahtaissa lähijunissa ei pysty tekemään töitä, vaunut ovat epämukavia ja matka-aikakin on yli 20 minuuttia kaukojunaa pidempi.

Petteri Pulkkisen perheen kannalta lähijunavuorojen lisääntyminen entisestään tarkoittaisi vastahakoista muuttoa joko pääkaupunkiseudulle tai Tampereelle.

– Arkemme kannalta on oleellisen tärkeää, että junassakin voi tehdä töitä. Jos nopeat junat korvataan lähijunilla, talo lähtee myyntiin. Tämä vaikuttaa perheen yhteiseen vapaa-aikaan ja omiin harrastusmahdollisuuksiin merkittävästi, Pulkkinen sanoo.

 

VR:n kuukausilipun hinnalla voisi Kirsi Levän mukaan vuokrata asunnon arkipäiviksi Helsingistä. Moni tuttu pendelöijä on niin tehnytkin. Vielä useampi on miettinyt muuttoa pois Hämeenlinnasta pendelöinnin vaikeutumisen takia.

– Olemme junan tuomia, ja me voimme olla myös junan viemiä, Levä sanoo.

Myös Maiju Vironmäki sanoo, että nyt ollaan sietorajan kynnyksellä.

– Koko ajan joutuu pelkäämään, että nopeat vuorot loppuvat. Silloin ainoa vaihtoehto on muuttaa Helsinkiin.

Ratkaisuksi pääradan ruuhkiin on ehdotettu kolmatta raidetta. Se ei ole pendelöijien mielestä ratkaisu ongelmaan. Apua tarvittaisiin heti.

– Emme ehdi odottamaan uutta raidetta. Olemme jo varmaan eläkkeellä, kun se valmistuisi. Tarvitsemme lisää vaunuja juniin, jotta ne voivat pysähtyä Hämeenlinnassa, ja täällä pysähtyviä pendolinoja, Vironmäki sanoo.

 

Vuosi sitten arviolta 300 ihmistä vilkutti ohikiitävälle junalle Hämeenlinnan rautatieasemalla. Yhteisellä matkalla -mielenilmaus vastusti VR:n päätöstä vähentää Hämeenlinnassa pysähtyviä junavuoroja.

Tempauksen takana oli Hämeenlinnasta Helsinkiin pendelöivä Mirva Harju, joka on myös perustanut Facebookiin Yhteisellä matkalla - Hämeenlinna -ryhmän pendelöijien vertaistueksi.

– Vuosi sitten me halusimme junaan. Meitä ei kuunneltu.

Harju järjestää jo uutta protestia. Maanantaina maaliskuun 26. päivänä työmatkalaisia kehotetaan jäämään etätöihin tai matkaamaan työpaikalle bussilla tai autolla.

Aamulla Hämeenlinnan rautatieasemalla voi nähdä pendelöijiä lakkovahdin heijastinliiveissä. Uudet juna-aikataulut tulevat voimaan edellisenä päivänä.

Junaprotestipäivä on pendelöijien viimeinen varoitus VR:lle. HÄSA

Kommentti: VR, kuuntele ajoissa

Olen siinä mielessä harvinainen tapaus, että pendelöin päivittäin töihin Hämeenlinnaan, enkä kaupungista pois. Aiemmat nopeiden vuorojen karsimiset hankaloittivat erityisesti iltavuoroja ja niistä kotiinpääsyä.

VR:n "parannukset" toissakesän jälkeen ovat tarkoittaneet suomeksi lisää lähijunavuoroja. Lähijunat korostuvat myös hinnoittelussa ja markkinoinnissa. Hämeenlinnaa tuupitaan lähijunakaupungiksi, mikä ei vaan työmatkalaisille käy.

Jo nyt VR:n jatkuva myöhästely ja pakotus lähijuniin on leikannut tuntien siivuja muutenkin vähäisestä vapaa-ajastani. Maaliskuun lopussa uudet aikataulut pahentavat tilannetta. Iso apu olisi edes pari kaukojunan lisäpysähdystä Hämeenlinnassa, mutta ei.

Kaukojunien muutaman minuutin pysähdys Hämeenlinnassa olisi VR:n mielestä "kohtuuton" hidastus, koska ratatyöt hidastavat matkaa Tampereelta Helsinkiin jo yhdeksällä minuutilla. Hämeenlinnan pendelöijiltä tämä vie paljon enemmän kuin minuutteja.

Olisi hienoa, että VR kuuntelisi kalliista kausilipuista maksavia työmatkalaisia. Muuten kasvaneeseen lipunmyyntiin ja junien täyttöasteisiin tulee pian aikamoinen lovi, kun ihmiset vaihtavat kulkuneuvoa tai asuinkaupunkia.

Kommentit

Toimenpiteet ovat kuin kymmeniä vuosia sitten käytössä olleesta VR ohjekirjasta. Muutetaan aikatauluja jotka aiheuttaa siirtymisen kumipyörille, vähennetään vuoroja kun matkustajamäärät putoaa. Vähennetään edelleen vuoroja kun matkustajamäärät putoaa ja lopetetaan matkalippujen myynti kun matkustajien määrä vähenee. Suljetaan asema bähäisen matkustajamäärän vuoksi... Näin jomma etenee ja on edennyt vuosikymmeniä kehä 3 ulkopuolella. Täytyy nostaa hattua Power Park huvipuiston neuvottelijalle joka on saanut junat pysähtymään Ala-Härmän pikkuisella asemalla (kesällä huvipuiston aukioloaikana) vaikka täällä kasvukäytävällä väkeä riittäis matkustajiksi suuntaan jos toiseenkin läpi vuoden niin neuvotteluja ei osata käydä VR kanssa vaikka ihan kansanedustajia kulkee junalla.

Olikos meillä ministereitä maakunnasta? Kun Filatov ja Koskinen olivat hallituksessa pysähtyivät Hämeenlinnassa myös Pendolinot.

Olikos meillä ministereitä maakunnasta? Kun Filatov ja Koskinen olivat hallituksessa pysähtyivät Hämeenlinnassa myös Pendolinot.

Lahdessa työttömyys on perinteisesti ollut korkea. Joten Lahden kaupungin asukasmäärän kasvu ei perustu elinvoimaiseen elinkeinoelämään, vaan hyviin kulkuyhteyksiin pääkaupunkiseudulle. Päijät-Hämeen kansanedustajat ja päättäjät ovat lobanneet keskeisissä ministeriöissä ja saaneet erittäin hyvät junayhteydet Helsinkiin. 46 minuutin junayhteydet. Sen sijaan maan kasvukäytävällä keskeisesti olevaan Hämeenlinnan junayhteyksiä Helsinkiin ollaan heikennetty ajallisesti n. 15..30 min/suunta. Prosenteissa tuo kasvu on valtava lähtien n. 40% ylöspäin! Huvittavinta on, että Seinäjoelta Tampereelle pendelointi onnistuu 1h 9 minuutissa, vaikka matka on 1.6 kertaa pidempi matka kuin Hämeenlinnasta Helsinkiin, jonne hämeenlinnalaiset pendeloijat pääsevät 1h 05-26 minuutissa. Sen Tampereelle pendelointi kestää työmatkailijoille aamujunalla 46-58 min, vaikka etäisyys Tampereelle on vain 77 km. Seinäjoen ja Tampereen väli on 160 km. Seinäjokilaisille VR tarjoaa pendelointiin lähes kaksi kertaa nopeammat junayhteydet kuin hämeenlinnalaisille. Lahden etäisyys Helsingistä on 106 km ja Hämeenlinnan etäisyys Helsingistä 101 km. Vaikea myös ymmärtää, miten on mahdollista, että Lahdesta Helsinkiin pääsee 46 minuutissa aamulla nopeimmillaan ja Tampereelle Hämeenlinnasta kuitenkin menee pääosin matka-aikaa 46-58 min, vaikka matka on selkeästi lyhyempi kuin Lahden-Helsingin väli. Molemmat kaupungit Lahti ja Seinäjoki ovat ns. kasvukaupunkeja, toisin kuin Hämeenlinna.
Kuvitus: Soile Toivonen

Nuoren postineidin päiväkirja vuodelta 1914 avaa ikkunan uneliaaseen varuskuntakaupunkiin ja kauppiasperheen arkeen.Martta-neiti kaipasi Hämeenlinnasta Helsinkiin, rakastui venäläiseen sotilaaseen ja mietti suhteen tulevaisuutta. "Mikähän minusta maailmassa tulee?" ”Juhannusilta!