Julkaistu: 14.03.2018 06:00
-
Päivitetty: 14.03.2018 06:07

Näyttelijöiden tekijänoikeusjärjestön johtaja Risto Autio haluaa oikeudenmukaisuutta palkkaukseen

  • Näyttelijänä ja kansanedustajana tunnettu Risto Autio keskittyy nykyään edistämään näyttelijöiden tekijänoikeusasioita. Kun siirryin politiikkaan, näyttelijän työt loppuivat kuin seinään. Nykyisessä toimessa poliittinen aktiivisuus ja hyvät kontaktit ovatkin muuttuneet hyveiksi, Autio nauraa. Kuva: Esko Tuovinen
    Näyttelijänä ja kansanedustajana tunnettu Risto Autio keskittyy nykyään edistämään näyttelijöiden tekijänoikeusasioita. Kun siirryin politiikkaan, näyttelijän työt loppuivat kuin seinään. Nykyisessä toimessa poliittinen aktiivisuus ja hyvät kontaktit ovatkin muuttuneet hyveiksi, Autio nauraa. Kuva: Esko Tuovinen

Hämeenlinnalainen näyttelijä ja käsikirjoittaja Risto Autio on hiljattain aloittanut tekijänoikeusjärjestö Filmexin puheenjohtajana.

Yhdistys tilittää tänä vuonna ensimmäisen kerran miljoonan euron potin, joka jaetaan Yle Areenassa julkaistuissa, yli 5 vuotta vanhoissa kotimaisissa tuotannoissa esiintyneille näyttelijöille.

– Se on aika monelle näyttelijälle tuloa, jota ei ole osannut odottaa saavansa. Suomessa ollaan 20 vuotta jäljessä Ruotsista ja muista EU-maista, joissa tekijänoikeusasiat on osattu ennakoida, Autio kertoo.

Filmex allekirjoitti vuonna 2016 yhdessä Näyttelijäliiton ja kahdeksan järjestön kanssa arkistosopimukset Ylen tuottamista draamoista. Sopimus antoi Ylelle oikeudet ohjelmien esittämiseen Areenassa kuuden vuoden ajan.

 

Ensimmäiset korvaukset tilitetään vasta ensi syksynä, sillä maksuperusteiden luominen vaatii suunnattomasti käsityötä.

– Ylessä useampi henkilö kaivaa arkistoja, mutta maali karkaa jatkuvasti kauemmas. Areenaan tulee lisää kotimaista sisältöä koko ajan, ja jokaisessa alle 50 vuotta sitten julkaistussa ohjelmassa esiintyvälle henkilölle tai hänen perikunnalleen pitää löytyä peruste korvauksille.

Näyttelijöiden työsopimukset ovat melkoinen sekasotku, joka vaatii paperiarkistojen penkomista sekä pahimmillaan minuuttien laskemista sen osalta, miten paljon näyttelijä on teoksessa esillä.

Esimerkkinä Autio mainitsee tunnetuimman ja pitkäaikaisen roolinsa Kotikatu-sarjassa.

– Olin itse jonkin aikaa harvinaisena kuukausipalkkaisena näyttelijänä. Lisäksi ohjelmissa on jakso-, minuutti- ja produktiokohtaisia sopimuksia, jotka on jaoteltu A-, B- ja C-rooleihin, sekä erikseen lapsirooleihin.

 

Näyttelijöiden palkkaus on Risto Aution mukaan villiä. Minimipalkoista tingitään, ja näyttelijät joutuvat usein luovuttamaan kaikki oikeutensa kertakorvauksella, joka ei huomioi käytön laajuutta.

– Tunnetuilla näyttelijöillä on rotia pyytää paljon, mutta jotkut eivät saa juuri mitään. Alalla esiintyy taloudellista vallan väärinkäyttöä hyvin paljon, ja naisnäyttelijöiden palkat ovat keskimääräisesti paljon pienemmät.

Tilannetta sekoittaa entisestään noin vuoden jatkunut sopimukseton tila verkkotallennuspalvelukorvausten jakautumisesta tuotantoyhtiöiden ja näyttelijöiden välillä.

Aution mukaan käyttäjät eivät ole valmiita maksamaan asianmukaisia korvauksia tuotteiden vapaasta myynnistä ja levittämisestä.

– On tietysti tätä päivää levittää tuotetta pilvipalveluissa. Tätä päivää on myös se, että näyttelijöille ei olla valmiita maksamaan.

 

Autio oli vuosina 2007–2011 kansanedustaja ja Ylen ylimmän päättävän elimen, hallintoneuvoston, jäsen.

Yle Areena aloitti toimintansa 2013, mutta Aution mukaan edes vielä vuonna 2011 hallintoneuvostossa ei sisäistetty, miten kattava palvelu Areenasta tulisi.

– Digimuutoksesta puhuttiin paljon, mutta ei tuolloin osattu ajatella, kuinka valtava määrä tuotantoja Areenaan tulee ja miten kokonaisuus toteutetaan tekijänoikeuksien näkökulmasta.

Millaisia tänä vuonna tilitettävät keskivertokorvaukset tulevat olemaan, Autio ei uskalla arvioida. Autio kertoo, että esimerkiksi Kotikadun osalta korvauksista jouduttiin tinkimään.

– Alkuperäiseen sopimukseen kirjatulla 50 prosentin uusintakorvauksella sarjan tuominen kokonaisuudessaan Areenaan olisi maksanut Ylelle tekijänoikeuskorvauksina 28 miljoonaa euroa.

Vuosina 1995–2012 esitetty Kotikatu on pisin Ylen tuottama draamasarja. Keväällä Areenaan tulee katsottavaksi jo sarjan kuudes tuotantokausi.

 

Filmexillä on vain noin 1 600 jäsentä, mutta Aution mukaan järjestöllä on hyvä kattavuus näyttelijöiden parissa.

– Tietysti toivoisimme kaikkien liittyvän meihin. Tulevaisuus on aina arvaamaton, eikä kukaan pysy huipulla loputtomasti.

Filmex on tekijänoikeusjärjestö kuten esimerkiksi Gramex ja Teosto. Se toimii Näyttelijäliiton alaisuudessa. Yhdistyksellä ei ole yhtään omaa palkattua työntekijää.

– Lähdin puheenjohtajaksi, koska en enää pysty sitoutumaan näyttelijän töihin. Toivon voivani tehdä jotain alan hyväksi tällä sektorilla, Autio sanoo. HÄSA

Risto Autio

Hämeenlinnalainen näyttelijä ja käsikirjoittaja (s. 1954).

Valittiin joulukuussa 2017 tv-, elokuva- ja äänitallenteiden näyttelijöiden tekijänoikeusjärjestön Filmexin puheenjohtajaksi kaksivuotiskaudelle.

Teatteritaiteen maisteri

Rooleja mm. Helsingin kaupunginteatterissa (1986–1993) ja Kotikatu-sarjassa (1995–2006 ja 2012), jossa toimi myös käsikirjoittajana.

Käsikirjoittanut Elämän suola -sarjaa ja Radioteatterille kuunnelmia.

Valittiin eduskuntaan keskustan listoilta kaudeksi 2007–2011.

Hämeen taidetoimikunnan jäsen.

Työkyvyttömyyseläkkeellä monilihaskipureuman vuoksi.

Filmex

Av-näyttelijöiden 2012 perustettu tekijänoikeusjärjestö.

Tilittää näyttelijöille tekijänoikeuskorvaukset mm. Ylen arkistokäytöstä ja suomalaisten näyttelijöiden esiintymisistä ulkomaisissa ohjelmissa.

Tavoitteena on, että tekijänoikeuksista sovittaisiin pohjoismaiseen tapaan työehtosopimuksissa tai siten, että tuotanto- ja tv-yhtiöt, levittäjät ja operaattorit sopivat teosten käytöstä suoraan Filmexin kanssa.

Kuvitus: Soile Toivonen

Nuoren postineidin päiväkirja vuodelta 1914 avaa ikkunan uneliaaseen varuskuntakaupunkiin ja kauppiasperheen arkeen.Martta-neiti kaipasi Hämeenlinnasta Helsinkiin, rakastui venäläiseen sotilaaseen ja mietti suhteen tulevaisuutta. "Mikähän minusta maailmassa tulee?" ”Juhannusilta!