Julkaistu: 23.05.2018 18:00

Kaksi kuoli ja kuusi loukkaantui kännykän takia - näin tapahtui moottoritien tuhoisa ketjukolari

  • Onnettomuuksien ketju alkoi kuorma-auton osuttua autojonon viimeisenä olleeseen mustaan Opel Astraan. Auton peräosan suurista vaurioista huolimatta takapenkillä matkustanut lapsi selvisi vain lievillä vammoilla. Kuva: Esko Tuovinen
    Onnettomuuksien ketju alkoi kuorma-auton osuttua autojonon viimeisenä olleeseen mustaan Opel Astraan. Auton peräosan suurista vaurioista huolimatta takapenkillä matkustanut lapsi selvisi vain lievillä vammoilla. Kuva: Esko Tuovinen

Heinäkuussa 2016 kolmostiellä Hämeenlinnassa tapahtunut ketjukolari johtui kännykän käytöstä.
Tutkijalautakunta: kuorma-auton kuljettajalla olisi ollut 15 sekuntia aikaa estää onnettomuus.

 

Hämeenlinnan moottoritiellä heinäkuussa 2016 tapahtunut ketjukolari johtui kännykän käytöstä ajon aikana.

Onnettomuuden syy oli pitkään arvailujen varassa, kunnes Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan selvitys turmasta valmistui.

Tutkintaselostuksen mukaan onnettomuuden aiheuttaneella kuorma-auton kuljettajalla olisi ollut vähintään 15 sekuntia aikaa havaita edessään ollut hidas autojono ja estää onnettomuus.

Kuorma-autoa ajaneen 26-vuotiaan miehen huomion oli kuitenkin varastanut matkapuhelin, jolla hän selasi nettiä.

Viime hetkellä kuljettaja havaitsi vaaran ja teki voimakkaan väistöliikkeen onnettomuuden välttämiseksi. Väistö oli kuitenkin auttamatta myöhässä.

Onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä ja kuusi sai vammoja.

 

Liikenne kolmostiellä Hämeenlinnan kohdalla takelteli pahoin kesällä 2016. kun kauppakeskus Goodmanin alittavan tunnelin ajokaistoista osa jouduttiin sulkemaan tunnelin katosta irronneiden palosuojalevyjen takia.

Heinäkuisena perjantai-iltapäivänä pohjoiseen viikonlopun viettoon matkaavien autojen ruuhkajono ulottui Hämeenlinnan keskustasta lähes kilometrin päähän lähelle valtatie 10:n liittymää.

Paikalla oli 100 kilometrin nopeusrajoitus, mutta jono liikkui huomattavasti hitaammin.

 

Kuorma-autolla oli ajopiirturin mukaan nopeutta 92 kilometriä tunnissa, kun se osui hitaassa jonossa viimeisenä ajaneen Opel Astran takakulmaan.

Tästä sai alkunsa useiden onnettomuuksien ketju, joka muutamissa sekunneissa kylvi tuhoa yli sadan metrin matkalla.

Ensimmäisenä kuorma-auton tielle osunut Opel Astra paiskautui iskusta päin edellään ajanutta tila-autoa. Opelin kuljettaja mursi törmäyksessä jalkansa, mutta muut autoissa olleet kolme aikuista ja 7-vuotias lapsi selvisivät turvavöiden ja lapsen istuinkorokkeen ansiosta lievin vammoin.

Jonon kaksi seuraavaa autoa välttyivät kokonaan turmalta.

 

Väistöä yrittänyt kuorma-auto alkoi kaatua, kun sen kiinnittämättä ollut lasti lähti liikkumaan väistöliikkeessä. Ensimmäisen törmäyksen jälkeen kuormuri oli ajautunut autojonon sivuun vasemmalle kaistalle, mutta kaatuessaan se lähti kaartamaan takaisin oikealle.

Jonossa viidenneksi viimeisenä olleen Opel Corsan kuljettaja ehti varoittaa vieressään istunutta matkustajaa juuri ennen kaatuvan rekan törmäystä.

Kuormuri rutisti Opelin tien reunakaidetta vasten ja työnsi sitä eteenpäin kymmeniä metrejä, kunnes Opel kääntyi kaiteen yli katolleen ojaan.

Opelin 32-vuotias mieskuljettaja menehtyi välittömästi, mutta auton matkustaja selvisi luunmurtumilla. Molemmat käyttivät turvavyötä ja se todennäköisesti pelasti matkustajan hengen

 

Kaatumassa ollut kuorma-auto osui vielä Volkswagenin tila-autoon ja heitti sen päin jonossa seuraavana ollutta Volkswagen Golfia.

Tila-auton kuljettaja selvisi haavoilla ja luunmurtumilla, mutta hänen vieressään istunut matkustaja sai vakavia vammoja. Tutkijoiden mukaan turvavöiden käyttäminen sekä sivuturvaverhojen ja -tyynyjen laukeaminen kuitenkin lievensivät matkustajan vammoja.

Volkswagen Golfin kuljettaja sai pysäytettyä autonsa noin 60 metrin päähän törmäyspaikasta. Auton kuljettaja sai lieviä vammoja ja matkustaja selvisi vammoitta. Molemmat käyttivät turvavöitä.

Onnettomuuden aiheuttanut kuorma-auto pysähtyi lopulta noin sadan metrin päähän ensimmäisestä törmäyspaikasta. Auton 26-vuotias kuljettaja menehtyi lennettyään ulos autosta.

Tutkijalautakunnan mukaan on epävarmaa, olisiko turvavyön käyttö pelastanut hänen henkensä näin pahassa onnettomuudessa.

 

Suomessa jokainen kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tutkitaan ja siitä laaditaan selostus, jossa käydään läpi tapahtuneen syyt.

Lisäksi tutkijat selvittävät, olisiko onnettomuus pystytty estämään tai olisiko sen seurauksia voitu jotenkin lieventää.

Kuorma-auton kuljettajan menehdyttyä oli onnettomuuden kulku ja todennäköinen syy selvitettävä teknisillä tutkimuksilla sekä muita osallisia ja silminnäkijöitä haastattelemalla. HäSa

Kuusi ehdotusta onnettomuuden estämiseksi

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta antoi useita suosituksia vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja seurausten lieventämiseksi. Osa ehdotuksista vaatisi lakimuutoksia.

1. Hätävilkkujen aktiivisempi käyttäminen liikenneruuhkissa muiden varoittamiseksi.

2. Matkapuhelimen kaikki käyttäminen autoa ajaessa olisi pidettävä laittomana myös valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa. Lakiehdotus kieltäisi puhelimen käytön kädessä, mutta ei esimerkiksi telineessä olevan laitteen käyttämistä.

3. Tietyömaista varoittamista pitäisi kehittää. Nyt nopeusrajoitus ja varoitusmerkit alkoivat vasta onnettomuuspaikan jälkeen lähempänä Hämeenlinnaa liikenteen jo seistessä ruuhkaisena.

4. Vaihtuvien nopeusrajoitusten ja tiedotusopasteiden käyttöönotto moottoriteillä.

5. Törmäysvaroittimet ja törmäyksen estävät järjestelmät pakollisiksi autoihin.

6. Huippunopeudeksi rajoitettava 20 kilometriä tunnissa, jos turvavyö ei ole käytössä.

Kommentit

Huippunopeuden rajoittaminen 20km/h? tässä onnettomuudessa autonkuljettaja jolla ei ollut turvavyötä ajoi varmasti 20 km/h sallittua nopeutta hitaampaa vauhtia moottoritiellä joten lautakunnan esitys perustuu lautakunnan jäsenen/ten mielipiteeseen joka ei liittynyt tähän tutkintaan. Tutkintalautakuntien kokoonpanoihin on viimevuosina otettu henkilöitä joilla on vahvat ennakkoasenteet tutkittavaan tapaukseen ja samalla tutkintalautakunnan keskeisin tehtävä ja tarkoitus hämärtyy, annetaan tutkintalautakunnan suulla ohjeita jotka ovat ao. henkilöiden omien intressien mukaisia.
Naisten itsepuolustuskurssi Hämeenlinnassa kiinnosti niin paljon, että koulutusta on tulossa lisää syksyllä. Myös Riihimäellä järjestetään syksyn aikana vastaava koulutus. Kuva: Pekka Rautiainen

Naisten itsepuolustuskurssien kysyntä on noussut nopeasti 2010-luvulla. Hämeenlinnassa tällä viikolla kurssia järjestänyt XLNT-sportin Janne Ahonen kertoo, että kasvu jatkuu edelleen.Vuonna 2017 Ahonen koulutti itsepuolustuksen perusteita noin 1 500 henkilölle.

Kesän ennätyshelteillä pullovedet loppuivat kaupoista. Vaikka suomalainen vesi on maailman parasta, erilaisten pullotettujen vesienmyynti kasvaa koko ajan. Muovipulloissa vesi käy kalliiksi myös ympäristölle.1. KulutusSuomalaiset juovat yhä enemmän pullotettuja vesiä.

Rautatieaseman pyöräparkki arkistokuvassa. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa / arkisto

Rautatieaseman käyttäjät toivovat asemalle nykyistä parempaa ja turvallisempaa pyöräpysäköintiä.Tämä selviää Hämeenlinnan kaupungin ja Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n teettämästä verkkokyselystä, jossa kartoitettiin aseman pyöräpysäköinnin kehitystarpeita.Kyselyn 103 vastaajasta 85 toivoi pyörän runkol