Julkaistu: 23.05.2018 18:00

Kaksi kuoli ja kuusi loukkaantui kännykän takia - näin tapahtui moottoritien tuhoisa ketjukolari

  • Onnettomuuksien ketju alkoi kuorma-auton osuttua autojonon viimeisenä olleeseen mustaan Opel Astraan. Auton peräosan suurista vaurioista huolimatta takapenkillä matkustanut lapsi selvisi vain lievillä vammoilla. Kuva: Esko Tuovinen
    Onnettomuuksien ketju alkoi kuorma-auton osuttua autojonon viimeisenä olleeseen mustaan Opel Astraan. Auton peräosan suurista vaurioista huolimatta takapenkillä matkustanut lapsi selvisi vain lievillä vammoilla. Kuva: Esko Tuovinen

Heinäkuussa 2016 kolmostiellä Hämeenlinnassa tapahtunut ketjukolari johtui kännykän käytöstä.
Tutkijalautakunta: kuorma-auton kuljettajalla olisi ollut 15 sekuntia aikaa estää onnettomuus.

 

Hämeenlinnan moottoritiellä heinäkuussa 2016 tapahtunut ketjukolari johtui kännykän käytöstä ajon aikana.

Onnettomuuden syy oli pitkään arvailujen varassa, kunnes Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan selvitys turmasta valmistui.

Tutkintaselostuksen mukaan onnettomuuden aiheuttaneella kuorma-auton kuljettajalla olisi ollut vähintään 15 sekuntia aikaa havaita edessään ollut hidas autojono ja estää onnettomuus.

Kuorma-autoa ajaneen 26-vuotiaan miehen huomion oli kuitenkin varastanut matkapuhelin, jolla hän selasi nettiä.

Viime hetkellä kuljettaja havaitsi vaaran ja teki voimakkaan väistöliikkeen onnettomuuden välttämiseksi. Väistö oli kuitenkin auttamatta myöhässä.

Onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä ja kuusi sai vammoja.

 

Liikenne kolmostiellä Hämeenlinnan kohdalla takelteli pahoin kesällä 2016. kun kauppakeskus Goodmanin alittavan tunnelin ajokaistoista osa jouduttiin sulkemaan tunnelin katosta irronneiden palosuojalevyjen takia.

Heinäkuisena perjantai-iltapäivänä pohjoiseen viikonlopun viettoon matkaavien autojen ruuhkajono ulottui Hämeenlinnan keskustasta lähes kilometrin päähän lähelle valtatie 10:n liittymää.

Paikalla oli 100 kilometrin nopeusrajoitus, mutta jono liikkui huomattavasti hitaammin.

 

Kuorma-autolla oli ajopiirturin mukaan nopeutta 92 kilometriä tunnissa, kun se osui hitaassa jonossa viimeisenä ajaneen Opel Astran takakulmaan.

Tästä sai alkunsa useiden onnettomuuksien ketju, joka muutamissa sekunneissa kylvi tuhoa yli sadan metrin matkalla.

Ensimmäisenä kuorma-auton tielle osunut Opel Astra paiskautui iskusta päin edellään ajanutta tila-autoa. Opelin kuljettaja mursi törmäyksessä jalkansa, mutta muut autoissa olleet kolme aikuista ja 7-vuotias lapsi selvisivät turvavöiden ja lapsen istuinkorokkeen ansiosta lievin vammoin.

Jonon kaksi seuraavaa autoa välttyivät kokonaan turmalta.

 

Väistöä yrittänyt kuorma-auto alkoi kaatua, kun sen kiinnittämättä ollut lasti lähti liikkumaan väistöliikkeessä. Ensimmäisen törmäyksen jälkeen kuormuri oli ajautunut autojonon sivuun vasemmalle kaistalle, mutta kaatuessaan se lähti kaartamaan takaisin oikealle.

Jonossa viidenneksi viimeisenä olleen Opel Corsan kuljettaja ehti varoittaa vieressään istunutta matkustajaa juuri ennen kaatuvan rekan törmäystä.

Kuormuri rutisti Opelin tien reunakaidetta vasten ja työnsi sitä eteenpäin kymmeniä metrejä, kunnes Opel kääntyi kaiteen yli katolleen ojaan.

Opelin 32-vuotias mieskuljettaja menehtyi välittömästi, mutta auton matkustaja selvisi luunmurtumilla. Molemmat käyttivät turvavyötä ja se todennäköisesti pelasti matkustajan hengen

 

Kaatumassa ollut kuorma-auto osui vielä Volkswagenin tila-autoon ja heitti sen päin jonossa seuraavana ollutta Volkswagen Golfia.

Tila-auton kuljettaja selvisi haavoilla ja luunmurtumilla, mutta hänen vieressään istunut matkustaja sai vakavia vammoja. Tutkijoiden mukaan turvavöiden käyttäminen sekä sivuturvaverhojen ja -tyynyjen laukeaminen kuitenkin lievensivät matkustajan vammoja.

Volkswagen Golfin kuljettaja sai pysäytettyä autonsa noin 60 metrin päähän törmäyspaikasta. Auton kuljettaja sai lieviä vammoja ja matkustaja selvisi vammoitta. Molemmat käyttivät turvavöitä.

Onnettomuuden aiheuttanut kuorma-auto pysähtyi lopulta noin sadan metrin päähän ensimmäisestä törmäyspaikasta. Auton 26-vuotias kuljettaja menehtyi lennettyään ulos autosta.

Tutkijalautakunnan mukaan on epävarmaa, olisiko turvavyön käyttö pelastanut hänen henkensä näin pahassa onnettomuudessa.

 

Suomessa jokainen kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tutkitaan ja siitä laaditaan selostus, jossa käydään läpi tapahtuneen syyt.

Lisäksi tutkijat selvittävät, olisiko onnettomuus pystytty estämään tai olisiko sen seurauksia voitu jotenkin lieventää.

Kuorma-auton kuljettajan menehdyttyä oli onnettomuuden kulku ja todennäköinen syy selvitettävä teknisillä tutkimuksilla sekä muita osallisia ja silminnäkijöitä haastattelemalla. HäSa

Kuusi ehdotusta onnettomuuden estämiseksi

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta antoi useita suosituksia vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja seurausten lieventämiseksi. Osa ehdotuksista vaatisi lakimuutoksia.

1. Hätävilkkujen aktiivisempi käyttäminen liikenneruuhkissa muiden varoittamiseksi.

2. Matkapuhelimen kaikki käyttäminen autoa ajaessa olisi pidettävä laittomana myös valmisteilla olevassa uudessa tieliikennelaissa. Lakiehdotus kieltäisi puhelimen käytön kädessä, mutta ei esimerkiksi telineessä olevan laitteen käyttämistä.

3. Tietyömaista varoittamista pitäisi kehittää. Nyt nopeusrajoitus ja varoitusmerkit alkoivat vasta onnettomuuspaikan jälkeen lähempänä Hämeenlinnaa liikenteen jo seistessä ruuhkaisena.

4. Vaihtuvien nopeusrajoitusten ja tiedotusopasteiden käyttöönotto moottoriteillä.

5. Törmäysvaroittimet ja törmäyksen estävät järjestelmät pakollisiksi autoihin.

6. Huippunopeudeksi rajoitettava 20 kilometriä tunnissa, jos turvavyö ei ole käytössä.

Kommentit

Huippunopeuden rajoittaminen 20km/h? tässä onnettomuudessa autonkuljettaja jolla ei ollut turvavyötä ajoi varmasti 20 km/h sallittua nopeutta hitaampaa vauhtia moottoritiellä joten lautakunnan esitys perustuu lautakunnan jäsenen/ten mielipiteeseen joka ei liittynyt tähän tutkintaan. Tutkintalautakuntien kokoonpanoihin on viimevuosina otettu henkilöitä joilla on vahvat ennakkoasenteet tutkittavaan tapaukseen ja samalla tutkintalautakunnan keskeisin tehtävä ja tarkoitus hämärtyy, annetaan tutkintalautakunnan suulla ohjeita jotka ovat ao. henkilöiden omien intressien mukaisia.
Larin-Kyöstin Seura on tänään juhannusaattona myöntänyt kansantanssiopettaja Marjo Paulorinne-Santalalle Larin-Kyöstin mitalin numero 48:n.

Larin-Kyöstin Seura on tänään juhannusaattona myöntänyt kansantanssiopettaja Marjo Paulorinne-Santalalle Larin-Kyöstin mitalin numero 48:n.Mitali myönnettiin Marjo Paulorinne-Santalalle tunnuksena kansantanssikulttuurin vaalijana, kehittäjänä ja opettajana Hämeenlinnassa lasten, nuorten ja aikuisten

                                  Yötön yö ja puhdas luonto ovat matkailuvalttikortteja, joilla halutaan lisätä kesämatkailua Suomeen.                               Kuva: Elias Lahtinen

Loputon valo ja vehreys houkuttelevat kesäisin turisteja Suomeen. Ero aiempaan on se, että nyt matkailijat haluavat kokea nämä tutut asiat kuten meikäläiset.– Live like a local on kasvava trendi maailmalla ja siihen on täälläkin tartuttu innokkaasti.

Tutkimuksen mukaan jopa kolme viidestä pitää suurimman osan lomastaan avoimena, joten spontaanille matkailulle ja tekemiselle on tilaa. Vain joka kuudes suomalaisperhe oli kesäkuun alkaessa lyönyt lomasuunnitelmansa lukkoon. Arkistokuva

Usein järjestelmällisinä ja suunnitelmallisina pidetyt suomalaiset ovatkin lomakaudella yllättävän spontaaneja.Suomalaiset lomamatkalla -perhetutkimus selvitti, että reissuun lähdetään nopeallakin aikataululla, varsinkin, jos matka järjestyy edullisin kustannuksin.

Hämeen poliisin alueella torstai alkuilta ja -yö olivat suhteellisen vilkkaat, mutta sade rahoitti osaltaan keikkarintaman, tiedottaa Hämeen  poliisi.

Hämeen poliisin alueella torstai alkuilta ja -yö olivat suhteellisen vilkkaat, mutta sade rahoitti osaltaan keikkarintaman.  Päijät-Hämeessä poliisi oli vuorokauden aikana 153 tehtävää ja Kanta-Hämeestä poliisi kirjasi 115 tehtävää.Hämeenlinnan keskustassa Sibeliuksenkadulla perjantaina aamuyöllä ko

                                  Teollisuusneuvos, itsekin yrittämisellä vaurastunut Jorma Terentjeff on ollut Lauri Salovaaralle merkittävät mentori. Terentjeff kehuu Salovaaran loputonta kykyä ideoida ja innostua asioista.                                Kuva: Pekka Peura

Viidessäsadassa päivässä miljonääriksi ja miten se tehdään – sen tietää mediapersoona Lauri Salovaara, jonka matka miljonääriksi alkaa olla loppusuoralla.Helmikuussa 2017 hän julkisti uudenvuodenyönä saamansa hulluimmasta hulluimman idean.