Uutiset

Kanta-Hämeen matkailuun uutta puhtia

Kanta-Hämeessä odotellaan erityisen vilkasta matkailukesää ja vireyttä vuoden ympäri. Matkailuun on viime vuosina panostettu kosolti niin julkista kuin yksityistäkin rahaa, jonka odotetaan sysäävän maakunnan matkailuelinkeinot uusille urille.

Matkailun on laskettu työllistävän parisentuhatta ihmistä ja tuovan rahaa vuosittain noin 170 miljoonaa euroa. Kyse on siis jo nyt huomattavasta toimialasta.

Kanta-Hämeen matkailulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Maakunnan on määrä olla Suomen johtava matkailumaakunta jo ensi vuonna.

Jokainen ammattilainen tietää, ettei tavoitteeseen päästä pelkällä julistuksella. Markkinointiväittämille on löydyttävä katetta, sillä matkailijaa ei petetä kuin kerran.

Tavoite ei toki ole mahdoton saavuttaa, mutta sen eteen on tehtävä lujasti töitä. Varsin sirpaleinen, pienistä yksiköistä koostuva yrittäjäjoukko on saatava puhaltamaan yhteen hiileen, verkottumaan laajaksi kokonaisuudeksi. Kuntien ja maakunnan liiton ylläpitämät matkailun edistämisorganisaatiot ovat tässä työssä avainasemassa, joskin niiden mahdollisuudet ovat rajalliset. Viime kädessä se, millaisin panoksin yrittäjät lähtevät mukaan, ratkaisee lopputuloksen. Matkailua ei kyetä edistämään yksinomaan julkisin varoin, siihen eivät kuntien niukat varat yksinkertaisesti riitä.

Kanta-Hämeessä on oivallettu alueellisten painopisteiden merkitys. Koko maakunnan alueella ei ole mahdollista rakentaa kattavaa tarjonnan ja kohteiden kirjoa. Kehitystyössä pitää hyödyntää ja vahvistaa jo olemassa olevat valmiudet, vahvuudet ja osaaminen.

Hämeenlinnan seutukunta on matkailustrategiassa nimetty kokous- ja liikematkailun painopistealueeksi. Lyhyet välimatkat pääkaupunkiseudulta, hyvät liikenneyhteydet ja jo olemassaolevat majoitus- ja kokoustilat sekä muutamat merkittävät uudishankkeet luovat luontaisen ympäristön kyseiselle toiminnalle.

Riihimäen seutua kehitetään kiertomatkailun ja lyhyiden lomien tyyssijana. Forssan seudun vetonauloiksi on nostettu luontoon ja kulttuuriin liittyvä teemamatkailu.

Kanta-Hämeen matkailu esittäytyy kesäkuussa Helsingissä Senaatintorin Hetkessä Häme -nimisessä kolmipäiväisessä kesän avauksessa. Siihen on valmistauduttu jo tovin ja tavoitteena on tuoda pääkaupungin ytimeen kattava läpileikkaus maakunnan matkailutarjonnasta. Onnistuessaan tapahtuma tuo uutta näkyvyyttä, tunnettuutta ja vetovoimaa.

Mittavalta kampanjoinnilta on perusteltua odottaa tuloksia, lisää matkailueuroja ja niiden myötä uusia yrityksiä ja työpaikkoja.

Kotitalouksien ostovoimaennusteet näyttävät tukevan tavoitteita. Suomalaiset käyttävät entistä hanakammin rahaa palvelujen ostoon, vapaa-aikaan ja elämyksiin. Juuri näihin rahavirtoihin Kanta-Hämeen matkailuväki on asettanut pyydyksensä. Kilpailu matkailueuroista on kovaa, helppoja voittoja ei ole jaossa.

Matkailua, kuten muitakin elinkeinoja on kehitettävä pitkäjänteisestä. Ei sovi tyytyä pieniin erävoittoihin. Se, kuinka työssä onnistutaan, mitataan vasta vuosien päästä.

Markkinointiväittämille on löydyttävä katetta, sillä matkailijaa ei petetä kuin kerran.