Uutiset

Käteistä nostavan kukkarolle työntyy monta kättä

Käteisautomaatteja hoitava Eurocash Finland oy on ryhtynyt kaikessa hiljaisuudessa veloittamaan asiakkailta 1,45 euron lisämaksua osalla Cash-automaateistaan.

Viime vuonna voimaan tullut maksupalvelulaki mahdollistaa sen, että yksityinen automaattiyhtiö voi periä palvelumaksun suoraan asiakkaaltaan.

Lisämaksusta tulee kyllä ilmoitus automaatin ruudulle noston yhteydessä, mutta missään ei kerrota, että lisämaksun perii
Eurocash.

Yrityksen lisäksi myös pankit veloittavat Cash-automaateilla asioivilta oman palkkionsa. Tästä maksusta on maininta automaatin alapuolelle kiinnitetyssä infotarrassa.

– Pankit veloittavat yhä, vaikka eivät saisi. Tästä olemme valittaneet Kilpailuvirastoon. Peruste oman asiakkaan veloittamiselle on poistunut, katsoo Eurocashin toimitusjohtaja Jukka Rinne.

Kilpailuviraston tutkimuspäällikkö Arttu Juuti ei osaa arvioida, milloin ratkaisu on odotettavissa. Asian käsittely on hänen mukaansa vielä alkuvaiheessa.

– Eurocash on esittänyt väitteen, että pankit toimivat meille antamiensa aikaisempien sitoumusten vastaisesti. Meidän tulee nyt selvittää, mikä tilanne on ja mikä on aikaisempien sitoumusten sisältö ja toimivatko pankit sitoumusten vastaisesti, Juuti vahvistaa.

Lisämaksua kokeillaan
Eurocashin veloittamaa 1,45 euron lisämaksua kokeillaan toimitusjohtajan mukaan muutamilla Cash-nimisillä pilottiautomaateilla. Yksi näistä testiautomaateista on Riihimäen rautatieasemalla sijaitseva maakunnan ainoa Cash-automaatti. Yhtiöllä on myös Nosto-nimisiä automaatteja, joissa lisämaksua ei peritä.

– Emme voi antaa oman liiketoimintamme odottaa niin pitkään, että pankkien kanssa päästäisiin neuvotteluteitse yhteisymmärrykseen, Rinne perustelee kokeilua.

Rinteen mukaan kokeilusta on tullut vain muutama kielteinen palaute asiakkailta.

– Ne ovat tulleet lähinnä siitä, että pankit ovat velkoneet asiakkaita vielä jälkeenpäin. Muuten järjestelmä koetaan aika selkeäksi, koska asia kerrotaan etukäteen ja nosto on vielä mahdollista peruuttaa.

Kymppi tulee kalliiksi
Cash-automaateista saa Automatian Otto-automaateista poiketen 10 euron seteleitä. Automaatista nostettu kymppi saattaa tulla kuitenkin maksamaan asiakkaalle yli kaksi euroa.

Rinteen mukaan pankkien perimät kulut vierasautomaateista tehtävistä debit-käteisnostoista vaihtelevat 0,60 eurosta jopa 1,5 euroon +2,5% riippuen pankista ja kortista. Tavallisimmin lisämaksu on 0,6-0,9 euroa.

Ymmärtävätkö kokeiluautomaateilla asioivat ihmiset, että heitä veloitetaan kahteen kertaan?

– Todennäköisesti eivät. Kulujen ilmoitusvastuu on aina kulujen perijällä ja me teemme sen selkeästi ruudulla. Pankit ilmoittavat kulut omissa hinnastoissaan, mutta kuinka moni sen muistaa automaatilla asioidessaan. Siksi kulu tulee usein ikävänä yllätyksenä jälkikäteen.

Rinteen mielestä selkein toimintatapa olisi se, että asiakkaalta veloitettaisiin vain yksi maksu. Maksusta taas kerrottaisiin asiakkaalle noston yhteydessä.

Tähän asti Eurocashin toiminta on perustunut pankeilta saatavaan välityspalkkioon. Eurocashin suoraan asiakkailta ottamalle lisämaksulle on nyt tarvetta, sillä pankeilta saatava välityspalkkio on jatkuvasti pienentynyt. (HäSa)

Automaateille on kysyntää
Jos Kilpailuviraston päätös on Eurocashin kannalta myönteinen, aikoo yhtiö ryhtyä kasvattamaan toimintaansa Suomessa.
Toimitusjohtaja Rinteen mukaan maahan mahtuisi vielä useita satoja käteisautomaatteja. Tällä hetkellä Eurocashilla on Suomessa 42 automaattia. Automatian hoitamia Otto-automaatteja on puolestaan 1632 kappaletta.

– Meidän tavoitteenamme on ollut mennä sinne, missä automaatteja ei ole. Käteisautomaateilla on äärimmäisen suuri merkitys lähinnä pienempien kuntien elinkeinoelämälle ja lähipalveluiden säilymiselle.

Jos Kilpailuvirasto päättäisi asian Eurocashin eduksi, vakiinnuttaisi myös lisämaksu paikkansa kaikilla yhtiön automaateilla. Rinteen mukaan lisämaksun määrä ei ole kiveen hakattu, vaan se olisi sovittavissa yhteistyökumppaneiden ja sijoituspaikkojen kanssa.

Lisämaksuista ilmoitettava kuluttajalle
Maksupalvelulain mukaan lisämaksuja voi olla käteisautomaattiasiakkaalta perimässä useampikin taho.

Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudangon mukaan oleellista on, että mahdollisista lisämaksuista ilmoitetaan kuluttajalle.

Haunio-Rudangon mielestä olisi kohtuullista, että asiakasta informoitaisiin automaatilla selkeästi, jos käytäntö on muuttunut. Näin tulisi toimia, jos Nosto-automaatin tilalle on vaihdettu Cash-automaatti, josta siis yhtiö veloittaa asiakkaalta lisämaksun.

– Itse perittyjen lisämaksujen euromäärät tulee kertoa, mutta pankkien mahdollisesti perimistä määristä ei tarvitse kertoa, hän sanoo.