Uutiset

Kattamisen kannattavuus ratkaisee

Moottoritien kattaminen on ollut Hämeenlinnan kuuma kysymys siitä asti, kun nykyisin esillä oleva idea asiasta esitettiin kolmisen vuotta sitten. Mielipiteitä on riittänyt, puolesta ja vastaan, mutta ovat yleensä tulleet esille muissa asiayhteyksissä kuin niissä, jotka koskevat Hämeenlinnan keskustan tulevaisuutta.

Itse asia on avoin: Hämeenlinnan kaupunki ei ole vielä päättänyt edes sitä miten moottoritien varren kaavoituksessa edetään.

Teknisen lautakunnan puheenjohtaja Kari Tamminen (kok.) peräänkuuluttaa avointa keskustelua kattamisen tarpeellisuudesta.

Keskustelu on tarpeen, mutta perusasiat on pidettävä mielessä.

Kaupungin keskustaa koskevia rohkeitakin ideoita pitää pystyä viemään eteenpäin ilman, että ne tulevat perusteitta tyrmätyiksi.

Rakennuttajana toimivan NCC:n selvitysten mukaan moottoritien päälle rakennettavalla kauppakeskuksella on kysyntää. Se on peruslähtökohta, jonka varassa kannattaa edetä.

Hämeen Sanomien uutisen mukaan moottoritien kate on rakennettava aikaisemmin arvioitua korkeammaksi. On asemakaava-arkkitehti Päivi Salorannan tapaan aiheellista pohtia, onko alue houkutteleva, jos sinne pitää ”kovasti kiivetä”. Arkkitehtikilpailun voittaneen suunnitelman toteuttaminen tulee jyrkän korkeuseron takia hankalaksi toteuttaa.

Pohdinnassa on muistettava, ettei korkeuseroista pidä tehdä liian isoa numeroa. Mitäs uutta ylä- ja alamäet ovat Hämeenlinnassa? Niitä paljon isommatkin ongelmat ovat ratkaistavissa.

Ilman katettakin moottoritien varteen voi rakentaa, mutta syökö se maan idean alta? Ajatuksena on ollut yhdistää kaksi kaupunginosaa eli yhdistää keskusta Kaurialaan. Se ei toteudu, jos moottoritien päälle ei lähdetä rohkeasti rakentamaan. Rakennusteknisesti se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta.

Eivät kai katteen korkeuserot voineet tulla asiantuntijoille yllätyksenä? NCC:n edustaja vakuuttaa, että ne ovat olleet kaiken aikaa heidän tiedossaan.

Liiketila moottoritien päältä kaupungin keskustasta ei aikanaan irtoa ilmaiseksi. Neliöhintojen ja vuokrien arviointi tähtitieteellisiksi ei kuitenkaan lyö leiville, kun kysyntä ja tarjonta lopulta ratkaisevat. Niiden on kohdattava.

Hämeenlinnan kaupungin asia ei ole toimia jarrumiehenä, vaan sen on luotava edellytyksiä elinvoimalle, missä kaupunki onkin kunnostautunut kiitettävästi.

Moottoritien kate rakennetaan yksityisellä rahalla. Alueen kaavoituksen valmistuttua NCC on valmis hakemaan rahoittajiksi kiinteistösijoitusyhtiöitä.

Hämeenlinnan kaupungin maksettaviksi jäävät kunnallistekniikka ja liikennejärjestelyt. Rahat tulevat verotuloina moninkertaisina takaisin.

Tiehallinto eli valtiokaan ei voi väistää rahoitusvastuutaan. Tiehallinto on esittänyt, että moottoritien kattaminen yhdistettäisiin Paasikiventien jatkeen rakentamiseen.

Päivän lehti

31.10.2020

Fingerpori

comic