Uutiset

Kaupallisen seksin täyskielto ei toteudu

Kaupallisesta seksistä puhuttaessa ei voida sivuutta ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa.

Jo kuukausia valmistelu laki seksipalvelujen oston kriminalisoinnista on loppumetreillä menettämässä alkuperäistä teräänsä. Maan hallitus esitti yksikantaan seksin ostokieltoa ja kiellon rikkojille rangaistuksia.

Mutta ennen lopullista käsittelyä keskeiset hallituspuolueet, keskusta ja sosiaalidemokraatit, ovat lieventäneet kantojaan niin, että osto on kiellettyä vain silloin, jos siihen liittyy pakottamista, ihmiskauppaa tai paritusta.

Suomessa on jo pidemmän aikaa ollut paineita puuttua kaupalliseen seksiin. Sen kriminalisointia vaativat ovat hakeneet esimerkkiä Ruotsista, josta näkyvän prostituution on sanottu kadonneen. Entiset ilokadut ja seksikorttelit ovat hiljentyneet.

Kukaan ei silti väitä, etteikö maksullisia alan palveluksia olisi naapurimaassa edelleen kaupan. Se on vain kadonnut yleisiltä paikoilta.

Seksimarkkinoiden valvonta on viranomaisille lähes mahdotonta. Kyse on ihmisten välisistä kaikkein intiimimmeistä asioista, joita varjellaan äärimmilleen kaikelta julkisuudelta.

Vapaamielisesti asiaan suhtautuvat kysyvätkin, onko viranomaisilla tai poliitikoilla edes oikeutta tunkeutua säädöksineen ja määräyksineen kahden aikuisen ja täysivaltaisen ihmisen keskinäisiin suhteisiin.

Toinen ääripää, myös poliitikkojen keskuudessa pitää seksiä sopivana ainoastaan avioliitossa elävien välillä ja siinäkin ensisijaisesti lisääntymistarkoituksessa.

Jos tällaisesta mielipiteiden ja vakaumusten kirjosta yritetään kirjoittaa lakiteksti, joka vastaisi arkipäivän ongelmiin ja sen lisäksi olisi kaikkien mieleen, tehtävä on koko lailla mahdoton.

Kaupallisesta seksistä puhuttaessa ei voida sivuutta ihmisoikeuksia ja ihmisarvoa. Länsimainen oikeuskäytäntö ja demokratia eivät salli toisen ihmisen vapauden riistoa tai hänen ihmisarvonsa loukkaamista missään oloissa.

Tämän myös ennen juhannusta eduskunnan käsittelyyn tuleva lakiesitys selkeästi ilmaisee. Seksin ostokielto on ehdoton tapauksissa, joissa kyse on rikollisesta toiminnasta ja siitä säädetään myös rangaistus.

Se tuskin kuitenkaan riittää jokaiselle kansanedustajalle, vaan eduskunta käynee asiasta vilkkaan keskustelun, ehkä äänestääkin siitä monta kertaa.

Hyväkään laki ei poista kaupallista seksiä minnekään. Niin pitkään kuin sille on kysyntää, on myös tarjontaa.

Jos lainsäädännöllä kaupanteko tehdään hankalaksi, se siirtyy maan alle. Niin on todennäköisesti käynyt Ruotsissa.

Toinen vaihtoehto on seksiturismi. Sitä ilmenee lähialueilla, mutta moni ostopalvelujen käyttäjä suuntaa matkansa myös kaukomaille, joissa seksiturismi on laajaa ja sallittua liiketoimintaa. Näissä maissa lainsäädäntö ja suhtautuminen ihmisen perusoikeuksiin ovat vallan muuta, mihin Suomessa on totuttu.

Kansanedustajat joutuvat pohtimaan, onko parempi laatia seksikaupan salliva lainsäädäntö kuin ohjata toiminta maan rajojen ulkopuolelle. Ihmisten vieteille ja tarpeille ei päteväkään lainsäätäjä voi yhtään mitään.

Päivän lehti

27.5.2020