Kolumnit Uutiset

Kaupantekoon kylmästä lämpimään

Huhut perinteisten kauppojen kuolemasta verkkokaupan paineessa ovat osoittautuneet vahvasti liioitelluiksi. Kauppakeskusten myynti kasvoi viime vuonna selvästi enemmän kuin koko vähittäiskaupan myynti.

Suomeen on Kauppakeskusyhdistyksen laskujen mukaan rakenteilla kymmenen uutta kauppakeskusta.

Myös Hämeenlinnan Goodman pärjäsi, vaikka matkalla tavoitteeseen eli noin 6,5 miljoonaan vuotuiseen kävijään ollaan vasta puolivälissä.

Anttilan ja tulossa olevasta Marks & Spencerin lähdöstä huolimatta tilanne ei näytä huonolta, kun keväällä avautuu uusia liikkeitä.

Kuntavaalihuuma nostattaa taas haikailua Hämeenlinnan elävästä keskustasta. Se on toki tärkeä asia, josta on syytä ääntä pitää, mutta oikeastaan pitäisi puhua ”entisestä keskustasta”.

Moottoritien katteessa – milloin muuten kuulit edellisen kerran tuon termin?! – oli alkujaankin kyse keskustan laajentamisesta länteen. Tämänkokoisessa kaupungissa se väkisinkin tarkoitti ydinkeskustan siirtymistä sinne missä kansa liikkuu ja käy pyydykseen.

Kaupan alan oma kasvulogiikka painoi, kun Tiiriö rakennettiin. Hämeenlinna kasvoi keskustansa ohi. Miten ihmeessä se auto- ja asiakasmäärä olisi mahtunut keskustaan tai edes lähelle?

Haikailu ei hyödytä. Mitään myyttistä ”entistä keskustaa” ei sellaisenaan saada takaisin, koska entinen elämänmuoto sekä kaupan ja vapaa-ajan kilpailutilanne eivät palaa.

Tärkeää Hämeenlinnassa on saada kaikenikäisiä ja -taustaisia asukkaita keskustaan ja ihan sen reunamille. Sitten on todennäköisempää, että syntyy positiivisen, luontevan viriämisen kierre. Nykyinen väestöpohja ei näytä riittävän tämän elävämpään vanhaan keskustaan.

Uusia kehitysideoita odotellessa voidaan nauttia edes pienistä parannuksista ja uusista tapahtumista. Edes kesällä, hyvän sään aikaan.

Ilmastonmuutos sataa kauppakeskusten laariin. Värjöttely on suomen kielen kuvaavimpia sanoja. Kauppakeskukset ovat syntyneet värjöttelyä vastaan. Korkean katon alla on vaan niin paljon mukavampaa, kuivin jaloin.

Suomen kesä on jussista elokuun alkuun. Elokuussa mennään reppuostoksille. Kauppakeskusten uumeniin.

Goodmania syytellään: ruma rakennus, ruma nimi, rumasti se tappoi Oikean Kaupunkikeskustan.

Notkuva nuorisokin ärsyttää monia. Vaikka ostoillaan tukevat liikkeiden vuokranmaksukykyä. Eläkeyhtiöt saavat kauppakeskusomistuksilleen tuottoa.

Tuoreimpia artikkeleita