Uutiset

Kauppa käy Venäjällä verkossa

Venäjän markkinoille suuntaavien yritysten pitäisi ottaa entistä paremmin huomioon verkkokaupan mahdollisuudet. Näin arvioivat Lappeenrannan teknillisen yliopiston tuotantotalouden professori Juha Väätänen sekä tutkija, Venäjä-asiantuntija Tuomo Summanen.

Väätänen on tutkinut Venäjän markkinoita pitkään, kuten on myös Summanen. Summanen on toiminut aikanaan myös muun muassa Tieto oyj:n Venäjän maajohtajana.

Heidän mukaansa Suomessa ei ole vielä reagoitu venäläisten siirtymiseen verkkokauppaan, vaikka verkossa tehtävien ostosten osuus on kasvanut vahvasti.

Summasen mukaan maan sisäinen verkkokauppa kasvoi alkuvuonna 28 prosenttia edellisvuoden tasosta. Samaan aikaan ulkomaisten verkkokauppojen myynti kasvoi Venäjällä 80 prosenttia.

– Siirtyminen digitaaliseen kauppaan on tapahtunut melko nopeasti, Summanen toteaa.

Suomalaisten yritysten ei kaksikon mukaan ole aiemmin tarvinnut keskittyä verkkosivujensa optimointiin tai markkinointiin Venäjälle, mutta muutos on Väätäsen mukaan tarpeen.

Syynä on se, että venäläisten matkailijoiden määrä Suomeen on laskenut, ja samalla matkailijat käyttävät entistä vähemmän rahaa. Muutama vuosi sitten, etenkin ennen nykyistä poliittisesti kärjistynyttä tilannetta, oli toisin.

– Venäjälle tuli rahaa raaka-aineiden viennistä, ja varsinkin meillä Etelä-Karjalassa kaupoista suunnilleen ryöstettiin tavarat käsistä, kun turisteja tuli niin paljon. Verkkokauppaa ei tarvinnut miettiä, Väätänen sanoo.

Tällä hetkellä Väätänen ja Summanen käynnistävät Tekesin rahoittamaa hanketta, jossa Venäjän verkkokaupan mahdollisuuksia tutkitaan. Hämeen Sanomat on mukana tutkimuksessa.

Tutkijoiden mukaan verkkokaupan mahdollisuudet ovat Venäjällä mittavat. Venäjällä väestöpohja on suuri, ja ruplan kurssi on noussut arvonsa romahduksesta, eli ostovoima on palautunut.

Samalla venäläiset viettävät hyvin paljon aikaa verkossa. Vastaavasti verkko madaltaa etäisyyttä ostajan ja myyjän välillä.

– Venäjä on maailman kärkimaiden joukossa siinä, missä käytetään kaikista eniten aikaa verkossa, Väätänen kertoo.

Kaksikko kuitenkin huomauttaa, että venäläiset ovat hyvin yhteisöllisiä. Markkinoilla menestyminen onnistuu, kun yhteisöihin pääsee sisään.

– Tämä on yksi niistä asioista, joita aiomme tutkia, hän lisää.

Kansainvälinen poliittinen tilanne on ollut Venäjän kaupan kannalta vaikeaa. EU:n ja Venäjän molemminpuoliset pakotteet ovat rokottaneet vientiä. Kaksikko kuitenkin muistuttaa, että Venäjän vastapakotteet koskevat ainoastaan muutamaa prosenttia kokonaisviennistä.

– Suomessa tarvitaan asennemuutosta, Summanen toteaa.

Lisäksi suomalaisten ja suomalaisten tuotteiden maine on edelleen hyvä itänaapurissa. Summanen huomauttaa, että keskivertokuluttajalle päivän politiikka ei vaikuta vahvasti ostopäätöksissä.

– Keskiluokkaiselle asiakkaalle nämä asiat ovat sellaisia, joihin he eivät voi vahvasti vaikuttaa, hän sanoo. HäSa

Asiasanat