Uutiset

Kauppakeskuksesta eloa Riihimäelle

”Uusi kauppakeskus voi pysäyttää shoppailijat omaan kaupunkiin.”

Kun Riihimäellä hiukan toistakymmentä vuotta sitten syntyi pelko Hämeenkadun hiljenemisestä, käynnistyi keskustan kehittäminen.

Kaupunkiin piti saada uusia kauppoja ja asiakkaita, mutta niiden sijaan saatiinkin lihava riita kävelykadusta. Mielipidemittaukset, suunnitelmavariaatiot ja valituskierre jäädyttivät tilanteen.

Näennäisliikettä on riittänyt. Kauppaliikkeet ovat vaihtaneet paikkaa tuon tuosta keskenään. Joitakin liikkeitä on kadonnut konkurssien ja lopettamisten vuoksi. Uusia kaupan kerrosneliömetrejä ei ole syntynyt.

Seisahtunut tila on hyväksytty. Asiakkaat tietävät ja ovat tietävinään mitä Riihimäeltä saa. Muualle lähdetään hyvin herkästi. Kauppiaat tietävät mitä asiakkaat ostavat. Mikään ei muutu.

Nyt ydinkeskustan kauppiaita järkyttää uusi kauhukuva. Enää ei ehditä pelätä Citymarketin laajennukseen varattuja ja rakentamattomia kerrosneliöitä, sillä aseman seudulle nousee jo mielikuvissa uhkaava rakennusmassa. Mitä tekee kaksi kertaa Citymarketin kokoinen liikekeskus Hämeenkadun kaupankäynnille?

Paloheimon suunnittelema kauppakeskus ja naapurin hypermarket muuttaisivat Riihimäen kaupunkikuvan uuteen uskoon. Idyllisen pikkukaupungin kuva muuttuisi.

Asemarakennus jatkuisi kohti Yritystaloa pitkänä liikekeskuksena, jonka katolla nököttäisivät autot somasti rivissä. Myös viereisen jättikauppakeskuksen katto olisi pyhitetty autoille, jotta maan tasolle levittäytyvien autopaikkojen kentät riittäisivät. Alueella pitäisi päivittäin olla paikat parilletuhannelle autolle.

Kaiken oheen nousee vielä asuinkerrostaloja omine parkkipaikkoineen.

Moni nuori ja muotitietoinen kaupunkilainen odottaa uteliaana merkkitavaraliikkeiden maihinnousua kotikaupunkiin. Voisiko 30-40 pikkuliikkeen joukosta löytyä muodin kärkipäässä kulkijoita?

Odotukset ovat korkealla, sillä kaikista kaupallisista tutkimuksista ja kehitysneuvoista huolimatta Riihimäellä erityisesti muotivaatevalikoimien kehittäminen on kangertanut. Ostovoimaisen väen imeminen ajan tasalle päivitettyjen vaaterekkien ääreen kestää sen verran kauan, että rekissä seisoneet muotivaatteet edustavatkin jo edellistä sesonkia. Pari karvasta pettymystä hyydyttää yrittäjän kokeilunhalun.

Uusi kauppakeskus voi pysäyttää shoppailijat omaan kaupunkiin. Kun pikkuputiikit kiinnittävät ostajakunnan omiin nurkkiin, Hämeenkadun liikkeetkin juostaan läpi shoppailukierroksella. Nykyisellään shoppailuhalut tyrehtyvät, kun kierrettävänä on kaksi tai kolme kauppaa.

Uhkakuvana voi nähdä Riihimäen yhtenä helmenä radanvarren nauhassa. Osana tasapaksua kaupunkikuvaa, jossa punatiilitalojen lomassa nöpsöttää tiilikivettyä ja -kuvioitua katuaukeaa pakollisine viherrysrytmityksineen. Riihimäen kannattaa pitää kaiken muodin tavoittelun lomassa kiinni vanhahtavan kaupunki-ilmeensä omaleimaisuudesta – myös aseman ympäristössä.