Uutiset

Kauppakeskuksiin politiikan erikoistarjouksia

Ostoskeskuksissa saatetaan nähdä jo vuoden päästä politiikan hullut päivät, mikäli selvitysmies Johanna Korhosen aivoitukset vaalikampanjoiden uudistamiseksi ottavat tuulta.

Korhosen yhden naisen komitea esittää liudan uudistuksia, valtion rahaa pienryhmille, päivärahaa ehdokkaille ja vaalitilaisuuksia ostoskeskuksiin.

Kolmenkympin päivärahan turvin myös köyhillä olisi varaa ryhtyä kokopäiväisiksi ehdokkaiksi. Ehdotus on verrattoman sinisilmäinen. Se on kuin neuvostoliittolainen leikkuupuimuri, joka toimi teoriassa, mutta ei käytännössä.

Korhonen maksattaisi valtion varoista kampanjatukea sellaisille ryhmille, jotka eivät ennen ole yltäneet eduskuntaan asti.

Pikkuporukat, kaikenkarvaiset tuulimyllynlämmittäjät toisivat epäilemättä lisäväriä politiikkaan, mutta harvalla on ainakaan tähän asti ollut vakiintunutta kannatusta.

On totta, että kauppakeskukset ovat olleet kovin ynseitä antamaan aulojaan ja käytäviään politiikan temmellystantereiksi.

Ne kavahtavat valjastautumista yhdenkään ehdokkaan tai puolueen vaalivankkureiden kiskojiksi.

Kauppa on jo ajat sitten lakannut tunnustamasta väriä. Kun punaisenkukertava E-liike luhistui, kaupassa asiointiin ei ole sen jälkeen liittynyt havaittavaa poliittista värinää.

Aikoinaan porvarillisiksi leimattujen S- ja K-kauppojen asiakkaina ovat kaikki kansanryhmät, koska vaihtoehtoja ei juuri ole.

Kyllä kaupan kuuluu poliitikkoja jeesata edes sen verran, että laskevat heidät pakkasesta sisään, sinne missä ihmisetkin ovat.

Kaupan kultasormille kelpaavat kyllä poliitikkojen päättämät marketkaavat ja puodinpitoa edistävät liikennejärjestelyt ramppeineen ja liittymineen.

Kassavirran katsannossa ei ole ollut lainkaan yhdentekevää, millaisia kaupan aukioloaikoja eduskunta säätää. Tällä hetkellä ne tuntuvat kaupan näkökulmasta oikein sopivilta, kun rajoitukset on lähes poistettu.

Kansanedustajaehdokkaiden pääsy ostoskeskuksiin paasaamaan ilosanomaansa on pieni hinta siitä kaikesta hyvästä, mitä politiikan apparaatti on kaupalle järjestänyt.

Edes kauppiaan pistouvaama vaalikarjan kahvitus ei olisi liikaa pyydetty.

Johanna Korhonen esittää oikeusministeriön internetin vaalisivuista jalostettavaksi kattava sosiaalinen media.

Ennen nettiähän sosiaalisen median yhteiskunnallisesti merkittävän tehtävän hoitivat uupumattomat lähitiedottajat, arkisemmin juoruämmät.

Heidän aikansa ei toki vieläkään ole kokonaan ohi. Kaikilla äänestäjillä ei ole nettiä, mutta heidän äänensä on yhtä arvokas kuin modernin mediakuluttajankin.

Jokaisen vähänkin menestyksestään huolehtivan ehdokkaan tukiryhmässä on yhä paikka verbaalisesti lahjakkaalle juoruämmälle. Kyllä sellainen yhdet valjut nettisivut pesee mennen tullen.

Häneltä käy luontojaan oman ehdokkaan kehuminen, mutta mikä tärkeintä, myös kilpailijan häijy solvaaminen.

jukka.viitaniemi@hameensanomat.fi

Jokaisen ehdokkaan tukiryhmässä on yhä paikka verbaalisesti lahjakkaalle juoruämmälle.

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic