Uutiset

Kaupunki kieltää yksityisautoilun keskustassa

 

Hämeenlinna aikoo julistautua kaikkien aikojen ensimmäiseksi autottomaksi suomalaiskaupungiksi. Yksityisautoilu kielletään kesäkuun alusta keskustan ruutukaava-alueella. Vuoden päästä autottomuus laajennetaan koskemaan myös liitoskuntien suurimpia taajama-alueita, kuten Iittalaa ja Lammia.
 
Kaupunkikeskusta varataan puhtaasti jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden ja joukkoliikenteen käyttöön. Joukkoliikenne muuttuu autottomalla vyöhykkeellä maksuttomaksi, vyöhykkeen ulkopuolella lippujen hintoja joudutaan todennäköisesti hieman korottamaan.
Joukkoliikenteen kulut kaupunki aikoo kattaa moottoritiellä kerättävin tietullimaksuin. Tullimaksupisteet rakennetaan katteen molempiin päihin.
 
Yksityishenkilöt saavat autoilla keskustassa ainoastaan erityisin perustein annettavan luvan turvin. Valvonta on annettu yksityisen Parkki-Paulin käsiin.
 
Keskustan pysäköintiä mahdoton lisätä
Yksityisautoilun kieltävä ajatus nousi esiin varsin yllättäen, kun Liikenneministeriö tarjosi kaupungille mahdollisuutta osallistua suomalaisena pilottina koko Euroopan laajuiseen Huomisen kaupunki on hiljainen -hankkeeseen (Silent City of Tomorrow).
 
Suunnitteluvaiheen rahoitus, 120 000 euroa, on saatu kokonaisuudessaan ministeriön kautta. Kaupungin maksettavaksi lankeaa tänä vuonna ainoastaan 178 pyörätelineen hankinta kaupungin keskustaan.
 
Kaupungin yhdyskuntapalveluissa hankkeelle sytyttiin välittömästi, sillä lisäpysäköintitilan järjestäminen kaupunkiin näyttää mahdottomalta.
 
– Torilla tehdyt kaikuluotauskokeet osoittavat, että pohjavesi onkin arveltua lähempänä maanpintaa, kertoo Autoton Hämeenlinna -hanketta koordinoiva projektipäällikkö Jukka Hurri.
 
Etelärannan alueella tehdyt tuoreet maaperätutkimukset puolestaan ovat paljastaneet, että rakentamisen raja on vedettävä rannasta ainakin 60 metrin päähän suunnitellusta maaperän pehmeyden vuoksi.
 
– Tästä syystä Paasikiventielle ei ryhdytä edes miettimään uutta linjausta, vaan joudumme kaventamaan koko tien yksikaistaiseksi, jotta uudisrakentamiselle jää tilaa. Yksikaistaisena tiestä ei oikeastaan ole muuhun kuin kevyenliikenteenväyläksi, Hurri selittää.
 
Ratkaisua vahvisti vielä Hamkin opiskelijoiden tekemä pysäköintitapatutkimus, joka osoitti, että hämeenlinnalainen tahtoo pysäköidä keskimäärin 37,8 metrin päähän käyntikohteestaan.
 
– Tähän tavoitteeseen on täysin mahdotonta päästä. Siksipä voimme aivan hyvin kieltää koko autoilun, Hurri sanoo.  (HäSa)
 
Kaupunki jakaa 1.4. Hämeenlinnan torilla autottomalla vyöhykkeellä autoiluun oikeuttavia erityislupalappuja kello 10 alkaen. Varsinaisten erityisryhmien sijaan lupalappuja myönnetään sadalle erityisen hilpeän perustelun esittäneelle autoilijalle.
 

Tuoreimpia artikkeleita