fbpx
Uutiset

Kaupunki vauhdittaa moottoritien liittymiä

Hämeenlinnan kaupunki yrittää jälleen vauhdittaa uusien liittymien rakentamista moottoritielle. Kiireellisimpänä pidetään Moreenin alueen eteläistä liittymää, mutta samalla tarkoitus on avata jälleen keskustelu Liikenneviraston ja ely-keskuksen kanssa myös Kirstulan alueesta.

– Moreeniin tarvitaan suoraan moottoritielle johtava liittymä alueen yritysten toimintaedellytysten turvaamiseksi ja uusien yritysten hankkimiseksi. Kun Moreeni kerran vetää, aluetta pyritään myös laajentamaan, sanoo Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki (sd.).

Hän puhui uusien liittymien tärkeydestä pakkausvalmistaja Paccorin uuden tehtaan harjannostajaistilaisuudessa Moreenissa torstaina. Tarkoitus on, että asia tulee esille kaupunginhallituksessa ennen kesää.

Kustannukset ja niiden jako auki

Kiemungin mukaan liittymiin liittyy vielä paljon selvitettäviä asioita, kuten rakentamiskustannukset ja niiden jako.

– Kirstulan liittymään voisi olla mahdollista saada myös yksityistä rahoitusta, mutta Moreenin kohdalla en oikein jaksa uskoa siihen. Ja sehän tiedetään, että valtiolla ei ole tällaisiin hankkeisiin rahaa, eli kustannuksista iso osa tulisi kaupungin kontolle.

Tilaajajohtaja Päivi Saloranta kertoo, että kaupungin tahtotila on selvä.

– Moreeni täytyy saada jotakin kautta liitettyä moottoritiehen, nythän kaikki liikenne moottoritielle kulkee valtatie 10:n ja Hattelmalan risteysalueen kautta.

Salorannan mukaan keskustelua käydään parhaillaankin Hämeen liiton, Uudenmaan ely-keskuksen ja Janakkalan kunnan edustajien kanssa.

– Ja Harvialan orresta eli eteläisestä eritasoliittymästä on tulossa lähiaikoina myös konsultin esitys, josta kaupunki antaa lausunnon.

Valtakunnallisista tiehankkeista vastaa Liikennevirasto. Sen hankesuunnitteluosaston johtaja Päivi Nuutinen kertoo, että liittymäasiat kuuluvat alueellisille viranomaisille eli tässä tapauksessa Uudenmaan ely-keskukselle.

Hämeen Sanomat uutisoi kaksi viikkoa sitten Hämeen liiton tilaamasta selvityksestä, jonka mukaan Harvialan ortta eli moottoritien ja valtatie 10:n yhteyttä Harvialan kautta ei voi perustella liikenteellisillä syillä. (HäSa)

Menot