Uutiset

Kävijä kaipaa nykyaikaisempaa asemaa

Tulisiko linja-autoasema panna tuusan nuuskaksi vai pitäiskö sitä suojella?

Vuosikausia pyöritelty kysymys on nytkähtänyt muutaman senttimetrin lähemmäs vastausta, sillä kaupunginhallitus näytti asian valmistelulle vihreää valoa maanantaina. Asemalta yhytetyillä hämeenlinnalaisilla on omat näkemyksensä.

-Ei tämä mikään kaunis rakennus ole, Kristiina Määttä myöntää.

Jari Heikkilältä liikenee vanhalle rakennukselle hieman sympatiaa.

-On tässä tiettyä nostalgiaa, kun täällä tuli käytyä lapsena, hän sanoo.

Heikkilä lisää kuitenkin, ettei jäisi kaipaamaan rakennusta, jos se purettaisiin.

Määttä, Heikkilä, Jaana Kivikko ja Tiina Ruotsalainen kertovat kaipaavansa asemaa suunnilleen nykyiselle paikalle, muttei välttämättä nykyistä rakennusta.

-Asema saisi olla nykyaikaisempi. Siellä voisi olla kahvila ja muitakin palveluja asiakkaille, Määttä sanoo.

-Kioski, josta ostaa päivän lehtiä ja kirjoja, ja pieniä matkamuistoja, Heikkilä ja Ruotsalainen pohtivat.

Jari Heikkilä silmäilee ympärilleen ja lisää:

-Eikä täällä ole matkailijoille infopistettäkään.

Ulkopuolelta tavattu Sauli Saastamoinen ei pahemmin piittaa asemasta. Pitäisikö asema purkaa vai säilyttää?

-Minulle on ihan sama, koska tulee kuitenkin käytyä täällä niin harvoin. En jäisi kaipaamaan sitä, Saastamoinen kertoo.

-Onhan tämä komea rakennus, hän naurahtaa, eikä taida olla aivan tosissaan.

Museovirastolla ei kantaa

Aseman purkuaikeista kysytään lausunnot Museovirastolta ja ely-keskukselta.

Museovirastolla ei ole vielä valmista kantaa siihen, tulisiko rakennusta suojella vai ei. Aiemmin tänä vuonna Museovirasto on vastustanut Riihimäen linja-autoaseman purkuaikeita. Viraston mukaan vuonna 1956 rakennettu Riihimäen asema on kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus.

-Jokainen asia tutkitaan erikseen, ja se mikä pätee yhteen paikkaan, ei välttämättä päde toiseen. Sitä en tiedä, mikä on Hämeenlinnan aseman tilanne. Museovirasto selvittää rakennuksen historiaa ja miettii sen suhdetta muuhun ympäristöön, Museoviraston Hämeenlinnan toimiston tutkija, rakennusperintöasioista vastaava Kaija Kiiveri-Hakkarainen sanoo.

Kuuma peruna nakataan syliin

Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Risto Pekola huomauttaa, että asemarakennuksen purkaminen ja linja-autoaseman sijainti ovat kaksi eri asiaa.

Pekolan mukaan rakennus ei toimi enää linja-autoasemana, ja se olisi siksi hyvä purkaa, mutta hänen mukaansa uuden aseman olisi hyvä pysyä suunnilleen nykyisellä paikallaan.

-Se on piirretty Wetterin kulmalle jo aikoja sitten, ja olisi erittäin hieno asia, jos asema säilyisi siinä, toki puolet pienemmässä tilassa, Pekola sanoo.

Vetovoimaisen kaupunkikeskustan kannalta olisi Pekolan mukaan hyvä, että taksit säilyisivät asemalla.

-Avaruutta ja torimaisuutta olisi myös hyvä säilyä aseman läheisyydessä jonkin verran. Paljonko, se on sitten arkkitehtien hommaa, Pekola sanoo.

Pekola on myös osakkeenomistajana Hämeenlinnan linja-autoasemakiinteistö Oy:ssä, joka hakee aseman purkulupaa.

-Kukaan ei ole tehnyt asialle mitään 10 vuoteen. Nyt emme halunneet olla puolesta tai vastaan, vaan panimme asian liikkeelle. Kaikki ovat pallotelleet sitä kuin kuumaa perunaa, eikä kukaan ole halunnut sitä syliin. Nyt haemme sitä, että joku ottaisi kantaa ja päättäisi, suojellaanko rakennus vai puretaanko, Pekola sanoo.

Hän pohtii, että vanhalle asemalle voi kenties löytyäkin jokin käyttötarkoitus, kun keskustan etelärantaa aletaan suunnitella. Toisaalta Pekola sanoo, että etenkin rakennuksen rahtipuoli on ruma.

-Onko sen korjaaminen kenenkään intresseissä? Toisaalta Riihimäellä on vielä rumempi rakennus. Kaikenlaista ihmiset haluavatkin suojella, Pekola sanoo. (HäSa)