Kolumnit Uutiset

Käytävällä hyvä kasvaa

Kaupunginhallituksen visioesityksen mukaan ”Hämeenlinna on uudistuva, elinvoimainen, turvallinen ja aito kulttuurikaupunki Suomen kasvukäytävällä”.

On se kiva, että kulttuuria noin korostetaan, mutta ydinsana on kasvukäytävä. Historiastaan elivoimaa ammentava kaupunki on tosiasioiden tunnustamisessa oikeilla, paasikivisillä jäljillä.

Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-kasvukäytävä on kahden miljoonan ihmisen työssäkäyntialue. Fakta on, että me tarvitsemme HHT:tä enemmän kuin HHT meitä.

Kasvukeskusten kilpa ja isojen kaupunkien kehitys kiihtyvät. On jo merkkejä siitä, että Kanta-Hämeen napakylän vinkkelistä isot imevät enemmän kuin säteilevät. Hämeenlinnan toivo on yhteistyössä.

Hämeenlinna, tulevan uuden maakunnan ja sotealueen keskus, ei voi jäädä museoradan sivuraiteelle. Muuten tulee aika, jolloin ohitsemme singahtaa luotijuna kuin ammuttuna.

Isot kaupungit kävivät maakuntauudistuksessa vastahyökkäykseen pahasti myöhässä. Silti on selvää, että etenkin metropolialueen rooli kasvaa.

Vielä 2000-luvun alussa arvottiin, onko Hämeenlinna sittenkään ihan oikeasti pääkaupunkiseudun vaikutuspiirissä, metropolialueella. Enää ei epäselvyyttä onneksi ole: arvostettu aluemaantieteen tuntija, professori Perttu Vartiainenkin nosti Hämeenlinnan metropolialueeseen uudessa päivityksessään toiminnallisesti merkittävistä kaupunkiseuduista.

Taitaa Hämeenlinna silti yhä olla maaseutumainen kaupunki. Päätöksenteossa on aika ajoin enemmän dynamiittia kuin dynamiikkaa.

Kasvukäytävä saatiin hyvän lobbauksen ansiosta hallitusohjelmaan. Alkukeväästä työ- ja elinkeinoministeriö valinnee HHT:n yhdeksi rahoituskohteeksi ensimmäisessä kasvuvyöhykekilpailussa.

Liikenneinfran, maankäytön ja asumisen pyhä kolmiyhteys on lujempi kuin ikinä. Rahoituslotto pyörii. Keskustavetoinen hallitus jo lepytteli pääkaupunkia taikomalla Raide-Jokeriin rahat, asuntorahoista.

Yhtä lailla HHT ansaitsee satsauksen älyliikenteeseen ja pääradan välityskyvyn lisäämiseen – ja siten asumiseen.

Tuo tukisi myös Hämeenlinnan asemanseudun, eli Asemanrannan rakentamista. Siinäpä mainio nimi, toista kuin Ryysyranta! Asema ja ranta. Mitä muuta tarvitsee ihminen modernissa liikkuvassa työelämässä? Lähiaseman sujuvaan liikkumiseen ja rannan rentoon olemiseen.

Menot