Uutiset

Kehke ja Hämeen Matkailu yhdistävät voimansa

Henkilöstöään supistanut ja talousvaikeuksien kanssa kamppaileva Hämeen Matkailu yrittää syksyllä uutta alkua uusissa tiloissa ja uusien kumppaneiden kanssa.

Keinusaaren toimistotalon katutasoon valmistuviin tiloihin muuttavat sen lisäksi Kehittämiskeskus Oy Hämeen matkailutiimi ja -neuvonta, Hämeen Messut, Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry sekä Häme Event.

Kehken toimitusjohtaja ja Hämeen Matkailun hallituksen puheenjohtaja Heikki Hietanen kertoo, että entistä tiiviimmän yhteistyön tavoitteena on tehostaa toimintaa ja parantaa tiedonkulkua eri toimijoiden kesken.

-Resursseja pystytään jakamaan joustavasti kysyntäpiikkien eli sesonkien ja tapahtumien mukaan. Yhteisenä tavoitteena on löytää entistä enemmän tapahtumia ja matkailijoita seudulle, Hietanen kertoo.

Parempaa palvelua

Keinusaareen Valintatalon viereen muuttavat myös Kastellin matkailuneuvojat. Linnatuulen matkailuneuvonta säilyy kuitenkin toistaiseksi paikallaan.

-Tosin sekin on mietinnässä, onko se jatkossa miehitetty vai ns. kylmäjakelupiste, bensismaailman termiä lainatakseni, Hietanen toteaa.

Hämeen Matkailun vt. toimitusjohtaja Kati Tiivola uskoo, että uusilla järjestelyillä kyetään palvelemaan matkailijoita entistä paremmin.

-Sehän on ihan loistavaa, että jos joku matkailija tulee kysymään neuvoa ja haluaa vaikka heti ostaa jonkin paketin, niin sen saa samalta luukulta myytyä, Tiivola iloitsee.

Hän suhtautuu tulevaan muuttoon muutenkin luottavaisesti.

-Kaikki ovat ennestään tuttuja ihmisiä. Näen, että edessä on varmasti vielä tosi paljon hyviä juttuja, Tiivola uskoo.

Häme-brändi säilyy

Hämeenlinnan seudun matkailun kehittäminen on kärsinyt toisaalta resurssipulasta ja toisaalta toiminnan hajanaisuudesta. Kun toimijat lokakuussa saadaan samoihin tiloihin, edessä on myös sen pohtiminen, kuka jatkossa tekee mitäkin.

-Tähän asti linjaus on ollut, että maakunnallinen ja seudullinen markkinointi on erotettu toisistaan. Sitä kannattaa miettiä nyt puhtaalta pöydältä, HIetanen sanoo.

Hän kuitenkin huomauttaa, että Hämeen Matkailun maakunnallisuutta ei ole tarkoitus lähteä purkamaan.

-Häme-brändi-markkinointia on tarkoitus jatkaa kuten tähänkin asti. Hämeenlinnassa matkailuun on kuitenkin eniten panostettu, koska se nähdään täällä tärkeänä toimialana, Hietanen sanoo.

Poliitikot eivät valvo

Saman katon alle muuttavien yhtiöiden erilaisuudesta huolimatta niillä kaikilla on samankaltainen omistuspohja. Kuntien omistama Kehittämiskeskus Oy Häme omistaa esimerkiksi jo nyt 80 prosenttia Hämeen Matkailusta.

Hietanen myöntää, että jatkossa edessä on luultavasti yhtiöiden yhdistäminen esimerkiksi Kehken tytäryhtiöksi.

-Täytyy pidemmällä aikavälillä miettiä, mikä on järkevin hallintomalli. Mutta harjoitellaan nyt ensin niin, että mennään samoihin tiloihin ja lähdetään sitä kautta synkronisoimaan ja kohentamaan toimintaa, Hietanen sanoo.

Matkailu ei kuulu Hämeenlinnan kaupunkiorganisaatiossa minkään luottamuselimen alaisuuteen. Hämeen Matkailun hallituksessakin istuu ainoastaan elinkeinoelämän edustajia.

Hietanen ei näe jatkossakaan tarvetta sijoittaa matkailun kehittämistä esimerkiksi elämänlaatulautakunnan alaisuuteen.

-Kehken tytäryhtiön irrottaminen jonkin lautakunnan alaisuuteen tuntuisi vähän hankalalta. Matkailu on elinkeinopolitiikkaa ja valvonta tapahtuu Kehken edustajien kautta. Kehken hallituksessahan istuu puolestaan paljon poliittisia päättäjiä, Hietanen pohtii. (HäSa)