Uutiset

Keilahallin kulisseissa kolisee

Oletko koskaan miettinyt, miten keilat nousevat pystyyn keilahalleissa tai kuinka pallo palaa takaisin heittopaikalle? Keiloja ei suinkaan nosteta pystyyn käsipelillä, vaan koneet järjestelevät uutterasti keiloja yhä uudelleen uusia heittoja varten.

Ensimmäisen heiton jälkeen saksimaiset hakijat nostavat keilat ylös, jotta puomi pääsee pyyhkäisemään kaatuneet keilat pois. Kahden radan väliin asennettu kamera ottaa kuvan, josta laitteet havaitsevat, mitkä keilat ovat kaatuneet.

-Vanhassa järjestelmässämme anturit havaitsivat kaatuneet keilat. Vähän epäilimme alkuun, että toimivatko nämä kamerat, mutta ne tekevät virheitä erittäin harvoin, Jarmo Pekkarinen Hämeenlinnan Keilahallilta sanoo.

Jokaisella keilaradalla on kaksi kymmenen keilan patteria, mikä nopeuttaa pelin etenemistä. Kun pelaaja heittää toisia keiloja, järjestää jakajakone keiloja seuraavaa vuoroa varten. Konehuoneessa suuri rumpu pyörii nostaen keilat ylös, minkä jälkeen se lajittelee ne oikeaan järjestykseen valmiiksi seuraavaa kierrosta varten. Hämeenlinnan Keilahallilla työskentelevän Ari Harjun mukaan koneen perusidea on 40-50 vuotta vanha.

Keilapallo palaa heittäjän luo sekä moottorien että painovoiman avulla. Ensiksi pallo nostetaan koneellisesti ylös, minkä jälkeen se vierii liukumäkeä pitkin alas ja saamansa vauhdin voimin aina seuraavalle liukuhihnamaiselle koneelle, joka nostaa pallon jälleen pelaajan ulottuville.


Tunnollinen huolto lisää turvallisuutta

Keilaratojen huolto etenkin kisoihin tarkoitetuissa halleissa on erityisen tarkkaa. Hämeenlinnan Keilahallissa kone pesee ja öljyää radat automaattisesti, työntekijöiden tarvitsee vain vaihtaa se radalta toiselle.

-On olemassa monenlaisia öljyprofiileita, joista tulee erilaiset rataolosuhteet. Meillä ja muissa kisakäytössä olevissa halleissa radat öljytään päivittäin, viihdekeskuksissa öljyäminen tehdään usein vain kerran tai kaksi viikossa, Pekkarinen kertoo.

Myös vauhdinottoradan säännöllinen hoitaminen on tärkeää. Laminaatti ei saa olla liukas, mutta sen pitää luistaa keilauskengän alla. Pekkarisen mukaan vauhtialue täytyy puhdistaa päivittäin.

-Vauhdinottorata on todella vaarallinen, jos sitä ei hoideta kunnolla. Jossain halleissa lattia on niin liukas, että siellä saattaa kaatua, Pekkarinen sanoo.

Konehuoneessa tehdään kerran vuodessa iso huolto, jossa laitteet puretaan osiin ja katsotaan, ettei mikään ole mennyt rikki. Kesähuollon lisäksi koneita puhdistetaan ja rasvataan viikoittain.

-Koneet ovat käynnissä jopa kymmenen tuntia päivässä, joten ainahan jotain voi mennä rikki. Keilat ovat tietysti kovimmilla ja lankku, johon pallo pysähtyy. Se saattaa joskus katketa, Ari Harju kertoo.


Keilahallille modernimpi ilme

Hämeenlinnan Keilahallissa on kesän aikana tehty paljon uudistuksia. Työturvallisuuden vuoksi hallin konehuoneeseen asennetaan turvaverkot, jottei laitteisiin vahingossakaan pääse koskemaan ja saamaan sähköiskua.

-Häkit vaikeuttavat laitteiden huoltoa. Euroopassa keilahalleissa on kuitenkin sattunut pari onnettomuutta, joten turvaverkot pitää asentaa kaikkiin keilahalleihin, Ari Harju kertoo.

Konehuoneen lisäksi myös hallin etuosassa on tehty uudistuksia.

-Kun piti konehuoneessa uusia, niin päätimme samalla uudistaa halliakin ja tehdä siitä modernimman, Jarmo Pekkarinen kertoo.

Kesän aikana ratojen yläpuolen näyttörivistöstä vanhat kuvaputkitelevisiot on vaihdettu modernimpiin näyttöihin ja sohvat sekä lattiat on uusittu. Rata-alueelle on tuotu myös ohjain, jolla pelaajat voivat itse korjata tuloksia ja nimiä. (HäSa)