Uutiset

Kela ei määritellyt taksien määrää tarjouspyynnössä, vastuu autojen riittävyydestä siirrettiin välitysyrityksille

Kela ei määritellyt riittävää taksien määrää alueellisesti, vaan siirsi harkinnan autojen riittävyydestä välitysyrityksille. Tämä selviää tarjouspyynnöstä, jonka Lännen Media pyysi nähtäväkseen Kelalta. Alkuvuodesta tehdyssä tarjouspyynnössä kilpailutettiin Kela-taksien hankinta. Liitteenä olleessa palvelunkuvauksessa määritellään muun muassa tarkkaan, kuinka pitkä tilauspuheluiden keskimääräinen jonotusaika saa olla. Autojen riittävyydestä sen sijaan ei ole tarkkaa ohjeistusta.

”Palveluntuottajan on varmistettava, että autoja on alueellisesti riittävä määrä, jotta jokaisen asiakkaan matka voidaan hoitaa luotettavasti.”

Autojen määrä on tuottanut ongelmia osassa maakuntia. Lähestulkoon jokainen välitysyritys on vähentänyt Kela-taksien määrää.

Tällä hetkellä ongelmia on vielä viiden maakunnan alueella. Kelan mukaan melkein kaikilla alueilla on riittävästi autoja ja ongelmat johtuvat pääasiallisesti uusien laitteiden asennuksen viiveestä.

Kuitenkin esimerkiksi Satakunnasta vastaavalla välitysyrityksellä Lounais-Suomen Taxidatalla oli ongelmia solmia riittävästi sopimuksia autoilijoiden kanssa. Yhtiön toimitusjohtaja Tapani Ekuri kuitenkin vakuuttaa nyt, että autoja on tullut tällä viikolla lisää Satakunnan alueelle, jossa aiemmin oli pulaa kuljettajista.

– Tarkkaa lukua en halua edelleenkään mainita, mutta nyt puhutaan jo pitkälti yli sadasta.

Suuri osa paikallisista kuljettajista kapinoi alkujaan uutta kyydinvälittäjää vastaan, koska uudet sopimusehdot eivät miellyttäneet. Heitä hiersi se, että uuden välittäjän myötä taksien pitää hankkia itselleen uusi taksamittari leasing-sopimuksella ja maksaa siitä 150 euron kuukausimaksua. Lisäksi tulee vielä maksupääte ja kyydinvälityslaite, jotka nostavat hintaa entisestään.

Toinen kiukun aihe ovat sopimukseen kirjatut sakot. Jos kuljettaja esimerkiksi toistuvasti kieltäytyy kuljetuksista tai jättää niitä tekemättä, hänen pitää maksaa 10 000 euroa välitysyritykselle. Sakkomaksut ovat monin osin täysin samat, kuin mitä välitysyrityksen ja Kelan välisessä sopimusluonnoksessa mainitaan.

Onko reilua, että samat maksut, jotka välittäjän pitää maksaa Kelalle, menevät taksiyrittäjille?

– Tällainen sopimus me on tehty näiden autojen kanssa. Ei minulla ole siihen suurempaa kommentoitavaa, Ekuri sanoo.

Muun muassa Lapista vastaavalla Pro-Keskuksella autoja on liian vähän esimerkiksi Enontekiöllä ja Pelkosenniemellä.

Kela on jättänyt autojen riittävyyden määrittelyn palveluntarjoajien, eli tässä tapauksessa välitysyrityksien vastuulle.

”Kun palveluntuottaja arvioi liikenteenharjoittajien määrää, sen tulee huomioida kuljetuskustannusten hinnoittelu sekä palveluun sisältyvät korkeat laatukriteerit, kuten se, kuinka nopeasti auton tulee olla asiakkaan tilaamassa paikassa. Autoja on oltava saatavilla riittävä määrä myös haja-asutusseudun liikennöintialueelta, jotta laadukas kuljetuspalvelu voidaan toteuttaa Palvelunkuvauksessa kerrotulla tavalla.”

Kelan valtuutettujen puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Sarkomaan (kok.) mukaan Kela on vastuussa siitä, että kilpailutetut kuljetuspalvelun tuottajat pystyvät turvaamaan palvelun saatavuuden. Jos yritykset haluavat välttyä sanktioilta, on niiden saatava palvelut kuntoon loppuviikon aikana.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930