Uutiset

Kela-taksien puhelinpalvelut kangertelevat edelleen Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä, sakko voi olla jopa tuhansia euroja

Kela jätti tiistaina kirjallisen reklamaation Tampereen aluetaksille sen Kela-takseihin liittyvän välitystoiminnan ongelmista. Yritys vastaa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueista. Luvassa voi olla tuntuvia sakkoja, ellei tilausvälityskeskus saa ongelmia hoidettua määräajassa.

Reklamaatio koskee puhelinpalvelujen ruuhkautumista Tampereen aluetaksin alueilla. Palveluntarjoajien kanssa tehdyssä sopimuksessa Kela edellyttää, että asiakkaiden puheluihin on vastattava kuukauden tarkastelujaksolla keskimäärin 80 sekunnissa.

Kelan sopimusluonnoksen mukaan palveluntarjoaja on velvollinen maksamaan sopimussakkoa Kelalla 2 000 euroa jokaisesta kuukaudesta, jolloin keskimääräinen jonotusaika ylittää 80 sekuntia. Jos sopimuksen aikana tulee useampia kuukausia, jolloin puhelinpalvelut eivät vastaa vaadittua tasoa, nousee summa kolmannesta kuukaudesta lukien 4 000 euroon kuukaudessa. Kuukausien ei tarvitse olla peräkkäisiä.

Jos kävisi niin huonosti, että välityskeskus on kokonaan poissa toiminnasta vuorokauden tai pidempään, olisi palveluntarjoaja velvollinen maksamaan sopimusluonnoksen mukaan Kelalle 25 000 euroa jokaisesta täyttyneestä vuorokaudesta. Tästä ei kuitenkaan Kelan antamien tietojen mukaan ole kyse, sillä ongelma on ainoastaan puheluiden ruuhkautuminen.

Kela on saanut 17 alueelta selvitykset korvaamiensa taksimatkojen tilausten jonotusajoista ja kuljetuksista. Ensimmäisen viikon ongelmat on ratkaistu ja palvelu toimii lähes ongelmitta koko maassa Pirkanmaata ja Kanta-Hämettä lukuun ottamatta.

– Kaikkiaan 15 alueella sekä taksin tilaaminen että kuljetukset toimivat moitteettomasti. Edellytämme, että kansalaiset saavat yhdenvertaisesti hyvää palvelua koko maassa mahdollisimman pian, Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen sanoo.

Kelan kilpailuttamat palveluntarjoajat alkoivat välittää Kelan korvaamia taksimatkoja heinäkuun alussa, kun uusi liikennepalvelulaki astui voimaan. Kela seuraa tilannetta edelleen tiiviisti ja on säännöllisesti yhteydessä palveluntuottajiin.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930