Uutiset

Kela tulee asiakkaan luo

Kansaneläkelaitos pohtii uusia tapoja tavoittaa asiakkaita, jotka eivät tällä hetkellä osaa tai pääse helposti Kelan palvelujen piiriin.

-Taistelen sen puolesta, että ihmiset saavat sen, mikä laki heille määrää ja suo. Ettei kukaan jäisi saamatta tukea sen vuoksi, ettei osaa sitä hakea, Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä vakuuttaa.

Hänen mukaansa palvelujen ulkopuolelle jää helposti esimerkiksi syrjäkylien vanhenevia asukkaita, joilla ei ole nettiyhteyttä ja lähimpään palvelupisteeseenkin on matkaa.

-Olemme pohtineet ratkaisuksi kiertäviä palveluneuvojia ja puhelinpalvelua, Hyssälä kertoo.

Hänen mukaansa Kela voi ottaa asiakkaaseen yhteyttä myös itse.

-Me voimme palvella niinkin, että täältä soitetaan asiakkaalle, jos olemme saaneet jostain esimerkiksi vinkin tai viestin mahdollisesta palvelutarpeesta, Hyssälä kertoo.

Takuueläkeurakka on nyt ohi

Tulevaisuudessa Kela entistä oma-aloitteisemmin myös etsii tukiin oikeutettuja henkilöitä. Näin toimittiin muun muassa takuueläkeasiassa, kun Kela elo-syyskuussa otti yhteyttä ihmisiin, jotka eivät vielä olleet älynneet tukea vielä hakea.

Maaliskuun alusta alkaen voimaan tullutta takuueläkettä on tähän mennessä hakenut 116 500 henkilöä. Hyssälän mukaan kaikki hakemukset on nyt käsitelty, eikä hylkyjä juurikaan tullut.

Kanta-Hämeessä etuisuutta haki syyskuun loppuun mennessä 3 400 henkilöä, joista 3 117 sai myönteisen päätöksen. Keskimäärin eläkettä maksetaan 102 euroa tuensaajaa kohden kuukaudessa.

Jatkossa takuueläkepäätös tehdään samassa yhteydessä kansaneläkehakemuksen kanssa. Takuueläkkeeseen on oikeutettu jokainen alle 687 euroa kuukaudessa eläkettä saava suomalainen.

Hämeenlinnassa palvelu pelaa

Hyssälä kertoo tekevänsä kaikkensa sen puolesta, että Kelasta tulee avoin, läpinäkyvä ja palveluorientoitunut paikka.

Hänen mukaansa Hämeenlinnassa tässä on onnistuttukin jo hyvin.

-Täällä ollaan maan ykkösiä läpimenoajoissa, jotka ovat asiakkaille hyvin tärkeitä. Asiakastyytyväisyys on muutenkin korkealla, Hyssälä kehuu.

Esimerkiksi Kelan uusin etuus takuueläke käsiteltiin Hämeenlinnassa keskimäärin 13 päivässä, kun koko Suomessa siihen kului keskimäärin kolme päivää pidempi aika.

Hämeenlinnan toimisto on saanut asiakaskyselyssä kouluarvosanan 9,1, kun koko maassa keskiarvo on hieman alle yhdeksän tasoa.

Kanta-Hämeen vakuutuspiirin johtaja Sami Reunanen kertoo, että Hämeenlinnassa otetaan pian käyttöön uusia tapoja antaa asiakaspalautetta.

-Asiakaspalveluun tulee esimerkiksi happy or not -nappulat, joiden avulla asiakkaat voivat arvioida palvelua tuoreeltaan, Reunanen kertoo. (HäSa)