Uutiset

Kenraali: Kaikkia F-35 -hävittäjän ongelmia ei ole vielä ratkaistu

Heti aluksi Yhdysvaltain ilmavoimien kenraaliluutnantti Christopher Bogdan muistaa korostaa, että ei ole F-35 -hävittäjän myyntimies.

– Minun työni on johtaa niin hyvää ohjelmaa kuin pystyn ja antaa parasta mahdollista tietoa. Yhdysvallat haluaa Suomen tekevän parhaan mahdollisen valinnan, sillä kun te olette vahvempia, niin mekin olemme, Bogdan kertoo Washingtoniin saapuneelle suomalaismedialle.

Vuoden 2012 joulukuusta lähtien Bogdan on johtanut USA:n F-35 -hävittäjäohjelmaa. Viime vuosina Lockheed Martinin valmistama huippunykyaikainen stealth- eli häivehävittäjä on ollut otsikoissa lähinnä kehitysvaiheensa suurten ongelmien vuoksi. Boganin mukaan tämän Suomenkin ilmavoimille ehdolla olevan hävittäjän kehitys edistyy tällä hetkellä ”aika hyvin”.

– Aiomme lopettaa kehitysvaiheen tammikuussa 2018, ja tällä hetkellä olemme aikataulussa. Tämän lisäksi valmistelemme jo koneen käyttövaiheen päivitysohjelmaa.

Samalla hän myöntää, että ohjelman kaikkia haasteita ei ole vielä ratkaistu.

– Kun kyseessä on näin suuri ja monimutkainen kokonaisuus, ongelmia löytyy aina. Testausvaiheen tarkoitus on nimenomaan löytää nämä ongelmat aikaisin.

Työtä riittää vielä koneen ohjelmistossa, jota F-35:ssä on yhteensä kahdeksan miljoonan koodirivin verran.

Harmaita hiuksia tuottaa myös konetta varten kehitetty huolto-ohjelmisto, joka paitsi kertoo mekaanikoille missä on vika, myös selittää miten se korjataan ja millä varaosilla. Myös koneen yksikköhintaa pitää vielä saada alemmaksi.

Siinä missä Bogdanilla on käsissään vielä keskeneräinen lentokone, kontra-amiraali Michael ”Mike” Moran joutuu ratkomaan aivan toisenlaista ongelmaa.

– Meillä on hieman haasteita, jotta voimme ylläpitää vanhempia F-18 Hornet -koneitamme pidempään kuin alunperin on suunniteltu, laivaston taktisten lentokoneiden ohjelmaa vetävä Moran kertoo.

Laivasto odottaa juuri F-35:n myöhästyneitä lentotukialusversioita, joiden oli tarkoitus korvata tukialuksilla käytettävät vanhemmat, samaa sukupolvea Suomen nykyisten Hornetien kanssa olevat Hornet-hävittäjät. F-35 myöhästyi, ja vanhat Hornetit alkavat hiljaa lähestyä käyttöikänsä loppua, joten laivaston ykkösnyrkki muodostuu noin viidestäsadasta Super Hornet -hävittäjästä.

Kyseessä on alkuperäisen F-18:n pohjalta kehitetty uusi lentokone, jonka yksipaikkainen versio F-18E on Suomen toinen yhdysvaltalainen hävittäjäkandidaatti.