Uutiset

Kenties Suomen järjettömin lakko

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n kuljettajien lakko jäi vuorokauden mittaiseksi. Pääkaupungin joukkoliikenne palautui normaaliksi tiistain vastaisena yönä.

Poliisi odotti bussi-, raitiovaunu- ja metroliikenteen työseisauksen saavan aikaan pahoja ruuhkia, mutta lopulta liikenne sujui yllättävän hyvin koko pääkaupunkiseudulla. Ilmeisesti ihmiset olivat perillä lakon laajuudesta ja siksi he osasivat varata riittävästi aikaa muun muassa työmatkoihin.

Liikenteen sujuminen ei muuksi muuta sitä tosiasiaa, että HKL:n kuljettajien lakko kiusasi joukkoliikenteen käyttäjiä. Jälleen kerran lakkolaiset sysäsivät lakosta kertyvän laskun sivullisten maksettavaksi. Tätä taustaa vasten on suorastaan irvokasta, että KTV:n kuljettajayhdistyksen puheenjohtaja Leif Holmberg katsoi lakon olevan mielenilmaus kaupungin asukkaiden puolesta. Jos siis HKL:n kuljettajien lakko kestäisi vaikkapa peräti kuukauden ja liikenne perusteellisesti takkuaisi, lakkolaiset olisivat oikein kovasti kaupunkilaisten asialla!

HKL:n kuljettajat ajavat tuomittavalla keinolla puhtaasti omaa asiaansa. Tässä pelissä matkustajat ovat pelkkiä pelinappuloita. Lakkolaisten maalitaulu on Helsingin kaupunginvaltuusto, joka on tekemässä ratkaisua HKL:n ja Suomen Turistiauton yhdistämisestä. Päivänkin työnseisaus on ylimitoitettu ja väärä ase, koska sitä käytetään kunnallista kansanvaltaa vastaan. Valtuuston pitää toki keskustella kuljettajien kanssa HKL:n ja Suomen Turistiauton yhdistämiseen liittyvistä kysymyksistä, mutta painostuksen edessä helsinkiläisten valtuutettujen ei pidä missään tapauksessa taipua.

HKL:n kuljettajia kalvaa sinänsä ymmärrettävä pelko. Lakkolaisten puolesta bussiliikennettä saa uudistaa, mutta HKL:sta ja Suomen Turistiautosta ei pidä tehdä osakeyhtiötä vaan HKL-Bussiliikenteen tapainen liikelaitos. Mikäli uudesta bussiyhtiöstä tehdään osakeyhtiö, Helsingin kaupungin olisi helppo myydä – lukuisten annettujen lupausten vastaisesti – se hyvinkin nopeassa tahdissa yksityisiin käsiin.

Lakon alaston perusta on tämä: pelkkä epäilys siitä, mitä saattaa tapahtua joskus hamassa tulevaisuudessa. HKL:n kuljettajat haluavat rakentaa liikelaitoksesta turvasataman, jonka suojassa HKL:n ja Suomen Turistiauton yhteenliittymä voi jatkaa toimintaansa vaikka maailma muuttuu. Suomen ehkä järjettömimmän lakon syyksi voi kärjistäen nostaa silkan jossittelun, uhkakuvilla pelaamisen.

Lakkoon ryhtyvät osaavat kyllä haistella tuulia. Tästä kertoo yksin se, että kunnallisvaaleihin on aikaa vain hieman yli kuukausi. Nyt on juuri oikea aika kerätä sympatiapisteitä ja kertoa äänestäjille lähes varmana tietona, kuinka paljon joukkoliikenteen maksuja ollaan nostamassa.

Helsingin kaupungin talous on siinä jamassa, ettei se pysty tukemaan joukkoliikennettä siihen tahtiin kuin tähän asti. Lippujen hinnat kallistuvat, olivatpa yhtiöjärjestelyt mitä hyvänsä. Miksi HKL ja Suomen Turistiauto eivät muuten voisi siirtyä yksityiseen omistukseen?

Päivän lehti

26.5.2020