Uutiset

Kerho ponnistaa tykkitornista

HPK:n liigajoukkue toivottaa yleisönsä tervetulleeksi Ritariareenaan tällä kaudella jykevissä tunnelmissa. Kerhosta on tehty ottelujen alussa esitettävä seitsemän minuutin mittainen esittelyvideo, jossa joukkue seikkailee Hämeen historiallisen linnan maisemissa. Videon on ohjannut ja käsikirjoittanut Tapio Aulu. Myös hämeenlinnalainen teatterimies Otto Kanerva on ollut vahvasti mukana projektissa.

Sibeliuksen osuudesta videoon vastaavat puolestaan Sibeliuksen syntymäkaupunki-säätiön johtaja Erkki Korhonen ja Janne Saksa, joka on tehnyt Ritariareenan ottelutapahtumaan sopivan sovituksen Finlandiasta.

Ja pääosissa ovat tietenkin Kerhon pelaajat ja valmentajat, jotka näkivät videon ensimmäisen kerran jäähallin mediakuutiosta ennen tiistain harjoituksia. Joukkueen hyökkääjän Eero Somervuoren mielestä lopputulosta kelpaa esitellä yleisölle lauantain liigaottelussa Ilvestä vastaan.

– Hienohan siitä tuli. Varsinkin kun ottaa huomioon, ettei kukaan ole ammattilainen.

– Videon tekeminen oli ihan mukava kokemuskin. Yllättävän paljon nimittäin joutuu tekemään töitä näinkin pieneen pätkään. Saimme hieman esimakua, miten suuri urakka on ihan oikean elokuvan tekeminen, Somervuori sanoo.

HPK:n esittelyvideo sai alkunsa seuran myyntipäällikön Jukka Laamasen ja innokkaan lätkämiehen Otto Kanervan pohtiessa, miten Ritariareenan ottelutapahtumaa voisi uudistaa.

– Päätimme luoda kuvitteellisen kertomuksen, jossa yhdistellään ainakin Hämeen linnaa ja Sibeliusta. Ajatuksissa oli muun muassa se, kun Kerho kiinnittää uusia ulkomaalaisia pelaajiaan, niin eihän heitä Hämeenlinnassa majoiteta Aulangolla sviittiin, vaan tietenkin linnaan. Ja mukaan tuupataan tietenkin metallivahvistettua Sibeliusta, nauraa Kanerva.

Helppoja ohjattavia

Kanervan mukaan Kerhon miehiä oli helppo opastaa kameran edessä. Myös ohjaaja Tapio Aulun mielestä koko joukko onnistui hyvin urakassaan.

– Pienen briiffauksen jälkeen miehet ymmärsivät heti, mihin pyrimme esimerkiksi lähikuvissa, Kanerva muistelee.

– Meillä oli iso joukko, joka oli alusta alkaen ihan täysillä mukana. Porukalla oli kaksi kuvauspäivää, joista vain toinen oli draamallista osuutta, Aulu kertoo.

Myös Erkki Korhonen viihtyi hyvin Kerhon projektissa.

– Yhteistyöhän on toiminut aivan loistavasti, Korhonen kuvailee.

HPK:n myyntipäällikkö Jukka Laamanen uskoo Ritariareenan yleisön pitävän näkemästään. Laamanen muistuttaa, että video on toteutettu hämeenlinnalaisin voimin.

– Haluamme näyttää sekä kaukalossa että markkinoinnissamme, mitä saadaan aikaan, kun puhalletaan yhteen hiileen. Videolla haluamme esitellä myös niitä asioista, joista Hämeenlinna tunnetaan, Laamanen sanoo. (HäSa)

Asiasanat

Päivän lehti

26.1.2020