Uutiset

Kerho tuo seudulle viisi miljoonaa vuodessa

Jääkiekkoliigan Hämeenlinnan Pallokerho on seudullaan paitsi suuri urheiluseura, myös merkittävä keskisuuri yritys. HPK Liiga oy tuottaa toiminta-alueelleen viiden miljoonan euron vuosittaisen talousvaikutuksen.

Lukuja selvitti HPK:n toimeksiannosta Jyväskylän Ammattikorkeakoulun urheiluliiketoimintaan erikoistunut Sport Business School Finland -yksikkö. Tutkimusryhmän vetäjänä oli urheilumarkkinoinnin lehtori Risto Rasku.

– On mielestäni jossain määrin kohtuutonta kuvitella tämän olevan vain jääkiekkojoukkue. Tämä on aika merkittävä työllistäjä. Se, että joku tienaa ansionsa jääkiekolla, ei ole sen suurempi synti kuin tienata esimerkiksi hitsaamalla, Rasku huomauttaa.

– Niitä yrityksiä, jotka luovat tällaisia työmahdollisuuksia, kannattaisi myös urheilun puolella lähestyä kuin yrityksiä. Parhaassa tapauksessa myös yrityskumppanit alkavat katsoa seuraa muunakin kuin takaperinluisteluorganisaationa.

Talousvaikutustutkimuksen kohteena oli huhtikuun lopussa päättynyt HPK Liiga oy:n ensimmäinen tilikausi. Liigaosakeyhtiön ensimmäinen tilinpäätös julkaistaan lähipäivinä.

SBS Finland tarkasteli tutkimuksessaan HPK:n talousvaikutuksia kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin se kävi läpi seuran tilinpäätöstä, jonka perusteella selvitettiin liigaseuran suorat taloudelliset vaikutukset. Toiseksi se keräsi aineistoa haastattelemalla neljässä ottelutapahtumassa yhteensä 610 kävijää, mikä tarjosi tietoa HPK:n välillistä talousvaikutuksista.

Suoraan liiga-HPK tuotti Hämeenlinnan seudulle noin neljä miljoonaa euroa, joista puolitoista miljoonaa palkkioina, vajaat kaksi miljoonaa sen ostamina palveluina ja loput käytännössä veroina. Maksuja talousalueen ulkopuolelle suuntautui liki kahden miljoonan euron arvosta.

Ottelutapahtumat puolestaan tuottivat paikkakunnan muille yrityksille yli 800 000 euron nettotulon. Lisäksi HPK tienasi otteluvieraiden kautta itse noin 2 miljoonaa.

SBS Finland on järjestänyt samanlaisia impaktitutkimuksia Jyväskylän seudulla liigaseura JYPin ja Neste Rallyn organisaatioiden kanssa. Raskun mukaan muilla liigapaikkakunnilla ei juuri ole vastaavaa tehty, kuten ei myöskään pienten ja keskisuurten yritysten parissa.

JYPiin verrattuna HPK:n talousvaikutukset ovat samankaltaiset. JYPin miljoona euroa suurempi alueellinen vaikutus on johdettavissa suoraan seuran budjetista. Merkittävä ero on ottelutapahtumien tuotoissa. HPK:n liigapelit ovat Hämeenlinnan seudulle suhteessa merkittävämpiä kuin vastaavat kamppailut Keski-Suomessa.

– Hämeenlinnassa ottelutapahtuman kulutus on selvästi korkeampi kuin Jyväskylässä. Siihen voi kuvitella hyvin luonnollisia selityksiä. Esimerkiksi helsinkiläisellä täällä nuoruutensa viettäneellä ei ole välttämättä kovin korkea kynnys lähteä katsomaan peliä, koska matka on sen verran sukkela, Rasku selvittää.

Merkittävä ryhmä ovat nimenomaan alueen ulkopuolelta saapuvat katsojat.

– Tänne tulee ottelutapahtumiin kaupungin ulkopuolelta yllättävän paljon väkeä, joka kuluttaa kohtuullisen hyvin ottelutapahtuman aikana ja jopa yöpymiseen.

HPK Liiga oy:n uusi toimitusjohtaja Antti Toivanen on tyytyväinen tutkimuksen tuloksista. Ne osoittavat HPK:n olevan strategiassaan oikealla tiellä, mutta antavat myös eväitä toiminnan jatkuvaan kehittämiseen – Toivasen mukaan paikallisuus tärkeimpänä arvona.

– Tässä tullaan siihen, miksi haluamme kehittää muun muassa ravintolapalveluita. Haluamme tehdä katsojien oloa viihtyisämmäksi ja niin edelleen. Tätä työtä teemme jatkuvasti HPK:ssa, ja siinä Jukka (myyntipäällikkö Laamanen) ja kumppanit ovat olleet aktiivisia, Toivanen kiittelee.

– Tutkimus osoittaa, että paitsi sijainnin, myös palveluiden toimivuuden kanssa olemme kilpailukykyisiä verrattuna virallisiin kilpailijoihimme, jotka ovat muita liigaseuroja.

Asiasanat