Uutiset

Kesko voi joutua sijaiskärsijäksi päästöhuijauksessa – Volkswagenilla edessä miljardilasku

Volkswagenin päästöskandaali voi nipistää pörssiyhtiö Keskon tulosta. Auto- ja konekauppa teki alkuvuonna noin 17 prosenttia Keskon koko liikevoitosta ilman kertaluonteisia eriä. Viime vuonna osuus oli noin 12 prosenttia.
 
Keskon auto- ja konekaupan liikevaihdosta valtaosan tekee VV-Auton maahantuonti ja vähittäiskauppa. VV-Auto tuo maahan Volkswagenin, Audin ja Seatin henkilöautot sekä Volkswagenin hyötyautot sekä myy ja korjaa niitä.
 
Kesko voi kärsiä päästöskandaalista, jos siihen sotkeutuneiden automerkkien kysyntä notkahtaa. Kesko ei halunnut kommentoida asiaa Lännen Medialle, sillä yhtiöllä on kolmen viikon hiljainen ajanjakso ennen vuoden kolmannen neljänneksen tulosjulkistusta.
 
Yhden Lännen Median haastatteleman, nimettömänä pysyttelevän analyytikon arvion mukaan autojen vähittäismyynti vastaa enintään viittä prosenttia Keskon tuloksesta, joten vaikutus pörssiyhtiön koko tulokseen on pahimmassakin tapauksessa rajallinen.
 
Päästöhuijauksen korjaustoimenpiteet ja mahdolliset aikanaan kuluttajille maksettavat korvaukset kuuluvat autojen valmistajalle, eli Volkswagen-konsernille. Lopullista hintaa ei tiedä vielä kukaan, mutta todennäköisesti loppusumma lasketaan miljardeissa euroissa, sillä tämänhetkisen tiedon mukaan noin 9,5 miljoonassa autossa on manipuloitu moottori.
 
Volkswagenin toimitusjohtaja Matthias Müller kertoi saksalaislehti Frankfurter Allgemeine Zeitungin haastattelussa, että konserni korjaa manipuloidut ajoneuvot ohjelmistopäivityksillä. Osaan autoista täytyy myös vaihtaa katalysaattori tai polttoainesuutin.
 
Kuluttajat voivat kärsiä huijauksesta monin tavoin. Kukaan ei vielä tiedä varmasti, saadaanko autot Volkswagenin esittämillä korjauksilla vastaamaan niitä arvoja, joilla autot on myyty kuluttajille.
 
Jos esimerkiksi polttoaineen kulutus kasvaa tai moottorin suorituskyky alenee korjausten takia, kuluttajille aiheutuu vahinkoa. On myös mahdollista, että autojen jälleenmyyntiarvo alenee.
 
Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen arvioi torstaina Lännen Median sanomalehdissä, että maailman suurimman autokonsernin tekemä päästöhuijaus saattaa johtaa Suomen oikeushistorian ensimmäiseen ryhmäkanteeseen.
 

Asiasanat

Päivän lehti

24.1.2020