Uutiset

Keskustan pysäköinti uuteen uskoon

Olen ilolla lukenut kirjoituksia lehdissä ja kuunnellut keskusteluja, joissa vuosikausia sitten haudattu mahdollisuus rakentaa Hämeenlinnan torin alle pysäköintitalo on heräämässä henkiin mahdollisuutena. Tämä vaihtoehto osaltaan ratkaisisi monia keskustan liikenteeseen, pysäköintiin, elävöittämiseen ja elvyttämiseen liittyviä ongelmia. Torinaluspysäköinti on mielestäni vaihtoehto, jota tulisi vakavasti ja avoimesti pohtia.

Tori on luonteva ja keskeinen paikka pysäköinnille, onhan se kaupunkimme keskustan ydin.

Jopa liikenneratkaisut olisivat luontevat torin sijaitessa mäellä, jonne Sibeliuksenkadulta liikenne olisi yksinkertaista ohjata. Nykytekniikalla torin päällysteisiin ei tarvitsisi edes koskea, vaikkakin esimerkiksi Vaasassa tori on purettu ja rakennettu kahteenkin eri otteeseen pysäköintitalon rakentamista varten. Ihmiset asioivat paikoissa, jotka on helppo saavuttaa ja jonne on yksinkertaista tulla. Vai mihin perustuvat valtavien kauppakeskusten suosio?

Sanottakoon mitä vaan, on selvää, että autolla liikkuminen on todellisuutta ja ihmiset menevät sinne, missä se on tehty helpoksi.

Keskustaan tarvitaan tehokas asiointipysäköinti. Tätä tarkoitusta palvelee hyvin lyhytaikainen pysäköinti, josta hyvänä esimerkkinä Hallituskadun vinoparkki. Tämä palvelee tilanteita, joissa todellakin tullaan pikaisesti toimittamaan vain yhtä asiaa.

Mutta keskustaan halutaan tulla myös pidemmäksikin aikaa; halutaan kierrellä kaupungilla, tehdä ostoksia ja ehkä käydä syömässä tai kahvilassa. Ainakin toivon niin.

Kuinka mukavaa auto olisi silloin jättää etenkin näin talviaikaan suojaisaan paikkaan ajaksi, jonka voi itse päättää eikä sitä ole ennalta rajoitettu tuntiin tai kahteen.

Kun ydinkeskustassa olisi pysäköintitalo, voitaisiin kadunvarsipysäköintiä kapeilta keskustan kaduilta rajoittaa ja näin vapauttaa tilaa muuhun katusuunnitteluun, kuten kevyen liikenteen ja jalankulun tarpeisiin ja yleisen kaupunkikuvan kehittämistarpeisiin.

Tällä hetkellä lähes kaikissa keskustan asuintaloissa on pulaa asukaspysäköinnistä. Aikanaan rakennetuissa taloissa ei asukaspysäköintiä ymmärrettävistä syistä ole riittävästi huomioitu, ja usein taloyhtiöt joutuvat jakamaan pysäköinti- ja autohallipaikkoja niin asukkaiden, liiketilojen kuin keskustan yritysten työntekijöiden kesken.

Asukaspysäköinnistä on huutava pula, ja onkin hyvin yleistä, että asukas joutuu hankkimaan autolleen paikan jostain toisesta taloyhtiöstä. Ja oravanpyörä on valmis! On vanhanaikaista väittää, että keskustassa asuvilla ei ole tarvetta oman auton käyttöön, vaikka palvelut olisivat kuinka lähellä.

Mikäli keskustassa olisi pysäköintitalo, vapauttaisi se pysäköintipaikkoja taloyhtiöissä asukkaiden tarpeisiin yritysten voidessa vuokrata pysäköintitalosta paikkoja työntekijöilleen.

Keskustan ja eritoten torialueen pysäköinnin rajoittamista on usein perusteltu arkkitehtuurisista ja kaupunkikuvallisista syistä. Torin alla sijaitseva pysäköintitalo on aina parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi maanpäällinen pysäköintitalo, puhumattakaan torin päälle pysäköinnistä.

Mikään ei ole ilmaista. Parkkitalo olisi luonnollisesti sen käyttäjille maksullinen ja parkkitalon rakennuttajaksi täytyy löytyä muu taho kuin kaupunki. Kaupungin tehävävänä näkisin kuitenkin vähintään käynnistää aito keskustelu asian tiimoilta.

Jutta Äijälä

valtuutettu (kok.)

Hämeenlinna