Uutiset

Keskustassa on sittenkin vetovoimaa

Hämeenlinna 31.12.2005

Ruotsista maailmanlaajuiseksi levinnyt vaateliikeketju Hennes & Mauritz avaa lähiaikoina myymälän Hämeenlinnassa. H&M valitsi kauppapaikakseen kaupungin keskustan, kauppakeskus Linnan, josta ketjulle remontoidaan yhteensä 1 500 neliötä myymälätilaa kahdesta kerroksesta.

H&M:n tulo Hämeenlinnaan on koko kaupungin ydinkeskustalle jo kauan ja hartaasti odotettu piristysruiske. Keskustaan on nimenomaan toivottu sellaista tunnettua ja valovoimaista liikettä, joka vetäisi asiakkaita pitkien matkojenkin takaa. Toive toteutuu. H&M nostaa aivan varmasti ilahduttavan paljon keskustan kaupallista painoarvoa.

Tässäkin tapauksessa mitalilla on ikävän tuntuinen kääntöpuoli. H&M:n tieltä kauppakeskus Linnasta joutuu lähtemään kauppoja, jotka ovat toimineet siellä hyvinkin kauan. Mitään hämärää asiassa ei kuitenkaan ole. Aivan normaalin tavan mukaan liiketiloista lähtee vanhoja ja niihin tulee uusia vuokralaisia.

Linnan liipasimella olevat yrittäjät ovat ymmärrettävästi huolissaan tilanteestaan. On kuitenkin kaikki perusteet uskoa, että pääosa Linnasta lähtöpassin saavista liikkeistä löytää uudet toimitilat. Asiassa on ainakin se hyvä puoli, että aikaa uuden kauppapaikan etsimiseen on koko tavalla riittävästi.

Hämeenlinnassa on lähes nuristu kaupungin ydinkeskustan puolesta. Jatkuvasti toistetuissa puheenvuoroissa on väitetty keskustan näivettyvän, ja kriittisimmät keskustan puolestapuhujat ovat lähes kironneet Tiiriön kauppakeskuksen rakentamista. Tavan takaa on painotettu, ettei keskustalla ole enää kaupallista vetovoimaa.

H&M:n päätös perustaa myymälä keskustaan on saattamassa nämä puheet outoon valoon. H&M halusi tulla keskustaan, se käänsi selkänsä niin ylivertaisen suosituksi korotetulle Tiiriölle!

H&M ratkaisu kertoo yksiselitteisesti Hämeenlinnan keskustan vetovoimasta. Erittäin tarkkaan kauppapaikkansa punnitseva menestyvä jättiketju ei ryhdy rakentamaan missään tapauksessa myymäläänsä paikkaan, jossa sille ei ole asiakkaita.

H&M:n tulon jälkeen on paikallaan todeta ääneen, että Hämeenlinnan keskustalla on paljon enemmän vetovoimaa kuin on annettu ymmärtää. H&M:n päätös vahvistaa myös hämeenlinnalaisen kaupan perusjakoa: Tiiriössä pääpaino on automarketilla, keskustassa erikoisliikkeillä.

Kun H&M:n kyttäsi sopii liiketilaa Hämeenlinnan keskustasta vuosikaudet, on ilmeistä, että alueen kehittymisen tiellä on myös sopivien liiketilojen puute. Aivan ilmeisesti H&M:n saapuminen Hämeenlinnaan vahvistaa laskelmia, joiden mukaan moottoritie on kannettavaa kattaa liiketiloiksi. Lopullisen päätöksen asiasta tekevät sijoittajat.

Keskustelu keskustan pysäköinnistä käynnistynee jälleen. Autojen pysäköinti ei ole suurikaan ongelma, mutta tilanne voi muuttua hankalaksi. Pysäköintihalli on vaihtoehto, jos pysäköinti alkaa kangerrella. Hallia varten on perustettava yhtiö, jolle pysäköinti on bisnes: kaupungin rahoilla ei pysäköintipaikkoja pidä rakentaa. Pysäköintilaa on kaavailtu muun muassa moottoritien katetulle kannelle.

H&M halusi tulla keskustaan, se käänsi selkänsä niin ylivertaiseksi korotetulle Tiiriölle.