Uutiset

Keskustilaukset helpottaisivat Tervakosken taksipulaa

Tervakosken krooninen taksipula voisi helpottua, jos paikalliset asukkaat oppisivat tilaamaan taksinsa taksikeskuksen kautta.

Janakkalan taksiyhdistyksen puheenjohtajan Mika Penttisen mukaan varsin moni tervakoskelainen kuitenkin soittaa edelleen suoraan paikallisten taksien kännykkänumeroihin.

-Kun taksikeskusta käytetään, niin kyllä autoja alkaa Tervakoskellekin ilmestyä. Nytkin tällä hetkellä siellä näyttää tolpalla päivystävän kaksi Turengin taksia odottamassa keikkaa taksikeskukselta. Jos ne eivät kuitenkaan saa kyytejä kuin muutaman päivässä, ei sillä elä, Penttinen huomauttaa.

Ratkaisu vuosia jatkuneeseen ongelmaan on löydyttävä paikallisesti, sillä taksiluvat myöntävällä Uudenmaan ely-keskuksella ei ole keinoja puuttua Turengin ja Tervakosken väliseen epäsuhtaan.

Ongelman ydin on siinä, että Janakkalan 22 taksiluvan haltijasta vain kaksi asuu Tervakoskella ja pitää sitä asemapaikkanaan. Muut kunnan taksit lähtevät liikkeelle Turengista.

Laki osasyynä ongelmiin

Mika Penttisen mukaan monimutkaiseen pattitilanteeseen ei ole yhtä ainoaa syytä. Nykyisen, neljä vuotta sitten voimaan tulleen taksiliikennelain porsaanreiät ovat kuitenkin merkittävässä osassa.

-Laki sanoo, että kunta on asemapaikka ja kiintiöt määritellään kunnittain. Ely-keskuksella ei ole mahdollisuutta pakottaa ketään menemään minnekään, ely-keskuksen tarkastaja Johanna Seppälä kiteyttää.

Poikkeuksen lakiin tuovat kuitenkin liitoskunnat, joten esimerkiksi Hämeenlinnassa taksien asemapaikat on määritelty Janakkalaa tarkemmin. Hämeenlinnassa taksin asemapaikka on Kanta-Hämeenlinna, Hauho, Kalvola, Lammi, Renko tai Tuulos.

Lisäksi lupaa voi tietyin ehdoin hakea yli 20 kilometrin etäisyydellä kuntakeskuksesta olevalle asemapaikalle. Tervakosken tapauksessa vaadittava kilometrimäärä ei täyty.

Ennen tilanne oli toinen. Aikaisemmissa liikenneluvissa Janakkalassa taksien asemapaikaksi määrättiin joko Turenki tai Tervakoski. Nyt kaikkien autojen alueena on koko Janakkala.

Tarkastaja Johanna Seppälä kertoo, että Uudenmaan ely-keskus on tutkinut Janakkalan tilanteen pariinkin otteeseen, lähettänyt kirjelmiä ja käynyt keskusteluja tilanteesta.

-Ongelmaan pitäisi hakea ratkaisua kunnassa taksiliikennettä harjoittavien autoilijoiden kesken. Turengin autojen pitäisi hoitaa myös Tervakoskea, hän katsoo.

Sopimusajot eivät saa sitoa muualle

Janakkalan taksiyhdistyksen puheenjohtaja Mika Penttinen muistuttaa toisestakin nykylain mahdollistamasta ongelmasta eli niin sanotuista haamuluvista.

Hänen mukaansa Janakkalassakin lupia on myönnetty yrityksille, jotka eivät kuitenkaan käytännössä hoida paikallisia ajoja.

Tarkastaja Johanna Seppälän mukaan haamulupa-asiaakin on tutkittu syksyn mittaan.

-Siellä on yrittäjiä, joilla on paljon tilaus- ja sopimusajoa muualla, minkä vuoksi he ovat olleet aika paljon pois asemapaikaltaan. Pyrimme tällaisissa tapauksissa siihen, että nämä autoilijat palautetaan oikealle paikkakunnalle.

Seppälä korostaa, että sopimusajoja saa ottaa, mutta ne eivät saa sitoa autoilijaa väärälle paikkakunnalle. Autoilijan ensisijainen tehtävä on hoitaa asemapaikkakunnan liikenne.

Ely-keskus voi puuttua tilanteeseen ensin huomautuksin ja varoituksin ja tarvittaessa peruuttamalla lupa määräajaksi tai jopa kokonaan. (HäSa)