Uutiset

Kiertokapula nostaa hintojaan

Jätteidenkäsittely-yhtiö Kiertokapula nostaa ensi vuonna hintojaan. Energiahyödynnettävän yhdyskuntajätteen vastaanottohintaa korotetaan neljä prosenttia ja erilliskerättävän biojätteen prosentin.

Korotukset johtuvat yleisestä kustannustason noususta. Esimerkiksi jätevero nousee 40 eurosta 50 euroon tonnilta ja arvonlisäveroa korotetaan 24 prosenttiin. Lisäksi uudesta lakisääteisestä jätelautakunnasta tulee lisäkustannuksia noin 150 000 euroa vuodessa.

Merkittävä rahareikä on myös vanhojen kaatopaikkojen peittäminen: tähän kuluu ensi vuonna lähestulkoon koko kahden miljoonan euron investointimääräraha.

Sekä Hyvinkään Kapulan suljetun loppusijoitusalueen että Hämeenlinnan Karanojan vanhan loppusijoitusalueen päälle rakennetaan pari metriä paksu pinnoite, joka estää sadevesien imeytymisen maaperään ja kaatopaikkakaasujen karkaamisen ilmakehään.

– Nämä syövät leijonanosan investointibudjetista, mutta ympäristölupa edellyttää sitä, Kiertokapulan toimitusjohtaja Kari Mäkinen sanoo.

Hämeenlinnan Karanojan vanha kaatopaikan peittämisen tulee olla valmis vuonna 2015, jolloin se suljetaan. Hyvinkään Kapulassa takaraja on vuosi 2016.

Teollisuusjätettä voisi lajitella tarkemmin

Kiertokapulan pienempiä investointeja ensi vuonna ovat uuden jätevesipumppaamon ja viemäröinnin rakentaminen. Lisäksi suljettu kompostointilaitos on tarkoitus muuttaa lajittelukäyttöön.

Yksi ensi vuodelle asetetuista tavoitteista on jätemateriaalin entistä tehokkaampi hyötykäyttö.

– Teollisuuden ja kaupan jätteiden lajittelussa on tehostamisen varaa, Mäkinen sanoo.

Kiertokapulan hyödyntää nyt 80 prosenttia vastaanottam astaan jätteestä materiaalina, energiana tai bioetanolina. Yhdyskuntajäte on vuodesta 2007 lähtien hyödynnetty energiaksi Ekokem Oy:llä Riihimäellä.

Erilliskerättävästä biojätteestä taas jatkojalostetaan etanolia ja biokaasua Karanojan jätteidenkäsittelyalueella sijaitsevalla St1 Biofuels Oy:n laitoksella.

Kiertokapulan asiakaspalveluun on ensi vuonna luvassa parannusta. Etenkin ruuhka-aikaan kotitalousjätettä kuljettavat henkilöautot ja teollisuusjätettä rahtaavat kuorma-autot ovat kurvailleet alueella miten sattuu.

– Nämä kaksi liikennevirtaa pyritään jatkossa erottamaan toisistaan. Esimerkiksi Järvenpäässä rakennetaan tätä varten uusi liittymä, Mäkinen kertoo. (HäSa)