Uutiset

Kiinalaiset autot valtaamassa lännen

Shenzeniläinen Zhang Hou, 30, sormeilee silmät loistaen uutuuttaan hohkaavia kaunottaria Shanghain keskustan autokaupassa. Bisnes on viime vuosina sujunut hyvin, joten hänellä on varaa miettiä uuden auton ostoa.
Mieli halajaa jykevämallista BMWX5:tä.

– Se näyttää hyvältä, hän perustelee miljoonan yuanin (100 000 euroa) valintaansa.

Kiinalaisten elintason noustessa yhä useammalla on varaa omaan autoon.
Henkilöautojen myynti onkin kasvanut räjähdysmäisesti, viime vuonna niitä myytiin jo kaksi miljoonaa. Vuoden 2003 ensimmäisellä puoliskolla kasvua oli huikeat 82 prosenttia.

Seuraavien 10-15 vuoden aikana 150 miljoonan kiinalaisperheen on arvioitu hankkivan oman auton.

Volkswagen Kiinan keisarina

Kiinassa on tällä hetkellä maailman nopeimmin kasvavat automarkkinat. Autoja tuotetaan, myydään ja ostetaan ennätysvauhtia.

Viime vuonna autoja valmistui 4.4 miljoonaa kappaletta, mikä nosti Kiinan maailman neljänneksi suurimmaksi tuottajaksi. Tätä menoa se nousee kakkoseksi vuonna 2010.

Myydyimmät henkilöautomerkit ovat kuitenkin länsimaisia, vaikkakin ”made in China”.

Lähes kaikki suurimmat ulkomaiset autonvalmistajat, kuten General Motors, Nissan, Honda ja Toyota ovat jo vuosia tehneet autoja yhteistyössä kiinalaisten kanssa.

Jo vuonna 1984 markkinoille tullut Volkswagen on vallannut yli kolmasosan Kiinan markkinoista ja myy enemmän autoja Kiinassa kuin Saksassa.

Shanghaissa merkki on tuttu näky, sillä lähes kaikki kaupungin taksit ovat Volkswagen Santanoita.

Volkswagen teki autoteollisuuden historiaa alkaessaan viime vuonna markkinoimaan Kiinassa valmistettuja autoja länsimaihin. Volkswagenin tähtäimenä on valloittaa ”Kiina-autoillaan” 84 maata lähivuosina, mikäli hinta-laatu -suhde saadaan kohdalleen.

Autojen hinnat romahtivat

Kiinalaiset yhtiöt näykkivät pikkuhiljaa tilaa. Vielä kolme vuotta sitten niiden osuus oli olematon, mutta nyt niillä on jo 10 prosenttia markkinoista.

Puhtaasti kotimaisista autoista puuttuu kuitenkin vielä potentiaalia kilpailuun länsimaissa.

kiinalaiset tekevät ulkomaisista autoista jo loistavia näköiskopioita – ja halvalla. Tongtian Automobilen ”Golo” irtoaa yli puolet alkuperäismalliaan (VW Polo) halvemmalla.

Kiinan autovienti on perinteisesti suuntautunut muihin kehitysmaihin. Vuoden 2003 ensimmäisellä vuosipuoliskolla vienti oli 41 000 autoa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 266 prosenttia.

Kiinassa autojen keskivertohinnat ovat kansainväliseen tasoon verrattuna kalliita. Nyt kuitenkin lisääntyneen kysynnän, koventuneen kilpailun ja tuontiautojen tulevan hinnanalennuksen pelossa autojen hinnat ovat laskeneet 5-15 prosenttia, joka merkitsee 7000-53 000 yuanin (700-5300 euroa) alennuksia.

Rikkaat rakastavat luksusautoja

Kiinan autotuonti koostuu pääasiassa luksusautoista, joiden markkinoita maassa hallitsevat Mercedes-Benz ja BMW. Kiinaan myydään tätä nykyä 20 prosenttia maailman luksusautoista.

Porsche saapui kilpaan mukaan kolme vuotta sitten. Viime syksynä avattiin firman toinen myymälä Shanghaihin ja kauppa käy.

Myymälän johtajan Tommy Zhaon mukaan Suomessa valmistettu Boxter-avoauto on ollut Kiinan markkinoilla varsin suosittu. Siinä on pehmeä suljettava katto, joten sillä tarkenee myös Shanghain talvessa.

Zhaon mukaan luksusauton hankkiminen Kiinassa on imago-kysymys. Miljoonan yuanin Boxter ja kahden miljoonan yuanin 911 Turbo ovat olleet erityisesti filmi-, pop- sekä urheilutähtien lempimalleja.

Polkupyörien valtakunnassa yhä useampi vaihtaa autoon

Oranssin vaihtuessa punaiseksi autot painavat kaasua samalla kun jalankulkijat uhmaavat kohtaloaan pyrähtämällä autojen sekaan vihreään luottaen. Mopoilijat tuikkaavat pikkukujilta kaduille niskat jäykkinä katse tiukasti menosuuntaan naulittuna. Valtavine jätepahvilasteineen eteenpäin huojuvat kolmipyöräiset jumittavat viimeisenkin autoväylän.

20 miljoonan asukkaan Shanghaissa on iltapäivän ruuhka-aika ja tiet ovat hysteerisen kaaoksen vallassa.

– Shanghain liikenne on järkyttävää! sättii nelikymppinen Wang tankatessaan Peking Jeeppiään. Mies itse vaihtoi 1990-luvulla kaksipyöräisestä nelivetoon, mutta kritisoi nyt sitä, että autojen seassa on liikaa polkupyöriä.

Samalla hän moittii kaupungin autoilijoita äärimmäisen epäkohteliaiksi. Tilaa kaistalta ei löydy, muuten kun väkisin änkeämällä.

Kaupungissa on tällä hetkellä arviolta 1,4 miljoonaa ajoneuvoa, joista busseja on 18 000 ja takseja 48 000. Yksityisten ajoneuvojen osuus on kuudesosa.

Automäärän kasvua, saasteita sekä liikenneruuhkia on yritetty saada kuriin maksullisten rekisterikilpien avulla. Yksityishenkilöt sekä firmojen omistajat joutuvat tappelemaan laatoista kuukausittaisissa huutokaupoissa.

Maaliskuussa 10 000 uuden auton havittelijaa kilpaili 4 800 laatasta. Raa’an pelin tuloksena syntyi huutokaupan nelivuotisen historian kalleimmat rekisterilaattahinnat, 43 333 yuania (n. 4300 euroa).

Kaupunki rakentaa hurjalla vauhdilla metroverkostoja, ohitusteitä ja tunneleita, mutta autot lisääntyvät rakennushankkeita nopeammin.

Polkupyörä on yhä tärkein kulkuväline Kiinassa, jossa keskiverto kaupunkilainen tienaa alle 1000 dollaria vuodessa.

Maan ensimmäiset polkupyörätehtaat ovat Shanghaissa. Kaupungissa on tällä hetkellä 9 miljoonaa pyörää.

Taksikuski Gu Wei Mingin mukaan liikennesäännöistä tai -valoista piittaamattomat polkupyöräilijät muodostavat suurimman ongelman liikenteessä.

Tilastojen mukaan vuonna 2000 60 prosenttia Shanghain liikenneonnettomuuksista liittyi polkupyöräilijöihin.

Henkilöautojen räjähdysmäisen lisääntymisen myötä Shanghain kadut ovat yhä useammin kaaoksen vallassa.

Kiinan autoteollisuus

– Kiinassa on 123 autonvalmistajaa. Ainoastaan kaksi tuottaa yli 500 000 autoa vuodessa.
– Autoteollisuudesta on tullut Kiinan kansantalouden tukijalka. Se on ohittanut tekstiili- ja elektroniikkateollisuudet.
– 1990 Kiinassa oli miljoona yksityisautoa, 2002 luku oli kymmenkertainen.
– Kiinalaisia merkkejä: TAIC, Xiali, Huali, Red Flag Mingsi, Charade, Xingfu Shizhe, Cherokee
– Vientimaita: Venäjä, Meksiko, Iran, Filippiinit
– Ulkomaista pääomaa Kiinan autoteollisuuteen on investoitu n. 22 miljardia dollaria
– Tuontiautot ovat puolet kotimaisia kalliimpia. Euroopasta ja Yhdysvalloista tuoduissa autoissa on tällä hetkellä 43 prosentin tuontiverot ja niiden lukumäärä on rajattu 120 000 autoon vuodessa.
– Tuontiautot maksavat yli 13 000 euroa, kotimaiset irtoaa 5 000 eurolla

Nina Jaatinen