Uutiset

Kiintoisa avaus autokaupan suuryksiköstä

Hämeenlinnan Kirstulaan kaavailtu autokaupan keskittymä on saanut autoalalla odotetun vastaanoton. Ideaan suhtaudutaan odottavasti ja siitä halutaan paljon lisätietoa ennen kuin ensimmäinen päätös lähteä mukaan syntyy. On luonnollista, että se hengästyttää laajuudellaan.

Kirstulan kolmiona tunnettu noin 30 hehtaarin alue sijoittuu pääradan ja moottoritien väliin. Se on näkyvällä paikalla ja hyvillä järjestelyillä myös helposti saavutettavissa. Asuinrakentamiseen alue ei ole paras mahdollinen, sillä liikenne soljuu sen molemmin puolin läpi vuorokauden. Hämeenlinnassa on Kirstulan kolmiota parempia vaihtoehtoja asuinalueeksi.

Autokaupan keskus palvelisi koko Etelä-Suomea, paikallisen tai seudullisen kysynnän varaan sitä ei kannata rakentaa. Liiketilaa on suunniteltu huikeat 80 000 kerrosneliömetriä ja päärakennuksessa olisi kahdeksan kerrosta. Uusien autojen esittelytilat sijoittuvat kerroksiin, vaihtoautokalustoa myytäisiin katutasolla. Samaan yhteyteen on kaavailtu autokauppaan olennaisena osana liittyviä huolto- ja myyntipalveluja, katsastusasemia, autokouluja sekä kahvila- ja ravintolatiloja.

Mikäli hanke toteutuu esitetyssä laajuudessaan, Kirstulaan syntyisi parhaimmillaan jopa puolentoistatuhatta työpaikkaa. Kaikki eivät olisi uusia, kun osa nykyisistä Hämeenlinnan autoalan työpaikoista vain vaihtaisi sijaintipaikkaa. Työpaikkojen lisäys olisi silti melkoisen suuri, sillä tällä hetkellä Hämeenlinnan autokaupasta oheistoimintoineen saa toimeentulonsa runsas parisataa ihmistä.

Kirstulan autokaupan keskittymä ei ole ensimmäinen leimallisesti hämeenlinnalainen suurhanke. Kun Tiiriön suota kaavoitettiin 1980-luvun lopulla ostoskeskuksille, epäilijöistä ei ollut pulaa. Nyt Tiiriö on loppuun rakennettu ja se palvelee koko maakuntaa ja moottoritien kulkijoita.

Hämeenlinnan kaupunki on menossa aluksi mukaan projektiyhtiöön, josta se irtautuu heti, kun sijoittajat tulevat mukaan. Kaupungin näkökulmasta kyse on ensisijaisesti elinkeinohankkeesta ja myös merkittävästä tonttikaupasta.

Moottoritien päälle tulevan katteen kohtalo ratkeaa lähikuukausina. Rohkeista ideoista ei Hämeenlinnassa ole ollut puutetta ja osa on toteutunutkin.

Kirstulan kohtalon ratkaisevat suuret automaahantuojat. Mikäli niiltä, löytyy rohkeutta sijoittaa huomattavia rahasummia pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, suunnitelma voi toteutua.

Niin outoa kuin kestävästä kehityksestä ja ekologisesta ratkaisusta puhuminen autokaupan yhteydessä onkin, Kirstulassa myös ne korostuvat. Autoja ja niihin liittyviä tuotteita ja palveluita myydään joka tapauksessa myös tulevaisuudessa. Nyt tarjonta on hajallaan, lukemattomissa eri paikoissa. Mikäli ne keskittyvät tietylle alueelle, asiakkaiden ajelu autokaupasta toiseen vähenee, tavaralogistiikka ja jätehuolto voidaan hoitaa keskitetysti luonnonvaroja säästäen.

Päivän lehti

3.4.2020