Uutiset

Kiitos vastauksesta Harri Jokiselle

Hienoa, että työvoimatoimiston johtaja Harri Jokinen vastasi kysymyksiini.

Erityisen pettynyt olen kovin kehutun työvoiman palvelukeskuksen toiminnan laatuun. Järjestelmästä voivat sen työntekijät ylpeillä, mutta ei työtöntä auta, jos hyvä järjestelmä ei toimi.

Miksi palvelukeskuksen työhaluinen asiakas ei saa edes tuettua työtä. Lähelläni oleva koulutetettu, työhaluinen, työkykyinen työnhakija saa rauhassa erakoitua, mielenterveys uhattuna työttömyyden vuoksi. Jatkuvasta hakemisesta huolimatta työnsaanti ei ole onnistunut.

Palvelukeskuksen työntekijä on auttanut puolen vuoden tuetulla työpestillä vuonna 2004! Ei työtöntä auta työntekijän valitus, että ”olen epäonnistunut kanssasi”, kun mitään valoa ei näy. Mielestäni kohta kolme vuotta työtä vailla olleelle palvelukeskuksen asiakkaana olevalle työnhakijalle pitäisi välittää tuettu työpaikka! Vai kenelle ne tuetut työpaikat osoitetaan?

Miksi kaikkia työllistämisvaroja ei käytetä työttömien eduksi vaan palautetaan valtiolle?

Palvelukeskusjärjestelmä näyttää täysin erilaiselta palvelun tarjoajan ja sen käyttäjän näkökulmasta. Mielestäni se on käyttäjän näkökulmasta tehoton ja välinpitämätön.

Kelan ja kuntien mukanaoloa ei asiakas huomaa minkäänlaisena toimeentulon kokonaisuuden huomioimisena. Ehkä se toteutuu kokouksina, mikä vähentää vain työttömien auttamiseen käytettyä aikaa.

Palvelukeskuksessa tulisi myös puhua työttömälle selkeästi, suoraan ja rehellisesti eikä epämääräisin negatiivisin vihjailuin, kuten on tapahtunut. Työhallinnon työntekijöille tulisi luoda tulospalkkaus, tehokkaasta työllistämisestä kunnon palkka.

Järjestelmän paisuttaminen ei näytä tehoa lisäävän, päinvastoin, sinne työtön katoaa eikä kukaan ole vastuussa mistään.

Hätähuuto Hämeenlinnasta

Päivän lehti

26.5.2020