Uutiset

Kiperiä kysymyksiä sotahistorian tuntijoille

– Tämä on paha! Tämä on todella paha!

Äänessä on Hämeen Sanomien toimituksen asiantuntijaraadin toinen jäsen, reservin alikersantti Jorma Virtanen. Sama lausahdus toistuu useasti läpi Tuntematon sotilas -lautapelierän. Virtasen lisäksi sen päästää suustaan muutamaan otteeseen myös reservin vääpeli Jukka Viitaniemi.

– Nyt tuli Virtanen paha.

Adjektiivi kertoo ennen kaikkea ”puolustusvoimat tänään” -kysymyksistä. Mitä prikaatia on Itä-Suomen viestipataljoona? Liittyykö laite nimeltä debrie kuvaamiseen vai äänittämiseen?

Joka tapauksessa herrat selviävät pelierästä noin 20 minuutissa. Sana ”asiantuntijaraati” ei ole tuulesta temmattu, sillä jos muutamaa hankalaa kysymystä ei lasketa, Virtanen ja Viitaniemi laskettavat vastauksia kuin apteekin hyllyltä.

Armeijaa käymätöntä, nuorehkoa maallikkoa sen sijaan kylmää. Kuinka monta radiota kuului Suomessa divisioonaan vuonna 1940? Entä kuinka monta hevosta?

Sääntöihin jäänyt tulkinnanvaraa

Rakenteeltaan lähinnä Trivial Pursuitia muistuttavassa tietopelissä kerätään ”aihealuemerkki”, kuvallinen pahvinpala, kuudelta alueelta. Kuvakorttien kysymykset etenkin elokuvista ovat helppoja, mutta yksityiskohtaiset historiakysymykset ovat kovia pähkinöitä. Kysymyskortteja kuvakortit mukaan lukien on 400.

Joukossa ovat niin Suomen sodat ja rauhat kuin Väinö Linnan teos ja Edvin Laineen elokuvakin. Lisäksi kysytään kysymyksiä hieman sivuraiteelta, kuten Suomi-Filmin kulta-ajoilta. Rintamalta poiketaan Pekan ja Pätkän pariin.

– Vaikka on armeijassa hyvin palveltu, joukossa on silti hankalia kysymyksiä, kommentoi Jukka Viitaniemi tilanteessa, jossa hänellä on koossa viisi aihealuemerkkiä ja Virtasella neljä.

Keskelle lautaa, voittokysymykseen vastaamaan, pääseminen on helpompaa kuin Trivialissa: sen kuin etenee kahden kysymyksen verran. Noppaakaan ei tarvita.

Säännöt ovat suhteellisen helpot, mutta välillä niitä on vaikea tulkita. Parivaljakko Viitaniemi-Virtanen esimerkiksi käsittää ensin niin, että jos jokin aihealuemerkki on plakkarissa, uuden saman alueen kysymyksen yli voi hypätä. Viitaniemi hyppii pitkään.

– Epistä, Virtanen mutisee.

Lopulta käy ilmi, että kysymykseen pitää aina vastata, vaikka merkki olisikin.

Yksityiskohtien oltava hallussa

Kuten esimerkiksi Taru Sormusten Herrasta -tietopeli – joka myös muistuttaa Trivial Pursuitia – myös Tuntematon sotilas on asialleen omistautuneiden ajankulua.

– Tämä on selvästi armeijan käyneiden ja sotahistoriaan perehtyneiden peli. Elokuvaan ja kirjaan liittyvät kysymykset hieman laajentavat pelin maailmaa, mutta esimerkiksi nuorille tämä on vaikea, asiantuntijaraati arvioi.

– Tätä ei voi pelata monta kertaa, sillä kysymyksiä on niin vähän, että ne oppii ennen pitkää muistamaan, Viitaniemi lisää.

Yhtä kaikki Viitaniemi ja Virtanen haluavat palkita pelin neljällä porkkanalla.

– Minä ainakin kiinnostuin tästä pelistä, Viitaniemi perustelee. (HäSa)