Uutiset

Kirotut soittolistat

Radion musiikkipomot ovat viisaita. Porukka puolustaa soittolistoja, koska muutamien biisien jatkuva ”tehosoitto” palvelee kuuntelijoita. Sama levy soi, koska me kaikki suorastaan kurkku punaisena huutaen vaadimme.

Väite on pirun mielenkiintoinen. Kuka ja missä on tutkinut, että tavallinen suomalainen haluaa kuunnella radiosta samaa biisiä kerta toisensa jälkeen?

En tunne yhtään soittolistojen puolustajaa. Missä niiden kannattajat piileskelevät? Musiikin tekijätkin ovat arvostelleet tehosoiton ideaa tulisen kitkerästi.

Tosiasiassa soittolistoja ylistävät radioiden musiikkipomojen ohella vain levy-yhtiöiden edustajat.

Hetkinen, nyt haisee käry.

Kukaan ei tunnu tietävän, kuka on soittolista-idean keksinyt ja kuka listat on Suomeen tuonut. Kun ei ole tietoa, on lupa kuvitella.

Kymmenisen vuotta sitten suomalainen radiogurukonsultti lähetettiin opintomatkalle Amerikkaan. Kun hemmo oli terävä kuin kotimainen puukko, hän huomasi, että jenkkiradioiden musiikkitarjonnan sanelevat soittolistat.

Kuten sanonta kuuluu loppu on historiaa.

Radiogurukonsultilla oli hyvän näkökyvyn fölissä tyylitajua. Amerikassa kaikki on hienoa! Terävikkö toki myös tajusi, ettei Suomeen voi palata, jos matkalaukussa ei ole tuomisena uutta radiomuotia.

Siinä tiivistelmä aiheesta ”näin radion soittolistat valloittivat Suomen ja Takahikiän”.

Amerikassa valaistunut teki kuitenkin kotiläksynsä kelvottomasti. Hän ei vaivautunut kysymään ja pohtimaan, ketä radion soittolistat perimmiltään palvelevat. Kun radioväki ei ole asiaan paneutunut radiogurukonsultin kotiinpaluun jälkeenkään, on sujuvaa hokea, että kuuntelijan asialla tässä ollaan ja oikein hartaasti.

Keskeinen kysymys on vastaamatta: kuka Amerikassa keksi soittolistat?

Vaihtoehtoja on enää vähän, koska maailmassa on vain muutama jättikokoinen levy-yhtiö.

Vaikka soittolistojen ideaa ei olisi keksitty levy-yhtiöissä, ne palvelevat räikeästi musiikkibisneksen etua. Juuri tästä syystä ei voi kuin kummastella, miksi yleisen palvelun tehtävällään pullisteleva Yle käyttää soittolistoja.

Kuinka listat tukevat musiikkibisnestä? Tämän huomaamisen ei tarvita radiogurukonsulttia. Esimerkki kertoo.

Muutama vuosi sitten brittiläinen laulajatar Dido oli huippusuosittu. Hänen biisinsä ”Here With Me” oli soittolistoilla maapallon joka kolkassa.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että Didon 12 laulun cd-levy ”No Angel” teki Suomessa kauppansa hurjaan tahtiin samaan aikaan, kun radio keskittyi soittamaan vain hittiä ”Here With Me”. Miksi radio jauhoi yhtä biisiä, vaikka myyntitilastojen mukaan suomalaiset pitivät monesta Didon laulusta?

Vastauksen keksii lapsikin: radiokanavat soittivat yhtä kappaletta, jotta ”No Angel” myi mahdollisimman hyvin.

Markku Peltonen

Kirjoittaja on Hämeen Sanomien toimituspäällikkö

markku.peltonen@hameensanomat.fi

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic