Uutiset

Kitkat vai nastat? Talvikumien kärki erottuu selvästi

 

Nastat vai kitkat? Se ei ehkä ole olennaisin rengasvalintaa ohjaava kysymys. Tärkeintä on, että talvirenkaat sopivat Suomen sääoloihin.

Testien mukaan näin ei aina ole. 

Tekniikan Maailman  kitkarengasvertailussa oli verrokkina Keski-Euroopan talvisiin sadekeleihin tarkoitettu Continental TS850 -kitkakumi.

Verrokkirenkaalla jarrutusmatkat jäällä ja lumella olivat 7–15 metriä pidemmät kuin testatuilla kitkarenkailla keskimäärin.

Märällä asvaltilla ”Euroopan Conti” kuitenkin piti pohjoismaisia kilpailijoita selvästi paremmin.

”Keski-Euroopan kitkarengasta ei alle kannata laittaa”, lehti suosittaa.

Kitkarengas  sopii ennakoivalle ja ajomukavuutta painottavalle kuljettajalle. Mikäli juuri jääpito halutaan maksimoida tai ajo-olosuhteet ovat haastavat ja nopeasti vaihtelevat, valinta on nastarengas.

– Pohjolan talvessa lämpötilat voivat vaihdella 10 asteesta 30 pakkasasteeseen, joten talvirenkaan on toimittava suurella lämpötila-alueella, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa.

Talvirenkaidenkin hintahaitari on laaja. Merkkikumit maksavat helposti 600–700 euroa sarjalta, joten houkutus säästää ja valita halparenkaat on kova.

Kokonaishyötyä  kannattaa kuitenkin punnita tarkasti. Halpisrenkaiden talvipito voi romahtaa äkisti, kun lämpötila laskee.

Mikäli halparenkaissa ilmenee vikaa, asiointi myyjän kanssa saattaa olla vaivalloista – erityisesti jos renkaat on ostettu ulkomaisesta nettimyymälästä. LM-HäSa