Kolumnit Uutiset

Klikkaa mua

Pari vuotta sitten Maikkarin silloinen verkkouutisten toimituspäällikkö Jyrki Huotari kirjoitti blogissaan, että klikkijournalismi on myytti. Huotarin mielestä verkkouutisten otsikointi on vastannut alan kehitykseen, kärjistyvään uutiskilpailuun ja kuluttajien toiveisiin.

Otsikon pitää olla tiivis ja ytimekäs. Otsikon pitää olla asiallinen, mutta samalla herättää lukijan huomio. Siinä pitäisi olla verbi, ja erikoisia välimerkkejä sopisi välttää. Toisaalta välillä on hyvä hieman irrotella.

Huotarin blogikirjoitukseen vastattiin kritisoivasti. Klikkijournalismi käsittää nykytilanteessa koko uutiskilpailun. Kyse on juttujen myymisestä.

Markkinavetoisesta klikkijournalismista on muodostumassa alan elinehto, ja klikkausten määrä on suoraan verrannollinen tuloihin. Printtilehtiähän ei tunnetusti lue enää kukaan.

Toukokuussa Lauri Skön perusti Facebookiin Klikinsäästäjä-nimisen sivun. Sivu on kerännyt jo yli 12 000 tykkääjää. Tarkoituksena on julkaista sivulla päivän uutisia ja kertoa, mistä jutuissa oikeasti on kyse. Sivun slogan on ”Me klikkaamme, jotta sinun ei tarvitse”.

Ilta-Sanomien otsikossa pohdittiin viime viikolla, mikä mahtaa olla Jarkko Ruudun kikka, jolla hän ei unohda toista hääpäiväänsä. Klikinsäästäjä osasi kertoa, että Ruudulla on muistutus puhelimessa.

Muutama viikko sitten Vesa Leppänen kirjoitti Uuden Suomen verkossa, että klikkijournalismi voi hyvin. Krista Kososesta tehty artikkeli Suomen Kuvalehdessä oli luettu 1 822 kertaa. Täysin samasta aiheesta raflaavammalla otsikolla varustettu artikkeli eri lehdessä keräsi 94 000 klikkiä.

Mitä tietoisemmaksi ihmiset tulevat klikkausten merkityksestä, sitä neuroottisemmaksi nettisurffailu muuttuu. Aivan kuin jokaisella olisi klikkauskiintiö. Seuraa paljastus: klikit eivät lopu kesken.

Nyt lehdet kilpailevat siitä, kenen otsikot ovat niin asiallisia, ettei juttuja ole päätynyt Klikinsäästäjän sivulle.

Klikinsäästäjän perusajatus oli pistää vastaan klikkijournalismille, joka on alan markkinavetoisuuden luoma monsteri. Sillä haluttiin erottaa tiedonvälitys rahavirroista. Nyt sivu kerää varoja myymällä paitoja ja kangaskasseja. Myyntituloilla varmistetaan sivuston jatkuvuus ja kehitys.

Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?

Menot