fbpx
Kolumnit Uutiset

Kohta suunnitellaan loft-asuntoja tyhjiin peltomarketteihin

Tuli. Pyörä. Maanviljely. Ruuti. Kirjapaino. Kehruu-Jenny. Sähkövalo. Polttomoottori.

Jokainen näistä ihmiskunnan suurista teknisistä keksinnöistä on vuorollaan aiheuttanut valtavan hypyn työn tuottavuuden kasvuun. Siinä sivussa on vanhat rakenteet ryskyen romahtaneet.

Joillekin saattaa olla edelleen epäselvää, että internet on vähintään samaa sarjaa edeltävän luettelon kanssa. Itse en pysty käsittämään, miten koko systeemi voi ylipäätään toimia, mutta nyt olen viimeistään vakuuttunut, että se muuttaa kaiken.

Mieleni valaistui, kun kävin vaihteeksi mittailemassa marketinkilometrikäytäviä parin päiväkotipäivästä väsyneen termiitin kanssa. Puhdasta kärsimystä.

Lapsiperheet lienevät jättimarkettien merkittävintä asiakaskuntaa, mutta en ole vielä tavannut vanhempaa, joka varsinaisesti nauttisi päivittäistavaroiden haalimisesta pari pilttiä liepeissä roikkuen. Kotona nostin jalat kohti kattoa, kun lapset rauhoittuivat leikkeihinsä. Kaverin Facebook-päivitys Foodie.fm-palvelusta iski pädin näytöltä kuin miljoona volttia.

Miksi ihmeessä en voi tilata tarvitsemaani jääkaapin täytettä netistä?

Pääkaupunkiseudulla, Oulussa ja Kuopiossa jo pystyy, joten on vain ajan kysymys, kun voin luopua reissuista markettiin. Enkä takuulla ole yksin.

Silmieni eteen kirkastui Mad Max -tyyppinen kangastus ensin puolityhjistä parkkipaikoista ja sitten pikkuhiljaa koloistaan hiipivistä hipeistä, jotka pystyttävät taidenäyttelyitä ja järkkäävät konsertteja hylätyissä market-kiinteistöissä. Lopulta grynderit saneeraavat peltilaatikot muodikkaiksi Prisma- ja Citymarket-lofteiksi, joiden pihamaalla on asukeilla miellyttävästi tilaa skeitata.

No joo, ehkä vision toteutumiseen kuluu aikaa vielä sen verran, mitä luette näitä juttuja postilaatikkoon kannetusta paperilehdestäkin. Olemme tapojemme vankeja.

Myös satoja miljoonia euroja hypermarket-kiinteistöihin sijoittaneilla kaupan keskusliikkeillä saattaa olla intressiä hidastaa vääjäämätöntä kehitystä.

Tottahan jossain toisessa elämäntilanteessa kaupassa käyminen saattaisi olla jopa miellyttävä, sosiaalinen tapahtuma. Ihminen haluaa koskea, hypistellä ja nähdä omin silmin, ainakin vaatteita ja sen sellaisia.

Mutta meetvursti on meetvurstia, sen pystyy klikkaamaan netistäkin. Foodien tarjonta esimerkiksi Kannelmäen Prismasta on identtinen fyysisen marketin kanssa. Kotiinkuljetus sovittuna aikana, eikä maksa kuin kympin. Kuka tarvitsee enää kakkosautoa kauppakassiksi?

On täysin käsittämätöntä, kuinka monilla aloilla netin mahdollisuudet on lyöty laimin näinkin pitkään, vaikka pankkimaailma näytti mallia jo vuosia sitten.

Se ei yllätä, kuinka kivikaudella pääosa kunnista on, mutta myös suomalaiset yritykset ovat eksyksissä. Hintatietoinen asiakas tilaa jo elektroniikkansa saksalaisesta nettikaupasta ja vaatteet Zalandolta.

Aina voi tietysti mennä vaikka minkä tekosyyn taakse, mutta fiksu haistelisi maailman muutosta, etsisi ratkaisut, eikä uhriutuisi jälkikäteen, kun markkinat on menetetty.

Menot