fbpx
Uutiset

Kolarikorjaus ja harrasteautojen rakentelu helpottuivat

Vuodenvaihteessa voimaan tullut lakiuudistus helpottaa kolariautojen sekä harraste- ja museoautojen kunnostusta. Vielä viime vuonna kyseisissä ajokeissa piti olla alkuperäisiä osia yli 50 prosenttia.

Ellei näin ollut, kunnostettu tai rakennettu auto piti rekisteröidä rakennettuna ajoneuvona. Tuolloin sen piti täyttää uuden ajokin tekniset vaatimukset ja siitä oli maksettava myös uuden auton vero.

Janakkalan Rastinkankaalla autoalan yrittäjänä toimiva Jarkko Rannelma pitää uudistusta järkevänä.

Hänen yrityksensä Finnvette on keskittynyt ainoana Suomessa yksinomaan amerikkalaisten Chevrolet Corvette -urheiluautojen rakentamiseen ja kunnostukseen.

– Tämä on järkevä uudistus. Vanhojen säädösten mukaan pahoin kolaroitua, jo aiemmin rakenneltua autoa ei käytännössä olisi voinut korjata lainkaan. Niinpä niitä harsittiin kasaan turvallisuudesta piittamatta. Esimerkiksi runkoja ja akselistorakenteita oiottiin ja hitsailtiin, vaikka jokainen ymmärsi, että vaihto-osa olisi monin verroin turvallisempi. (HäSa)

Menot