Uutiset

Kolmas raide työmatkaliikenteelle tärkeä

Pääkaupungin ja pääkaupunkiseudun kehyskunnat ovat kasvaneet viime vuosina hurjalla tahdilla. Ihmiset haluavat asua väljemmin, omassa talossa ja antaa samalla lapsilleen turvallisemman kasvuympäristön. Työpaikat kuitenkin säilyvät vahvasti pääkaupunkiseudulla ja tämä luokin työpaikkaliikenteelle suuren haasteen.

Viime aikoina erityisesti junaliikenne Helsingistä Hämeenlinnaan on ontunut. Matkustajamäärät ovat kasvussa niin nopeissa junissa kuin lähiliikenteessäkin ja Hyvinkää-Riihimäen talousalueen ja Hämeenlinnan seudun nopea ja tasainen kasvu näkyy matkustajamäärissä.

Raideliikenne onkin kohdannut suuren pahenevan haasteen. Pian valmistuva Vuosaaren satama ja esimerkiksi Riihimäen matkakeskus lisäävät painetta erityisesti Kerava-Hämeenlinna -välille ja pahin pullonkaula on Hyvinkään ja Riihimäen välillä, mikä onkin ensimmäisessä vaiheessa ratkaistava kolmannella raiteella. Junarata ei vastaa enää tätä päivää ja on este joustavalle ja toimivalle työmatkaliikenteelle ja kasvavalle tavaraliikenteelle.

Ratkaisuksi tarvitaan tekoja. Tarvitaan lisäraide – ja parannuksia aina Keravalta pohjoiseen Hämeenlinnaan asti ja muita raidealueen parannuksia, muun muassa ohitusalueita. Tämä on alueemme kehittymisen kannalta tärkein lähiajan liikenneratkaisu.

Toimiva raideliikenne on yksi ratkaisu myös Helsinkiä uhkaavaan asuntopulaan. Riihimäen matkakeskus on tässä askel oikeaan suuntaan, mutta se tarvitsee kuitenkin rinnalleen riittävät bussiyhteydet ympäröiviin taajamiin ja kuntiin. Toimivilla yhteyksillä ei työmatka Hyvinkään, Riihimäen, Hausjärven tai Lopen eikä edes Hämeenlinnan suunnalta ole paha. Ja siellä on asua – hyvä.

Timo Heinonen

kansanedustajaehdokas (kok. / Häme)

Loppi

Riikka Komulainen

kansanedustajaehdokas (kok. / Uusimaa)

Hyvinkää

Päivän lehti

21.1.2020