Uutiset

Kolme suurta pitää yhä näpeissään valtaosaa Suomen päivittäistavarakaupasta – myynnin kasvu pohjautuu erityisesti hintojen nousuun

S-ryhmä on 46,4 prosentin markkinaosuudellaan Suomen suurin päivittäistavaraa myyvä kauppaketju. K-ryhmän markkinaosuus nousi viime vuonna 36,1:een ja Lidlin 9,6 prosenttiin. Kuva: Mauri Ratilainen
S-ryhmä on 46,4 prosentin markkinaosuudellaan Suomen suurin päivittäistavaraa myyvä kauppaketju. K-ryhmän markkinaosuus nousi viime vuonna 36,1:een ja Lidlin 9,6 prosenttiin. Kuva: Mauri Ratilainen

Kolme suurta kauppaketjua valtaa edelleen markkinaosuutta muulta päivittäistavarakaupalta Suomessa.

S-ryhmän, K-ryhmän ja Lidlin yhteenlaskettu markkinaosuus kasvoi viime vuonna 1,1 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Kolmen ketjun yhteenlaskettu markkinaosuus oli viime vuonna peräti 92,1 prosenttia kaikesta päivittäistavaramyynnistä.

S-ryhmän markkinaosuus viime vuonna oli 46,4 prosenttia, K-ryhmän 36,1 prosenttia, Lidlin 9,6 prosenttia ja muiden päivittäistavarakauppojen 7,8 prosenttia. Verkkokaupan osuus on 0,4 prosenttia Suomen päivittäistavaramyynnistä.

– Supermarket-kokoluokassa toimivan Lidlin päivittäistavaramyynti kehittyi selvästi markkinan kasvua vahvemmin. Myymäläverkosto laajeni voimakkaasti, ja ketju avasi 11 uutta myymälää eri puolille maata, markkinatutkimusyritys Nielsenin maajohtaja Sanna Kotakorpi sanoo.

Kansainvälinen markkinatutkimusta tekevä Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteri seuraa vuosittain päivittäistavarakaupan markkinaosuuksien ja kaupan arvon kehittymistä Euroopassa.

Rekisteriin on koottu tietoja yksityisistä ja osuustoiminnallisista päivittäistavaroita myyvistä myymälöistä Suomessa. Vuoden lopussa maassa oli kaiken kaikkiaan 2804 tällaista myymälää.

Nopeampi kasvu kuin Euroopassa keskimäärin

Päivittäistavaramyynnin arvo nousi Suomessa viime vuonna 18,2 miljardiin euroon. Päivittäistavarakauppa kasvoi Suomessa viime vuonna nopeammin kuin Euroopassa keskimäärin.

– Vuonna 2018 päivittäistavaramyynnin arvo kasvoi 3,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan keskimääräinen markkinakehitys Euroopassa oli 3,1 prosenttia, Kotakorpi kertoo.

Kotakorven mukaan myynnin kasvu heijastelee suoraan Suomen yleisen taloustilanteen kohenemisesta.

– Suuri vaikutus on myös sillä, että vihdoin viime vuonna kuluttajien luottamus omaan talouteensa lähti jälleen nousuun, kun se mateli pitkän aikaa pohjalukemissa.

Suomessa, samoin kuin muuallakin Euroopassa, myynnin kasvu pohjautuu etenkin hintojen nousuun.

Samaan aikaan alkoholi- ja tupakkaveroja on korotettu, mikä tuo osansa myynnin arvonnousuun. Lisäksi enimmäisvahvuudeltaan 5,5, tilavuusprosenttia sisältävien alkoholijuomien myynti sallittiin päivittäistavarakaupoissa vuoden 2018 alusta.

– Meillä ei ole tuoteryhmäkohtaista tilastoa, mutta onhan sillä tietysti aina merkitystä, kun kaupat saavat kokonaan uuden tuoteryhmän valikoimiinsa, Kotakorpi sanoo.