Uutiset

Konginkankaan turma herätti turvallisuustyöhön

Suomen teillä sattui paljon pahoja onnettomuuksia päättyvän vuoden aikana. Järkyttävin oli 23 ihmisen hengen vaatinut ja 15 ihmisen loukkaantumiseen johtanut Konginkankaan bussiturma. Se jää historiaan paitsi vakavuutensa takia, myös siksi, että se sai päättäjät havahtumaan teiden turvattomuuteen.

On surullista, että aina tarvitaan kamala onnettomuus ennen kuin kouraantuntuviin turvallisuustoimiin ryhdytään. Konginkangas havahdutti kerralla koko kansan, viranomaiset ja poliittiset päättäjät. Paikallistasollakin täytyy usein tapahtua ikäviä ennen kuin helpostikaan korjattavia puutteita ryhdytään poistamaan.

Usein vedotaan rahapulaan. Sanotaan ettei sitä risteystä tai tätä mutkaa eikä varsinkaan tuota alikulkutunnelia voida korjata tai rakentaa, kun ei ole rahaa.

Joitakin vuosia sitten kaksi nuorta kuoli ja kolmas loukkaantui vakavasti Tammelassa kymppitiellä, kun heidän autonsa törmäsi liikennemerkkiportaaliin. Onnettomuuden seuraukset olisivat luultavasti olleet lievempiä, jos portaali olisi ollut suojattu kaiteella niin kuin olisi pitänyt. Kuolonkolarin jälkeen kaide rakennettiin.

Rahasta ei varmasti voinut olla kyse muutaman kymmenen metrin kaiteenpätkän puuttumisessa. Joku vain ei ollut hoitanut tehtäviään. Tällaista välinpitämättömyyttä on vaikka kuinka paljon. Se ei ole kunniaksi kenellekään.

Konginkankaan turma sai sai tiehallinnon tehostamaan pääteiden talvihoitoa ympärivuorokautisesti 450 kilometrin matkalla ja yöhoitoa vajaalla 2 000 kilometrillä. Talviajan nopeusrajoituksia laskettiin satasesta kahdeksaankymppiin sadoilla kilometreillä, esimerkiksi kymppitiellä Hämeenlinnan ja Forssan välillä.

Nämä ovat selviä ja todennäköisesti tehokkaita toimenpiteitä. Toivottavasti myös liikenneministeriön asettama työryhmä löytää keinoja parantaa rekkaliikenteen turvallisuutta.

Harmillista, melkeinpä tuskastuttavaa sen sijaan oli Konginkankaan nostattama populistinen keskustelu, joka monilta osin kertoi vain puheenvuoroja käyttäneiden naiiviudesta. Ruvettiin mm. vaatimaan paperikuljetusten kieltämistä maanteillä. Kas kun ei vaadittu lakia, joka kieltää onnettomuudet.

Niin kauan kuin on elämää ja toimeliaisuutta, sattuu myös vahinkoja. Liikennettä ei koskaan saada täysin turvalliseksi, mutta nykyistä turvallisemmaksi se voidaan saada.

Yhtäkkistä kertarysäystä ei varmasti tule, mutta liikenneympäristöä voidaan vähitellen rakentaa paljon nykyistä paremmaksi. Telematiikka tuo lähimmän vuosikymmenen aikana paljon uusia keinoja ehkäistä vaaratilanteita. Tietenkin vie aikansa ennen kuin laitteet yleistyvät tai niitä määrätään pakollisiksi uusiin autoihin.

Tienkäyttäjien vastuuta ei mikään tekninen edistysaskel poista. Ratin ja penkin välissä tehdään päätökset ja virheet, jotka aiheuttavat valtaosan onnettomuuksista. Usein kaasujalan keventäminen on riittävä turvallisuustoimi.

Päivän lehti

29.3.2020