Uutiset

Korttipakka pullistaa lompakon

Rahapussi pullottaa. Minulla ja monilla muilla, meillä kaikilla. Ei, palkkaa ei tule liikaa, mutta niitä hemmetin kortteja on joka lafkalla ja kaikki kortit pitää olla.

Kassa tivaa joka paikassa, onko plussa-, ässä- tai bonuskorttia ja niitähän on lompsa täynnä, korttisaastetta.

Alunperin etukortin ideana oli sitoa asiakas tiiviisti kanta-asiakkaaksi. Mitä enemmän asioi ja korttia viuhuttaa, sen enemmän irtoaa etuja.

Me kuitenkin innostuimme hankkimaan joka firman kortin. Ei S-kortti sitouta millään tavalla osuuskauppaan tai Plussa-kortti K-kauppaan. Kun työmatkan varrelle ilmestyi uusi Valintatalo, piti tietysti hommata myös Bonus-kortti.

Harvalla lienee käsitys siitä, miten kertyvät pisteet ja bonukset asiakasta hyödyttävät. Vielä harvemman ostoskäyttäytymistä se ohjaa.

Osuuskaupan kortti on sikäli selkeä, että sieltä kertyy kerran kuussa selvää rahaa. K-kaupan pistejärjestelmä on sekava, eikä siitä ota erkkikään selvää, miten niitä pisteitä kertyy. Sen tiedän, että vuoden mittaan kertyneet pisteet riittävät ainakin joulukinkkuun.

Bensa-asemalla voi toisinaan oikein valita minkälaista korttia automaatille tarjoaa. On myös muutamia jäsenkortteja, joilla saa alennusta bensa-automaatilta. Pitää vain tietää, millä asemalla niitä automaatille esittelee.

Joillakin korteilla saa pisteitä myös autonhuollosta. Pitää vain tietää, mihin firmaan autonsa vie huollettavaksi.

Myös rautakaupoissa pätevät erilaiset kortit. Samoin vaate- ja kirjakaupoissa. Kannattaa rohkeasti esitellä koko korttiarsenaali, yleensä joku niistä kelpaa. Mitä hyötyä niistä on, se on jäänyt hieman hämärän peittoon.

Ainakin rättikaupoilta tulee kännykkään viestejä erityisen edullisista tarjouksista vain ja ainoastaan kanta-asiakkaille.

Kuluttaja on jo nyt ymmällä lompakkonsa korttisaasteen kanssa. Vielä enemmän tässä hämmentyy, kun firmat alkavat yhdistellä korttejaan. Sinänsä tietysti hyvä, jos selviää vähemmillä korteilla.

Kun Kesko ja OP-ryhmä yhdistävät kanta-asiakaskorttinsa, moni asiakas joutuu ihmetyksen valtaan. Se lienee tarkoituskin.

Kaikillahan meillä on Plussa-kortti, mutta vain osa meistä on OP:n asiakkaita. Pitäisikö meidän nyt vaihtaa pankkia? Lisärikkana rokassa on, että vakuutusyhtiö Pohjola on jo naimisissa osuuspankin kanssa.

Irtoaako nyt enemmän pisteitä, jos taskussa tai käsilaukussa on koko kolmen kortin värisuora eli on osuuspankin, Pohjolan ja K-kaupan asiakas?

Kynnys pankin tai vakuutusyhtiön vaihtamiseen on yhä korkea, vaikka vähitellen olemmekin oppineet kilpailuttamaan niitä.

Todennäköisesti siis jatkamme lompakon kasvattamista erilaisilla korteilla sen kummemmin miettimättä, kuinka kannattavaa se loppujen lopuksi on.

hanna.antila-andersson@ hameensanomat.fi

Irtoaako nyt enemmän pisteitä, jos taskussa on koko kolmen kortin värisuora?

Päivän lehti

27.5.2020