Uutiset

Korttipeliä maantien mutkissa

Perheeni korttivalikoima on jälleen kasvanut tämän vuoden aikana. Kirjaimissa löytyy: A, BE, ABCDE, M ja T. Joten liikkeelle vaan: autolla, linja-autolla, mopolla ja traktorilla.

Tuoreimmassa kortissa kiiltävät kirjaimet M ja T. Kortin haltija saa huristella luvan kanssa traktorilla ja mopolla muuallakin kuin kuraisella kotipihalla. T-kortilla saa ajaa myös moottorikelkalla, mutta se kausi ehti melkein jo sulaa pois samoihin aikoihin kuin tuorein kortti sai kirjaimensa.

En ole itse ajanut
koskaan maantiellä mopolla saati traktorilla, joten vauhdikas kevät kauhistuttaa taas yhden kerran. Liikenneturvan tilastojen mukaan mopo-onnettomuuksissa loukkaantui esimerkiksi vuonna 2009 peräti tuhat henkilöä. Joka kuudes näistä oli mopon matkustaja.

Mopokortti on napsahtanut tähän saakka pelkällä teoriakokeella eli mopon kuljettajantutkintoon ei ole vaadittu ajokoetta. Aika heppoisin eväin on osa tuoreista mopo- tai traktorikortin haltijoista liikenteeseen sukeltanut. Itselläni on ollut ajokortti 27 vuotta, enkä vieläkään tiedä kumpi minua enemmän hirvittää: edessäni ajokaistan laidasta laitaan poukkoilevat mopot vai puolet tiestä täyttävät traktorit ja niiden perässä vielä kärryt, aurat, jyrät tai kylvökoneet.

Uudenaikainen maatalousmenopeli on peltojen ja kyläteiden jättiläinen, jolle pikkuiset 1960-luvun fordsonmajorit ovat juuri ja juuri pikkuserkkuja. Traktori kuitenkin luotetaan 15-vuotiaan käsiin koosta ja hevosvoimista huolimatta. Tosin täytyy sanoa, että ne nuoret, jotka traktoria liikenteessä ajavat, ovat useimmiten maatalojen lapsina harjaantuneet traktorikuskeiksi jo pienestä pitäen.

Mopokokeeseen ei ole tähän saakka liittynyt pakollista opetusta, vaan mopokurssin käymistä on ainoastaan suositeltu. Kurssin hinta on pyörinyt vain kympeissä, joten se ei ole kurittanut kukkaroa samalla tavalla kuin liki kahden tonnin hintainen autokoulu. Teoriakokeessa on kysytty muun muassa mopon vakuuttamisesta tai rekisteröinnistä, mopoilijan varusteista ja liikennesäännöistä. Pari liikennemerkkiäkin on täytynyt tunnistaa. Kokeeseen kuuluu myös liikennetilannetehtäviä, mutta pelkkää teoriaa ovat nekin olleet.

Vapaaehtoinen mopokurssi on varmasti jäänyt useimmiten teiniltä suorittamatta: minä ainakaan en tunne yhtään tähän mennessä jo 15 vuotta täyttänyttä, joka olisi kurssille mennyt. Ja miksi ihmeessä olisivat menneet, jos teoriakokeen läpäisee leikiten. Liikennetilannetehtävissäkin on taitanut olla vahvoilla ja reaktionopeus hallinnassa, jos on ehtinyt melkein kymmenen vuotta pelata pleikkarilla rallipelejä.

Kesäkuun alussa mopokortin hankkiminen muuttuu. Opetus on jatkossa pakollista. Kuljettajantutkintoon tulee teoriakokeen lisäksi käsittely- tai ajokoe. Huokaan helpotuksesta yhdellä sanalla: vihdoinkin!