Julkaistu: 04.06.2005 22:39

Pankit unohtivat lapset ja nuoret

Pankkien toiminta lasten ja nuorten parissa on hiipunut kymmenen viime vuoden aikana. Monet muistavat vielä esimerkiksi Postipankin Kultapossukerhon tai silloisen KOP:n Jeans clubin.

Tutkijoiden mukaan monet pankit ovat tehneet tietoisen valinnan. Lastenkerhot ja muu toiminta eivät enää sido asiakkaita samalla tavalla kuin aiemmin. Ne eivät siis enää kannata taloudellisesti.

Joidenkin mielestä kerhojen ja muun lapsille ja nuorille suunnatun toiminnan puute on osaltaan aiheuttanut pankkiuskollisuuden katoamisen. Aiemmin pankkisuhteet periytyivät. Ensimmäinen pankkikirja saatiin vanhempien pankista ja siitä alkoi koko elämän kestävä suhde.

- Pankkikriisi 1990-luvun alussa oli tässä suhteessa käännekohta, sanoo Åbo Akademin professori Malin Brännback. Nykyään asiakkaat valitsevan sen pankin, joka tarjoaa parhaat edut.

- Nykynuoret käyttäytyvät aivan eri tavalla, he äänestävät jaloillaan. Lasten ja nuorten toiminta on toki lakkautettu siksi, ettei sillä ole enää sellaista merkitystä kuin aiemmin, Brännback tähdentää.

Hän muistuttaa myös, että yksityisasiakkaat eivät enää ole pankkien keskeisin tulonlähde. Voittoa taotaan sijoitustoiminnalla.

- Pankit haluaisivat varmaan lopettaa koko yksityisasiakaspuolen. Me olemme niin kannattamattomia, Brännback heittää.



Junioriklubi ja Kultapossukerho

Postipankin Kultapossukerho syntyi 1950-luvun lopussa. Kerho tarjosi toimintaa lapsille vielä 1990-luvun alussa, muun muassa oma lehti ilmestyi useamman kerran vuodessa. Nuorillekin oli oma Vox-lehti.

Rahoituskonserni Sammon viestintäjohtaja Hannu Vuola tähdentää, että pankki edelleen huolehtii nuorista asiakkaistaan, ja että aikuisillekin suunnattuja asiakaslehtiä on lopetettu.

- Maailma muuttuu ja niin myös viestintätavat, Vuola sanoo.

Hän muistuttaa myös, että Kultapossukerho on ollut pankille keino markkinoida palvelujaan ja houkutella asiakkaita.

- Lapsille suunnatussa markkinoinnissa täytyy olla tarkkana. Viranomaiset valvovat ja seuraavat sitä tarkasti, Vuola toteaa.

Yksi harvoista pankeista, joilla ylipäätään on jotain lapsille suunnattua toimintaa, on Nordea. Junioriklubin jäseneksi pääsevät 5-14-vuotiaat ja 18-25-vuotiaille on Check-In-asiakasohjelma.

Nordean viestintäjohtajan Ella Laurikkalan mukaan pankki arvostaa nuoria asiakkaitaan.

- He ovat pankin tulevaisuus. Mitä aiemmin pankkisuhde alkaa, sitä paremmin se kestää. On lyhytnäköistä uskoa, että pankki voisi myöhemmin luoda samanlaista sidettä asiakkaaseen, hän painottaa.

Nordean Junioriklubi toimii lähinnä internetissä, mutta se järjestää myös urheilupäiviä, diskoiltoja sekä retkiä huvipuistoihin ja eläintarhoihin. (STT)

Noin 9700 lasta sai viime vuonna vammaistukea psyykkisen kehityksen häiriön vuoksi.Kelan tilastojen mukaan psyykkisen kehityksen häiriön vuoksi vammaistukea saavien lasten määrä on kasvanut 10 vuodessa peräti 43 prosenttia.Alle 16-vuotiaan vammaistukea sai vuoden 2017 lopussa yhteensä 34 900 lasta.