Uutiset

Kotimaisten sneakereiden puolesta

Kun Pekka Keinänen saa vieraita, hän tarkastaa ensin mitkä kengät heillä on jalassa. Toimittajan Adidas Adicolor Superstarit saavat hyväksyvän nyökkäyksen, vaikka ovatkin likaiset.

Keinäsen omissa jaloissa olevia kenkiä on sen sijaan vaikeampi tunnistaa. Mustat, matalat ja puhdaslinjaiset sneakerit, joiden kyljissä ja läpässä risteilee punavihreitä kuvioita. Lienevätkö kyseessä itse tehdyt kengät?

– Kyllä. Kuvio on lainattu lempilevystäni. Tribe Called Questin Low end theory oli merkkipaalu hiphopissa ja mun omassa elämässäni, Keinänen sanoo.

Hämeenlinnaan kotiutunut pohjoisen poika on kulkenut omissa kengissään jo pitkään. Lapsena saaduista korkeavartisista Nike Vandaleista alkanut sneakerinnostus on jalostunut asteelle, jossa hän nyt valmistelee omaa kenkämallistoaan.

Suomessa ei kenkätehtailu ole viime vuosina kannattanut. Palmrothin maineikas tehdas on yrityssaneerauksessa ja lenkkikenkäpuolella vain Karhun suolaisesti hinnoiteltuja retrokenkiä tehdään enää Suomessa. Voiko muotisneakereiden tekeminen kannattaa?

Keinäsen mukaan voi. Salaisuutena on yksilöllinen design ja nettikauppa. Suomessa markkinat käsintehdyille ja väistämättä hintaville kengille ovat pienet, mutta Euroopassa ja Yhdysvalloissa isot rahat liikkuvat sneakerkeräilyssä.

Serum-nimen saaneet kengät ovat saaneet jo innostuneen vastaanoton netissä, seuraavaksi pitäisi pystyä vastaamaan kysyntään.

Poikkitaiteellista designia

Opiskelu toi Pekka Keinäsen Rovaniemeltä etelään. Joulun alla Wetterhoffilta kenkäsuunnittelijaksi valmistunut Keinänen asuu tyttöystävänsä kanssa vielä Hämeenlinnassa, mutta jos sopivia työtiloja ei kaupungista löydy, saattaa edessä olla muutto etelämmäs. Väliaikaisesti kenkäpaja on Poltinahon Taidekasarmilla.

– Tämä on ollut hieno kokemus. Yhteistyö taiteilijoiden ja taiteenlajien välillä on helppoa, Keinänen sanoo ja esittelee sanojensa vakuudeksi kenkää, jonka kuviointi on Taidekasarmilla työskentelevän Mikko Myöhäsen taulusta.

Näyttävästi kuvioitu kenkä on poikkeus Keinäsen prototyyppikokoelmassa. Yleensä hän suosii vaatimattomampaa linjaa.

– Skandinaavinen design näkyy mun kengissä selvästi. Pidän puhdaslinjaisista kengistä.1980-luvun alku oli parasta aikaa sneakereissa, sen jälkeen muotoilu ja värit menivät ihan överiksi, Keinänen sanoo.

Viime aikoina Keinänen on pyrkinyt käyttämään lähinnä omia kenkiään, mutta aina välillä keräilyinnostuskin saa uutta puhtia.

– Vintti on täynnä kenkiä ja joistakin on ollut tilanpuutteen takia pakko luopuakin. Mutta joskus tulee tehtyä löytöjä. Kenkä-Oscariltakin löysin varaston pohjalta alkuperäiset Adidas Edbergit (1980-luvulta), Keinänen riemuitsee.

Jos on Pekka Keinäsestä kiinni, niin pian sneakereilla kehtaa mennä kaikkiin elämässä eteen tuleviin tilaisuuksiin.

– Hautajaisia varten etsin pitkään sopivia sneakereita, mutta en löytänyt tumman puvun kanssa sopivia. Täytyy tehdä sellaiset, hän virnistää. (HäSa)

Sneakerologian lyhyt oppimäärä

Alussa oli tenniskenkä. Kumista tennaria seurasivat koripallokengät ja vain sata vuotta myöhemmin ollaan tilanteessa, jossa kevyet urheilukengät ovat paitsi miljardibisnes, myös kulttuurituote.

Sneaker-harrastajalle kenkä ei ole koskaan vain kenkä – jokaisella klassikkomallilla on oma tarinansa.

1950-luvulta lähtien Conversen ja Kedsin matalapohjaiset urheilukengät ujuttautuivat nuorisomuotiin. Farkut ja tennarit sopivat hyvin yhteen. Kasvava kuntoiluinnostus toi 1960- ja 1970-luvuilla myyntiin uusia, näyttävämpiä kenkiä kiihtyvällä tahdilla.

1980-luvulla sneakerit ja pop-kulttuuri löysyivät toisensa. Ensin simpukkakärkisiin Superstar-malleihin ihastunut rap-yhtye Run-DMC ylisti kenkiä kappaleessaan My Adidas ja 1984 koripallolegenda Michael Jordan räjäytti potin siirtymällä käyttämään vain Niken hänelle suunnittelemia Air Jordan -kenkiä.

Nykyisin urheilijan tai hiphopparin arvon voi mitata sillä, onko hänellä omia custom-kenkiään. Miljoonat vaihtoivat omistajaa, kun 2000-luvun alussa Nelly räpäytti listoille nousseen ylistyslaulun Niken Air Force 1 -malleille ja Jay-Z sekä 50 Cent suunnittelivat omat väriyhdistelmänsä Reebokille.

Sneakereiden ympärillä pyörii miljardibisnes. 2000-luvun ilmiö ovat retrokengät: suuret kenkävalmistajat tuovat vuosittain uusintapainoksia vanhoista klassikkomalleistaan. Tämä kaikki herättää myös keräilyintoa.

Erikoismallien ja alkuperäisten klassikkokenkien perässä juoksevat snekaker-arkeologit eli sneakerologit ovat oma lajinsa. Kotona voi odottaa satoja pareja kenkiä siististi alkuperäisissä laatikoissaan. Suurinta osaa tuhansien eurojen kenkäkokoelmasta ei välttämättä käytetä koskaan jalassa.

Sneakereistä on tullut pelkkiä kenkiä suurempi ilmiö.

Lähde ja kuvat: Sneakers – The complete collectors’ guide (Unorthodox styles, 2005).

Päivän lehti

30.5.2020