Uutiset

Koulukuljetukset puhalletaan käyntiin

Kanta-Hämeen koulukyydityksiin käytettävistä ajoneuvoista löytyy jo varsin kattavasti alkolukkoja.

Koulu- ja päivähoitokuljetuksiin käytettävissä linja-autoissa ja takseissa on elokuun alusta alkaen pitänyt olla alkolukko, joka estää päihtynyttä kuljettajaa käynnistämästä autoa. Jos lukkoa ei ole ehtinyt ajoneuvoon asentaa, kulkupelillä ei saa koulukuljetuksia ajaa.


Liikkeelle lähdetään 11 autolla

Hämeenlinnassa alkolukko löytyy kaikista kuljetussopimusten mukaisesti ajavista kouluautoista.

-Ongelmia oli reiteillä, joihin ei kilpailutuksessa saatu sopimuksia, mutta nekin saatiin ratkaistua. Kyse on lähinnä ruutukaavan sisäisestä reitistöstä, johon kuljetukset tulee taksikalustolla hankittavaksi, Hämeenlinnan opetuspalveluiden tilaajapäällikkö Antti Karrimaa kertoo.

Pekolan Liikenne on yksi Hämeenlinnan koulukuljetuksia hoitava yhtiö. Se on toistaiseksi asentanut alkolukon yhteentoista autoon. Kaupungin kanssa tehty sopimus kattaa kymmenen autoa, joten yksi ajoneuvo on varalla rikkojen varalta.

-Tarkoitus on asentaa lukko yhteensä 20 autoon, eli vielä 2-3 pieneen ja 7 isoon ajoneuvoon, toimitusjohtaja Risto Pekola kertoo.


Taksiyrittäjät odottavalla kannalla

Myös Kanta-Hämeen aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö vahvistaa, että sopimussuhteessa oleviin takseihin on Hämeenlinnassa ja Forssassa jo asennettu alkolukot.

Vuoden aikana kuljetuksia saattaa tulla satunnaisesti myös tolppapirsseille. Hämeenlinnassa toistakymmentä taksiyrittäjää on siksi asentanut ajokkiinsa alkolukon.

Sirviö arvelee monen taksiyrittäjän olevan odottavalla kannalla. Koska ei tiedetä, paljonko kouluajoja tulee, alkolukkoa ei ole lähdetty heti autoon asentamaan.

-Kyllä yrittäjät niitä laittavat autoihinsa sitä mukaan, kun näyttää että kyydityksiä tulee, Sirviö uskoo.


Alkolukolliset taksit keskitetään päivävuoroihin

Aluetaksissa huolehditaan nyt käytännön järjestelyin, että alkolukolliset autot ovat käytettävissä koulukyyteihin.

-Alkolukollisia autoja pyritään priorisoimaan päivävuoroihin, jotta oppilaat saadaan ajettua kouluun ja kotiin, Juha Sirviö sanoo.

Pentti Vienonen on yksi taksiyrittäjistä, joka on jo asentanut alkolukon autoonsa.

-Kyllä koulukuljetukset pyritään hoitamaan näillä autoilla, joissa on alkolukko, Vienonen toteaa.

Sirviö arvelee monen taksiyrittäjän olevan odottavalla kannalla. Koska ei tiedetä, paljonko kouluajoja tulee, alkolukkoa ei ole lähdetty heti autoon asentamaan.

-Kyllä yrittäjät niitä laittavat autoihinsa sitä mukaan, kun näyttää että kyydityksiä tulee, Sirviö uskoo.


Laitteet alkavat loppua varastoista

Alkolukkoja on vielä elokuun alun aikana asennettu kiivaalla tahdilla niin linja-autoihin kuin takseihinkin.

-Tämä asennushomma on kiristynyt selvästi juuri ennen koulujen alkua, alkolukkoja asentavan Hämeen Autosähkön korjaamopäällikkö Kari Tapola kertoo.

Lakimuutos tuli voimaan kesälomien pyöriessä, mikä on vaikuttanut siihen, että osa asennuksista saadaan tehtyä vasta koulujen jo alettua.

-Kiusaa on tehnyt hieman myös se, että maahantuojilta alkaa varastoista olla laitteet loppu.

Laitteita kiinnitetään Tapolan mukaan tällä hetkellä liikennöitsijöiden varakalustoon. Kuluvan viikon aikana yritetään asentaa loputkin tällä hetkellä tilauksessa olevat alkolukot, mutta puuhaa riittänee vielä ensi viikolle. (HäSa)